Intrarea Moldovei in circuitul comercial international
Ca
şi Ţara Românească, dar cu un decalaj de câteva decenii, Moldova a fost
integrată, în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, în sistemul marilor
itinerarii continentale, anume al celor care legau Europa Centrală şi Marea
Baltică cu Dunărea de Jos şi Marea Neagră şi, prin intermediul lor, cu
Orientul.
Vreme
îndelungată drumurile care mijloceau schimbul de produse între Apus şi lumea orientală
prin spaţiul rus au ocolit Moldova. Instaurarea hegemoniei mongole asupra
Europei răsăritene
la mijlocul secolului al XIII-lea şi politica comercială a Hoardei de Aur au
dat un puternic impuls itinerariului comercial terestru care străbătea
teritoriile ruse apusene, cu însemnatele centre de la Vladimir, Halici şi Lwów,
apropiindu-se astfel de teritoriul românesc de la răsărit de Carpaţi.
Moldova
atinge ţărmul Mării Negre (între 1386, cînd sigur Cetatea Albă nu mai era
controlată de tătari, şi 1392, cînd Roman I se intitulează „domn de la munte
pînă la mare”).104 Alianţa moldo-polonă şi întregirea teritorială a Moldovei
spre gurile Dunării şi spre mare, procese larg sincronice, au avut însemnate
consecinţe de ordin comercial, dacă nu chiar au fost determinate de
considerente comerciale. Fapt semnificativ, tot acum, adică în 1386, e atestat
cel dintîi contact politic între Moldova, în plină afirmare, şi centrul
sistemului genovez pontic, Caffa.
În
1386 o solie a genovezilor din Caffa s-a înfăţişat la curtea domnului Moldovei,
Petru I, pentru
consultări legate de războiul atunci încă în curs de desfăşurare cu tătarii.105
Informaţia, deşi foarte laconică, pare să revele o acţiune coordonată împotriva
tătarilor şi e indiciul probabil al desfăşurărilor militare care au pus capăt
dominaţiei tătare în sudul Moldovei. Dar legătura moldogenoveză pe care o
surprindem întîmplător în 1386 a avut probabil ţeluri mai largi decît
cooperarea politică şi militară împotriva tătarilor; ea s-a aflat la originea
unui nou itinerariu comercial, a unei noi legături, prin Moldova, între Lwów şi
drumurile al căror trafic îl colecta, pe de o parte, şi Caffa genoveză, pe de
altă parte.
Destrămarea
Hoardei de Aur în a doua jumătate a secolului XIV, după dispariţia hanilor Djanibeg
şi Berdibeg, fărîmiţarea hanatului şi convulsiunile prelungite cărora le-a dat
naştere, conflictul
de lungă durată între genovezii din Crimeea şi tătari, de la care au preluat
direct controlul asupra ţărmului nordic şi vestic al Mării Negre, au periclitat circulaţia pe drumul tătăresc şi
au pus acut problema alternativei la acest drum. În anii 1386-1392 condiţia
geopolitică favorabilă deschiderii unei noi legături între Lwów şi Caffa a fost
creată prin reintrarea cnezatului de Halici sub dominaţia polonă, prin
stabilirea raportului de suzeranitate-vasalitate între Polonia şi Moldova, prin
integrarea în Moldova a teritoriului limitrof Mării Negre, „parathalasia” cu
centrul la Cetatea Albă şi prin instituirea legăturii cu genovezii din Caffa.
Exploatarea comercială a acestui cadru politic prielnic nu a întîrziat; încă
din primii ani ai sec. al XV-lea, drumul moldovenesc apare, în primele izvoare
care îi atestă, ca foarte atrăgător, de vreme ce, aidoma celui tătăresc, a
iscat rivalitatea între negustorii din Cracovia şi Lemberg pentru dreptul de a-l
folosi.108 De acum înainte, drumul moldovenesc e tot mai mult frecventat, în
vreme ce drumul tătărăsc, fără a fi cu desăvîrşire abandonat, pierde simţitor
din însemnătate. Moldova ţinea acum sub controlul ei segmentul final al itinerariului
continental care mijlocea schimbul de produse între bazinul pontic, regiunea
Mării Baltice şi o parte însemnată a Europei Centrale.
În
temeiul privilegiilor comerciale obţinute de la domnii Moldovei, dintre care
cel dinţii cunoscut este cel emis de Alexandru cel Bun, regatul polon şi teritoriile
dependente de el îşi asigurau legătura liberă cu bazinul pontic prin
intermediul oraşului Lwów, care a reuşit în cele din urmă să-şi consolideze
monopolul funcţiei de intermediar atît pe drumul tătărăsc, cît şi pe cel
modovenesc, îndeosebi împotriva principalului său concurent la exerciţiul
acestei funcţii, Cracovia.109 Polonia îşi deschidea astfel un nou itinerar -
mult mai convenabil, pentru că ocolea vămile tătăreşti, şi mai sigur, mai la
adăpost de vicisitudinile politice din lumea tătară - înspre Marea Neagră şi
spre centrele vitale ale comerţului pontic. În desfăşurarea schimbului cu lumea
orientală pe această cale, Lwów-ul îndeplinea faţă de regatul polon funcţia pe care
Braşovul o dobîndise în sistemul de relaţii comerciale internaţionale ale
regatului ungar.
