Conflictele lui Vlad Tepes cu Sibiul si Brasovul
Reuşita
loviturii din Moldova, înscăunarea lui Ştefan, l-a îndemnat pe Vlad să treacă
rapid la acţiune
într-o altă direcţie, aceea a Transilvaniei. Încă din 14 martie 1457, într-o epistolă
pomenită şi mai înainte, el dădea de fapt un avertisment Sibiului, în legătură
cu un pretendent, identificat îndeobşte cu viitorul domn Vlad Călugărul
(1482-1495), un frate vitreg al lui Ţepeş, care „se numea fiu de voievod şi se adăpostea în Amlaş fosta posesiune a domnilor Ţării Româneşti.
Din document reiese că Vlad Ţepeş încheiase şi cu Sibiul şi ţinutul său la fel
precum cu Braşovul şi Ţara Bârsei - o înţelegere, un tratat, încă de la începutul
domniei sale. Saşii sibieni l-au încălcat, prin îngăduirea pretendentului
amintit în Amlaş, lângă hotarul Ţării Româneşti. Ba mai mult, acesta din urmă,
arogându-şi drepturi de voievod, concedase „pe veci” unor mari negustori din
Sibiu, Petermann şi Petru Gereb de Roşia, cu siguranţă principalii săi
susţinători, venitul însemnatelor vămi de la Rucăr şi Brăila.
Puternica
cetate transilvăneană nu a ţinut seama de avertismentul dat în 14 martie 1457.
Oastea domnului Ţării Româneşti a pătruns prin pasul Turnu Roşu în sudul
Transilvaniei, înaintând pe cursul inferior al Hârtibaciului - unde se aflau
moşiile şi reşedinţele lui Petru Gereb (Greavul) şi Petermann – atacând şi
incendiind satele Caşolţ, Hosman şi Satul Nou (Nou sau Noul Român). Astfel au
inceput conflictele lui Vlad Tepes cu Brasovul si Sibiul.
După
ce Ţepeş a acordat târgurilor Câmpulung, Târgovişte şi Târgşor,
dreptul de „scală,” nu mai putea fi vorba de nici o preponderenţă comercială a
Braşovului şi Sibiului la sud de Carpaţi. Neguţătorii munteni preluau sarcina
plasării mărfurilor provenite din Transilvania în întreaga Ţară Românească,
precum şi aceea de mijlocitori în comerţul Transilvaniei cu Peninsula
Balcanică. Practic, neguţătorilor saşi nu le mai rămânea decât posibilitatea
unui comerţ „en gros,” în locurile dinainte fixate de domnie, fapt care era de natură
să le scadă sensibil veniturile.
În
acelaşi sens, funcţionarea unor „iarmaroace,” în care neguţătorii saşi erau
siliţi să-şi desfacă mărfurile, apare clar reflectată într-o variantă germană a
aceloraşi povestiri despre Dracula voievod. Ni se înfăţişează astfel o
anecdotă, potrivit căreia, aceştia s-au plâns domnului că nu-şi pot vinde
mărfurile, iar el ar fi luat hotărârea să le cumpere tot stocul. Însă
neguţătorii nu s-au mulţumit cu respectiva afacere, ci s-au întors repede acasă
încercând să aducă alte mărfuri înainte ca târgul să se închidă. Atunci Dracula
i-ar fi acuzat că sunt răi şi tâlhari, că deşi se plâng că nu pot vinde nimic, îndată
ce au vândut ceva, aduc alte mărfuri pe piaţă. Urmarea: „Şi i-a tras pe toţi în
ţeapă!” Avem de-a face în mod evident cu un ecou al măsurilor comerciale
restrictive luate de Ţepeş.
Matiaş
Corvin, la 10 septembrie 1458, a făcut o încercare de a limpezi situaţia
relaţiilor sale cu
voievodul muntean, prin solul Benedict de Boithor, dar această misiune a eşuat,
Vlad Ţepeş recurgând din nou la măsuri comerciale protecţioniste şi la
represalii crâncene contra Braşovului şi Sibiului. Răspunsul lui Matiaş Corvin
a fost instalarea din nou a pretendentului Dan în ţinutul Braşovului, lucru
recunoscut şi proclamat de altfel de însuşi Dan, într-un act din 5 aprilie
1459: „<Să se ştie> că m-a trimis craiul Matiaş şi am venit în Ţara
Bârsei. Dan a trecut în sfârşit la acţiune, pătrunzând în Ţara Românească şi
încercând să-l răstoarne pe Ţepeş. La 22 aprilie 1460, la Pesta, se ştia că el
fusese înfrânt şi îşi pierduse capul sub securea călăului lui „Drăculea.”
Se
pare că, la aflarea veştii înfrângerii lui Dan, braşovenii au trimis de îndată
o mare solie la domnul
Ţării Româneşti, care să preîntâmpine represaliile acestuia (povestirile
germane ne spun chiar că era compusă din 55 oameni). Vlad vodă nu a renunţat însă
la răzbunare, ci – reţinând solia - şi-a pregătit oastea. La 28 aprilie 1460 se
ştia dincolo de munţi că el este gata de năvală în Transilvania. Probabil că
incursiunea de pedeapsă în Ţara Bârsei a avut loc în cursul lunii mai. Cu acest
prilej au fost prădate şi arse nu numai satele întâlnite în cale, dar a fost
atacată însăşi cetatea Braşovului, fiind incendiată suburbia Braşovului Vechi,
cu biserica Sf. Bartolomeu. Tabăra lui Ţepeş s-a aflat în afara cetăţii, pe
dealul Şprenghi (Gesprengberg), în preajma capelei Sf. Iacob, astăzi dispărută,
unde cei prinşi au fost traşi în ţeapă. Tot acum a fost atacată - de către un
căpitan al lui Ţepeş - şi Codlea, însă fără succes, datorită puternicei rezistenţe
întâmpinate. Nenorocosului căpitan care n-a putut împlini porunca domnească i
s-a hărăzit aceeaşi soartă ca şi prinşilor bârseni şi braşoveni. Abia după
această cumplită expediţie de pedepsire, înregistrată pe larg în povestirile germane
- care nu uită să amintească până şi faptul că au fost arse bucatele de pe
câmpii - Vlad vodă a primit să restabilească pacea cu Braşovul.
La
4 iunie 1460, din cetatea Dâmboviţei, el însărcina pe boierul său Voicu Dobriţa
să meargă la
Braşov, iar acolo, în prezenţa lui, pribegii ce se mai aflau în cetate să fie izgoniţi
sau daţi pe mâna lui.
Documente
datând din luna octombrie 1460, atestă
că în toamna acelui an s-au purtat tratative pentru o pace generală între Vlad
Ţepeş, pe de o parte, şi saşii din Braşov şi Sibiu, cu ţinuturile lor, precum
şi cu secuii, pe de alta. Era vorba în fapt de asigurarea spatelui Ţării
Româneşti, în preziua confruntării cu turcii, pentru care Vlad Ţepeş, prin
neplata repetată a tributului, dăduse semnalul. Domnul condiţiona înţelegerea
cu saşii şi secuii din Transilvania de două puncte, între care cel mai
important era acela ca, în cazul unui atac otoman sau moldovenesc, să
beneficieze de sprijinul a patru mii de oameni înarmaţi. Concomitent, el
reînnoia făgăduiala că va rezista atât turcilor, cât şi altor inamici care vor
încerca să treacă prin Ţara Românească spre Transilvania. Revenea astfel, din
proprie iniţiativă, la misiunea ce i-o încredinţase Iancu de Hunedoara înaintea
campaniei din 1456.
Comentarii
Trimiteți un comentariu