Reforme rusești în Basarabia în a doua jumătate a sec. XIX
Înfrângerea
Rusiei în Războiul Crimeei a accentuat şi mai mult necesitatea înfăptuirii unor
reforme economice şi sociale care ar scoate imperiul din criza ce se agravase.
După încheierea războiului, o parte a intelectualității ruse a început să ceară
tot mai insistent eliberarea țăranilor din şerbie şi împroprietărirea lor. La
19 februarie 1861, țarul Alexandru al II‐lea
(1855‐1881) a promulgat decretul prin care
țăranii au fost declarați liberi.
Reforma agrară în Basarabia a
avut particularitățile sale. În Moldova, dezrobirea țăranilor fusese înfăptuită
încă din anul 1749 de către Constantin Mavrocordat, iar administrația rusă,
după 1812, nu a îndrăznit să lege țăranii de pământ. În anul 1858, conform
rescriptului lui Alexandru II, în Basarabia a fost formată o comisie pentru
elaborarea proiectului de eliberare a țăranilor aserviți, compusă din mari
proprietari şi condusă de mareşalul nobilimii din Basarabia, Mihail
Cantacuzino. Reforma țărănească, din 19 februarie 1861, nu s‐a
aplicat asupra majorității țăranilor din Basarabia, ci doar asupra țiganilor
iobagi. Spre deosebire de țăranii iobagi ruşi, țiganii basarabeni n‐au
fost împroprietăriți, fiind trecuți doar în categoria de țărani. Pentru dreptul
de a folosi pământul moşierilor, noii țărani trebuiau să presteze proprietarilor
boierescul şi alte obligații. Ei se vor elibera definitiv în anul 1868. Pentru
a‐şi susține interesele, nobilimea a
trimis la împărat o delegație condusă de marii latifundiari Constantin Moruzi
şi Nicolae Cantacuzino. Vreme de câțiva ani, nobilii basarabeni au reuşit să
blocheze reforma. Inevitabil, opoziția moşierilor față de împroprietărirea
sătenilor a provocat nemulțumirea țărănimii. De la 1861 şi până la 1868, când s‐a
trecut la împroprietărirea sătenilor, în provincie au fost înregistrate 46
răzmerițe țărăneşti.
În
ceea ce priveşte împroprietărirea țăranilor, ea s‐a făcut la o
scară mai largă decât în celelalte gubernii ale Rusiei, iar terenurile au
trecut direct în mâinile țăranilor şi nu în proprietatea obştii săteşti.
Mărimea suprafeței de împroprietărire a fost stabilită în funcție de zonă,
fertilitatea solului şi densitatea populației. Conform statisticii ruseşti,
repartiția pământului în medie pe o familie de țărani urma să fie cuprinsă
între 8 desetine în județul Orhei şi 13,5 în județul Akkerman.
La
23 decembrie 1869 au fost introduse Regulile
privind amenajarea funciară şi administrativă a țăranilor statului din
Basarabia. Potrivit acestor Reguli, în proprietatea țăranilor statului erau
trecute toate terenurile ce se aflau în posesia lor în acel moment. Dreptul de
răscumpărare nu a fost limitat în timp. În medie, unei persoane recenzate i‐au
revenit 7,9 desetine. Pentru «nadel»‐urile primite de
țăranii statului răscumpărarea a fost fixată în valoare de 46 copeici pentru o
desetină sau de 3 ruble 63 copeici pentru «nadel», mai mică
decât pentru țăranii obişnuiți. La 1875, 13,5 mii de familii de țărani ai statului
posedau 259.000 desetine de pământ, în medie 19 desetine de fiecare familie,
care a achitat taxa de 9 ruble şi 13 copeici pentru parcelă. Conform datelor
statistice, pe parcursul realizării reformei agrare, din diferite motive, nu au
fost împroprietăriți toți țăranii cu mărimea necesară a lotului de pământ. De
exemplu, în județul Hotin, numai o mică parte a țăranilor a primit pământ,
marea majoritate fiind împroprietărită cu loturi mai mici decât prevedea legea.