Ca
şi braşovenii în Ţara Românească, liovenii îşi desfăşurau negoţul prin şi în
Moldova în temeiul
unor privilegii acordate de domnii ţării. Aceste privilegii care reglementau
legăturile între un oraş şi o ţară acopereau un raport de inegalitate, în
primul rînd pentru că acordau liovenilor trecere liberă prin Moldova înspre
diverse teritorii străine, îndeosebi spre principalele emporii pontice, în
vreme ce negoţul locuitorilor din Moldova se lovea, în Polonia, de regimul
depozitului obligator de care beneficia Lwów-ul. Aşadar în virtutea
privilegiilor acordate liovenilor de domnii ţării, Moldova era lipsită de
cîştigurile foarte însemnate pe care i le-ar fi dat funcţia de intermediar exclusiv
al schimburilor realizate pe drumul care îi străbătea teritoriul. Dezvoltat în
umbra raportului politic de suzeranitate - vasalitate cu Polonia şi componentă
însemnată a acestui raport, statutul comercial al drumului moldovenesc fixat de
privilegiile domnilor Moldovei pentru lioveni s-a menţinut atît timp cît şi
raportul care îl generase.
Sistemul
vamal al Moldovei era organizat, ca şi cel al Ţării Româneşti, pe corelaţia
dintre o vamă
centrală, principală, şi vămile secundare, de trecere, aşezate pe diversele
itinerarii străbătute de lioveni spre Marea Neagră, Crimeea, Ţara Românească şi
Transilvania. Vama centrală s-a menţinut constant la Suceava şi la nivelul
iniţial, în cursul sec. al XV-lea, spre deosebire de Ţara Românească, unde vama
centrală de la Cîmpulung a fost desfiinţată sub presiunea braşovenilor.
Funcţia
centrală a vămii din oraşul de reşedinţă a domniei rezultă din convergenţa
deliberată, aici,
a tuturor drumurilor comerciale însemnate care străbăteau teritoriul Moldovei:
acelea care veneau din Polonia, prin Cernăuţi şi Siret, sau prin Hotin şi
Dorohoi, acela care se îndrepta către ţinutul tătăresc, cu cele două direcţii
principale, Cetatea Albă şi Crimeea, prin Tighina; acela care făcea legătura cu
Transilvania - cea de nord-est prin Baia şi Moldoviţa, cea sud-estică, prin
Bacău şi Trotuş; acela, în sfîrşit, care trecea spre Ţara Românească, prin
Bîrlad sau Bacău. Această convergenţă a făcut din Suceava punctul de trecere
obligator pentru toate sau cele mai multe şi valoroase mărfuri comercializate
în Moldova sau tranzitate prin teritoriul ei. Ca în general în comerţul
internaţional medieval, organizat pe raportul între un centru comercial
predominant – care concentra activitatea comercială a unei arii întinse sau era
asociat la exploatarea vamală a acestei activităţi şi era principalul ei
beneficiar - Suceava a asumat funcţia de loc de întâlnire şi de „vamă principală,”
obligatorie, pentru ansamblul relaţiilor comerţului internaţional în Moldova. Această
funcţie principală rezultă şi din elementele sau rudimentele de drept de
depozit şi de etapă
pe care le dau la iveală privilegiile domnilor Moldovei pentru lioveni. Vama
Sucevei, spre deosebire de celelalte vămi din Moldova, avea caracter de vamă a
unui centru de desfacere obligator al mărfurilor, de „descărcare” a acestora
(isklad); de aceea, la Suceava erau vămuite mărfurile chiar cînd, pentru
aceeaşi marfă, erau percepute vămi la locul de achiziţie, în alte tîrguri: „iar
cînd vor cumpăra marfă tătărască, în Suceava, pentru mătasă, piper, camhă, tebenci,
vin grecesc, de grivnă, în Suceava, cîte trei groşi. Iar cînd vor cumpăra marfă
tătărască în alte tîrguri ale noastre, vor da acolo unde cumpără, de grivnă doi
groşi, iar la vama principală, în Suceava, de grivnă trei groşi, şi apoi vor
putea să o vîndă cui le va plăcea.” Dar sfera de aplicaţie a depozitului
sucevean era totuşi foarte îngustă, urmare a regimului statuat pentru lioveni
prin privilegii; totuşi, din marfa descărcată şi vămuită la Suceava, cel puţin
o parte, postavul bucăţi - aşadar nu baloturile - urma să fie vîndut pe loc,
redistribuirea acestuia înlăuntrul Moldovei fiind rezervată negustorilor localnici:
„bucăţile de postav le vor vinde la descărcare, în Suceava, iar în alte tîrguri
nu au voie să le vîndă.”
Sursa: Serban Papacostea, Geneza statului in evul mediu romanesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu