Politica interna a lui Radu de la Afumati
Având
o domnie zbuciumatá, a cárei principalá preocupare a fost piná la 1525 apárarea independentei
țárii și a tronului și ameninșat de Mehmet beg, Vladislav al III-lea sau Radu
Bádica, Radu de la Afumati nu a beneficiat de răgazul necesar infáptuirii unui
program mai larg de politicá internă.
Principalele
ocupatii ale locuitorilor au ramas cele traditionale : agricultura cu ramurile
sale, mestesugurile,
comertul, pescuitul. Dezvoltarea lor a fost stinjenitá, fárá indoialá, in
vremea luptelor care sileau populatia sá se retragá in locuri adápostite. Viata
isi va relua cursul normal dupá incetarea luptelor. Bogátia
tárii in produse agricole si in animale impresiona pe toti stráinii care o
vizitau. Raguzanul
Michael Bocignoli afirma pe la 1524 cá pámintul
Tárii Románesti este gras, potrivit pentru
culturá, afará de locurile unde e táiat de mlastini sau páduri. Regiunea este
productivá in toate cele privind nevoile traiului... nu este nicáieri in altá
parte o mai mare multime de vite, iar hergheliile de cai sint abia mai putin
numeroase decât turmele de vite márunte".
Radu
de la Afumați a încurajat comertul cu negustorii brasoveni și sibieni, care
l-au și sprijinit în luptele sale antiotomane, ca și în expedițiile pentru
reocuparea tronului. Schimburile comerciale cu orasele transilvánene au
cunoscut însă și unele momente dificile în anul 1525 când Radu de la Afumați a
refuzat accepte noua monedă impusă de brasoveni, deși recunostea că țara sa se
aproviziona prin oamenii Brasovului sau în 1528, când aceste relatii
au fost turburate de situația anume de trecerea negustorilor sași în tabára lui
Ferdinand de Habsburg. In douá scrisori din 23 februarie si 3 aprilie 1528,
domnul Tárii Romanesti aráta brasovenilor că supusii săi i se plânseserá cá
erau opriți să cumpere grâu și alte produse alimentare,
deși domnul asigurase libertatea comerțului în șara sa, unde negustorii transilváneni puteau cumpára sau vinde produsele în
lungul si în latul țárii noastre. Prin asemenea másuri restrictive,
negustorii brasoveni, ca si cei sibieni, cáutau să-l sileascá pe Radu de la
Afumați să treacá de partea lui Ferdinand de Habsburg, aflat în confilct cu I.
Zápolya.
In
vremea domniei lui Radu de la Afumați (indeosebi dupá impácarea cu Poarta din
1524) documentele amintesc despre extinderea comerțuluicu Imperiul Otoman.
Astfel, la 1 aprilie 1526, când Radu vodă întárea mánástirii Tismana dreptul de
a încasa vama de la Calafat, se preciza ca trebuiau sá se pláteascá : 6 aspri
de un cal, 3 aspri pentru un bou, 2 aspri de o vacá, un aspru pentru doua oi,
doi aspri de un sac de grâu', trei bolovani de sare din 100 de bolovani și 10
aspri pentru un butoi de vin.
Domnia
lui Radu vodá a fost tulburatá de câțiva pretendenți, care au strâns în jurul
lor o parte în fortele sociale ale Tárii Românesti, in primul rind grupuri de
boieri care urmáreau sá. acapareze puterea politicá dominatá in aceastá vreme
de puternica factiune a Pîrvulestilor.
In
afará de pretendentul venit din Moldova si învins la Bráila, Radu de la Afumati
a mai avut de
luptat si cu alti doi pretendenti care au provocat dezordine In tara. Este
vorba mai întâi de un domnisor", ridicat In Oltenia. Victoria împotriva
pretendentului este amintitá într-o scrisoare a lui Radu de la Afumati catre
brasoveni în care este trecutá doar ziua si luna (7 decembrie), fárá an
(scrisoare datatá de editor c. 1525). In document se spune cá se ridicase un vrájmas din
Mehedinti, iar domnia mea am trimis pe cinstitul dregátor al domniei mele, pe jupan Pîrvul
banul, cu curtea domniei mele de s-au bátut cu dânșii. In aceastá luptá
vrájmasul a fost ucis impreuná cu întreaga lui oaste, de s-a fácut multá moarte
asupra lor.