La
4 februarie 1875, a fost soluționată problema răzeşilor. Această categorie
socială a fost cea mai dezavantajată, primind pământ mai puțin decât țăranii la
1868, dar cu aceleaşi niveluri de răscumpărare. Răzeşii au primit între 3,3 şi
8 desetine de fiecare familie.
Desființarea
şerbiei în Rusia a distrus vechea ordine socială în care marea masă a poporului
era privată de cele mai elementare drepturi. Pregătind şi realizând reforma
agrară, autoritățile țariste au ajuns la concluzia potrivit căreia, odată cu
eliberarea țăranilor de sub controlul boierilor, preoții trebuie să devină
factori care să poată înfrâna pornirile revoluționare ale maselor şi cultiva
loialitatea față de regim şi monarhie. Pentru a atinge aceste obiective, au
fost luate măsuri în direcția îmbunătățirii statutului clericilor şi a reorganizării comunităților bisericeşti. Astfel,
s‐a hotărât introducerea principiului
eligibilității în numirea reprezentanților preoțimii în structurile
administrative eparhiale (principiu ce exista în biserica moldovenească, dar
anulat după anexarea Basarabiei) şi înființarea congreselor eparhiale ale
preoțimii. În atribuția congreselor eparhiale (primul a avut loc în martie
1868) intra controlul asupra stării materiale a şcolilor parohiale, ulterior şi
dezbaterea unor probleme generale ale eparhiei. De asemenea, au fost înființate
congresele protopopeşti, care dezbăteau chestiuni legate de viața religioasă a enoriaşilor,
raporturile între clerici, precum şi între clerici şi mireni, ajutorarea
săracilor, orfanilor şi a văduvelor etc. Prin legea din 22 mai 1867, s‐a
dispus ca la numirea preoților să nu se mai țină cont de vechiul principiu,
potrivit căruia erau preferați candidații care aveau legătură de rudenie cu parohii
morți sau demisionați. De asemenea, parohiile nu mai erau rezervate pentru
copiii sau rudele preoților care le‐au ocupat
anterior, iar noii numiți au fost scutiți de obligația de a aloca o parte din
veniturile bisericii în folosul familiei predecesorilor lor. Prin legea din 11
iulie 1869, copiii clericilor, clopotarii şi paznicii bisericilor nu mai făceau
parte automat din tagma duhovnicească, obținând dreptul de liberă alegere a profesiei,
precum şi de a intra în serviciul statului. Pe baza acestor legi, puterea
episcopului a crescut enorm, întărindu‐se centralismul în
biserică. Pe de altă parte, preoțimea a fost desființată ca o clasă socială închisă,
inaccesibilă elementelor din alte straturi ale societății.
În
Basarabia, aplicarea reformei
administrative a fost amânată până în anul 1869. Una dintre cauzele tergiversării
procesului de aplicare a reformei era neîncrederea autorităților locale şi a
ministerului de Interne față de populația ținutului. Autorităților țariste le
era teamă ca noile instituții de autoadministrare locală – zemstvele – să nu
fie transformate în bastioane ale
opoziției față de puterea centrală. Zemstvele erau structurate pe trei
niveluri: zemstva gubernială, zemstvele județene şi cele de voloste (plasă).
Conform decretului, alegătorii organelor locale erau grupați în trei colegii:
proprietari funciari, orăşeni şi țărani. Fiecare județ, în raport cu numărul
contribuabililor, avea dreptul să aleagă un anumit număr de deputați în
Adunarea județeană a zemstvei. Nici unul dintre cele trei grupuri sociale nu
deținea majoritatea absolută, funcționând, din acest punct de vedere un echilibru
fragil. Membrii adunărilor zemstvei erau aleşi pentru o perioadă de trei ani.
Adunările erau convocate o dată pe an, pentru o sesiune de 10 zile.