La
un eveniment asemánátor se referá si un document mai târziu, din 1579, prin
care se intárește lui Manea, fiul lui Mogoș, ociná la Poiana, pe Jales, fostá a
fiilor lui Bilțu care se spune în document au
fost hicleni, eáci clnd s-a bátut ráposatul Radul voievod cu pgtnii turci, cu
Mehmet beg, fiul lui Ali beg, pentru crestini, sá nu stápIneascá păgînii turci
Tara Româneascá, iar fiii lui Biltu si cu aiçi șerbi, ei s-au sculat asupra
capului ráposatului Radul voievod ca sá fie domn un lotru, anume Dragoslav
purcarul.
Cazurile
repetate de hiclenie l-au determinat pe domn sá formuleze principiul dupá care
erau pedepsiti
hiclenii : la 3 iunie 1528, Radu de la Afumati
aráta cá judecase cu toti dregátorii si boierii si dupá
dreptate si dupá lege" cá dacá cineva piere de hiclenie, iar agonisita si averile
sá fie domnesti. Aplicarea
acestui principiu de confiscare a averilor celor dovediti hicleni a dus la
trecerea in patrimoniul domniei a
numeroase averi.
Pe
lângă daniile fácute boierilor, Radu de la Afumati a fácut numeroase altele
mánástirilor din
tara', atât din averea sa personará cât si din veniturile tárii : astfel, a
dáruit mánástirii Arges jumátate din satul Pitesti, plátitá cu 30 000 de aspri din
vistieria domneascá (3 iunie 1528) ; episcopiei de Buzău i-a dáruit 6 sálase de
tigani, douá măji de peste, 15 vedre de miere, gáletile de la 170 de case,
cásária din judetul Buzau, 300 de vedre de vin etc. (8 septembrie 1525) ;
mánástirii Snagov vináriciul și perperii de la Valea Cálugárenilor (1527-1528)
; mánástirii Seaca-Musetesti i-a dáruit mai multe salase de tigani (6 februarie
1526).
In
caz de mare primejdie se cherna sub arme conform traditiei oastea cea mare, pe
care documentele din timpul domniei lui Radu de la Afumati nu o amintesc
printre scutirile de slujbe acordate satelor unor boieri sau mánástiri. Pe lângă
oastea cea mare, pe care o comanda domnul, izvoarele amintesc si de curteni. De
pildá, Pirvu Craiovescu mare ban a invins un pretendent ridicat in Mehedinti cu
ajutorul curtenilor domnului, pusi sub comanda sa. Existența acestor osteni
aflati in slujba marilor dregátori este doveditá si de unele documente ca cel
din 3 august 1529, Pirvu Craiovescu, mare ban, miluise mai multe slugi ale sale cu douá ocine în Oltenia, cápátate cu
dreaptá si credincioasá slujbá si cu singe vársat în tot locul.
Pe
lângá oastea de tará, Radu de la Afumati a avut în slujba sa numerosi trabanti
si secui mercenari din Transilvania, care I-au sprijinit in luptele purtate împotriva
agresiunii otomane. Oastea
Tárii Românesti nu a fost înzestratá cu piese de artilerie, deoarece cele 32 de
tunuri de care dispunea tara la moartea lui Neagoe Basarab au fost trimise
peste Dunáre de Mehmet beg în decembrie 1521 de aceea, In luptele din
1522-1524, oastea lui Radu de la Afumati a fost sprijinitá de tunurile trimise
din Transilvania, de unde primea, de asemenea, plumb si silitrá pentru armele
de foc.
Dupá
cásátoria sa cu domnița Ruxandra Radu vodá s-a considerat dator sá zugráveascá
celebra ctitorie a socrului su de la Curtea de Arges. In pisania pusă la 10
septembrie 1526, cu prilejul încheierii lucrárilor, executate de talentatul
zugrav Dobromir, Radu de la Afumati aratá cá doamna Despina, soacra sa, și
amintise cá biserica lui Neagoe rámásese nezugrávitá, ceca ce fi obligase sá o
ispráveascá spre a se numi si el ctitor al lácasului. Pictura
bisericii lui Neagoe din Curtea de Arges este principala realizare artisticá a
epocii lui Radu de la Afumați.
O
operá de o deosebitá valoare artisticá si istoricá este lespedea de pe mormântul
lui Radu de la
Afumati din biserica mánástirii din Curtea de Arges, în care voievodul este reprezentat cálare, cu
buzduganul în mina dreaptá si cu mantia fluturând ; In partea de jos a pietrei
funerare este sápat un text unic în istoria noastrá, si anume lista bátáliilor
purtate de domnul ráposat pentru apárarea țárii.
Sursa: Nicolae Stoicescu, Radu de la Afumati
Comentarii
Trimiteți un comentariu