Preşedintele Adunării guberniale era mareşalul nobilimii. Şedințele acesteia se
desfăşurau numai după ce avuseseră loc sesiunile zemstvelor județene. Adunarea
gubernială a zemstvei era organul central care coordona şi dirija chestiunile
cele mai importante, legate de funcționarea zemstvelor județene. Activitatea
proprie consta în: împărțirea funcțiilor şi prerogativelor în administrarea
diverselor ramuri ale economiei între zemstva gubernială şi cele județene;
repartizarea pe județe a impozitelor către stat; gestionarea unor sume de bani
din fondul special al zemstvei, cu scopul întreținerii drumurilor sau acordării
ajutoarelor financiare zemstvelor județene; acordarea ajutoarelor pentru
crescătorii de vite (acoperirea pagubelor de pe urma epidemiilor etc.);
împărțirea între județe a sumelor destinate construcției închisorilor;
stabilirea taxelor de indemnizație şi a impozitelor – în bani sau natură –
pentru lupta cu insectele dăunătoare; aprobarea deciziilor zemstvelor județene.
Una dintre funcțiile zemstvei ținea de asistența medicală şi serviciul veterinar.
Aceasta se ocupa de înființarea spitalelor şi selectarea cadrelor medicale. În
1872, pe lângă Spitalul din Chişinău, a fost deschisă o şcoală de moaşe. La
1873, din cele 27 de spitale existente, 15 se aflau sub îndrumarea zemstvelor.
Totuşi, la începutul anilor ’70, în Basarabia erau doar 13 medici angajați de
zemstvă, iar în anul 1880 numai 32, ceea ce, evident, nu putea satisface
necesitățile populației. În anul 1871, pentru sănătate au fost alocate 35.800
ruble, în anul 1880 ajungându‐se la suma de
124.700 ruble.
Pe
marginea proiectului reformei judiciare,
guvernatorul militar al Basarabiei s‐a pronunțat
pentru desfăşurarea procedurii de judecată în limba rusă, ca limbă oficială. De
asemenea, s-a propus ca o parte dintre jurați să fie aleşi din rândul celor
care cunosc limba română. În schimb nobilimea basarabeană, care a luat parte la
discutarea proiectului de reformă judiciară la congresul din 1863, a propus ca
limba oficială în judecătoriile locale să fie limba „moldovenească”, motivând
decizia prin faptul că, până în 1828, limba „moldovenească” a fost limba
oficială şi că majoritatea populației nu cunoştea limba rusă. În Basarabia,
reforma judiciară a fost aplicată din anul 1869, determinând o nouă restrângere
a sferei de acțiune a legilor moldoveneşti. Procesele urmau să se desfăşoare
exclusiv în limba rusă. Noile instituții de judecată au fost inaugurate la 20
decembrie 1869, provincia fiind trecută sub jurisdicția Curții de justiție din
Odesa. Cu această ocazie, la Chişinău au fost transferați mulți funcționari din
guberniile ruseşti.
La
14 mai 1867, a fost aprobat Regulamentul
seminariilor şi al şcolilor inferioare duhovniceşti, prin care durata
studiilor seminariale s‐a redus la şase ani, iar numărul de discipline şcolare s‐a
redus – pe contul celor de cultură
generală – până la 19 obiecte. Din programa şcolară lipsea limba română, instruirea desfăşurându‐se
în limba rusă. În urma acestei măsuri, Seminarul
teologic din Chişinău a finalizat faza de trecere la o instituție teologică de tip rusesc.
La
22 august 1870, în Basarabia, a fost instituită comisia pentru introducerea reformei municipale, mai întâi la
Chişinău, apoi în restul oraşelor. Comisia a întocmit listele alegătorilor
pentru organele de administrare orăşenească şi i‐a divizat în
categorii. În anul următor au avut loc primele alegeri în Duma orăşenească a
Chişinăului. Ulterior, reforma municipală s‐a extins asupra
oraşelor Akkerman, Bender, Hotin, Soroca şi a trei târguri: Păpuşoi, Turlaci şi
Şabo. Reforma orăşenească în Basarabia a extins principiile de organizare şi activitate
a zemstvelor şi asupra oraşelor, administrarea lor fiind eliberată de
arbitrarul funcționarilor, dar nimerind, în mare parte, – ca şi zemstvele – în
mâinile nobilimii. Nobilii, împreună cu burghezia orăşenească, administrau
oraşele. De pildă, în anul 1910, din cei 51 de membri ai Dumei orăşeneşti din
Chişinău, nobili erau 30 de persoane, sau circa 60%, iar în 1913 peste 53%.
Sursa: Ștefan Purici, Istoria Basarabiei
Comentarii
Trimiteți un comentariu