Sloboziile
Orice
apariţie de aşezări
noi era sub controlul domniei şi de aceea întemeierea şi refacerea satelor pustiile
se făcea numai cu asentimentul prealabil al ei. În cursul secolelor XIV—XVII domnii ţărilor române controlau cu multă
vigilenţă acest drept al lor, aplicând sancţiuni, cînd acest drept era încălcat.
Un sat întemeiat pe loc
pustiu sau refăcut, o selişte, unde se aduc săteni noi — poartă denumirea de
slobozie, atunci cînd are de la domn privilegiu de scutire pentru adunare de oameni.
La 1439 Ivan Stîngaciu capătă
confirmarea pentru satul lui de pe Racova „unde-i iaste casa lui... care singur el
din pustiu şi din pădure s-au făcut lui şi, seliştea pe deamîndoao părţile
hotarului". Se mai adaugă o precizare referitor la conţinutul termenului
selişte: „au muncit de au curăţit din pădure şi au făcut selişte, adică
satul, şi cu morile ce sîntu acolo" .
În Ţara Românească nu
avem relatări directe cu privire la întemeierea satelor noi, însă sînt numeroase
menţiuni din care rezultă că mănăstirile, în special aveau deosebită grijă ca satele lor să crească
şi să nu rămână fără săteni. Încă din timpul domniei lui Mircea cel Bătrîn
mănăstirea Cozia a avut dreptul să aşeze în satul Cărăreni ţărani veniţi din
satele boiereşti. La 1531 mănăstirea Tismana capătă
dreptul să-şi facă sat la vadul Bistreţului. La 1572 boierul Radu
din Ţara Românească face un sat în următoarele condiţii :
„satul Urîţii era selişte. Iar de atunci jupan Radul a făcut un
sat mare cu vecini". În Moldova, la 1574, logofătul Ion Golia
capătă două locuri în pustiu ca să-şi aşeze acolo două sate.
La 1583 boierul Şeptilici vinde satul Şeptiliceanii, care a fost loc din pustie și acolo n-a fost niciodată sat, ci el singur 1-a întemeiat.
Pentru secolul XVII
avem mai puţine ştiri în ceea ce priveşte întemeierea satelor noi. În schimb sînt
mult mai numeroase ştirile privitoare la aducerea coloniştilor în satele rămase fără populaţie sau cu
populaţie puţină. În Moldova, la 1621, Danciul Diacul din Dăiceni se plînge la domnie
că satele lui au fost prădate de poloni şi cazaci, care au ridicat pe vecinii lui, au luat toată
averea lor şi „au ars cu foc satele". Faţă de-această situaţie, domnul
îi acordă dreptul să aducă alţi ţărani în locul celor ridicaţi, menţionînd că ar
putea să aducă şi din vecinii lui care ar mai fi trăind.
La 1658 mănăstirea Golia a obţinut dreptul să întemeieze slobozia la seliştea din
Trebujeni, la Peşteră. În Ţara Românească, la 1610 existau în satele Episcopiei Buzău
ţăranii de peste Dunăre şi Ţara Ungurească. La 1614 boierul Ianachi,
mare postelnic, a avut dreptul să aşeze pe seliştea lui Vaidea din judeţul Ialomiţa
ţărani veniţi
din ţările vecine.
Risipirea satelor se datora
unor calamităţi ca : foamete, incursiuni turceşti, tătăreşti etc. Refacerea acestor sate, care se aflau pe pămîntul unui
stăpân de pământ, puneau în primul rînd problema aducerii unor noi locuitori în satele
rămase fără populaţie.
În cursul secolului XV, cînd nu
existau restricţii prea grele
pentru strămutarea ţăranilor, aceştia puteau să plece şi din satele feudalilor,
aflate pe teritoriul ţării. Astfel, în Ţara Românească proprietarii de pămînt puteau să aşeze în
satele lor oamenii
oricarele va pofti şi va iubi... ca să meargă în aceste sate, sau oricîţi rumîni va
vrea să adune pe a lor moşie sau oricîţi vecini vor merge în satele lor.
Şi în Moldova secolului XV se folosea acest sistem de a
popula satele rămase pustii.
Astfel, la 1453 mănăstirea lui Iaşcu, de lângă Suceava, având dreptul să-şi aşeze sat
în hotarele mănăstirii, a primit aprobarea să cheme oamenii ,,ori din ţara străină, ori
din Ţara leşească,
ori din ţara noastră".
De obicei, stabilirea
ţăranilor în sate noi sau în sate pustiite era posibilă în urma unor
privilegii de scutire de dări şi munci, denumite slobozenii, de unde au primit
şi satele denumirea de slobozii. Aceste scutiri aveau un caracter provizoriu şi se acordau pentru
un număr de ani, care varia între 1 şi 10 ani.
În cursul secolului XV scutirile se acordau de obicei
pentru 4—5
ani. În Moldova, la 1466 satul Negoieşti al Episcopiei de Roman se bucura de o
asemenea scutire pentru „oamenii ce se vor aşeza în acel sat să aibă de la noi mare scutire şi mare slobozenie pentru
cinci ani". La 1493 jupanul Pîrvul mare vornic a obţinut privilegiul pentru satul
său Potel „ca oricîţi rumîni va vrea să adune pe a lor moşie... ei să fie slobozi şi de toate
slujbele şi dăjdiile... drept patru ani". La 1495 de acelaşi privilegiu
se bucura mănăstirea Snagov, care putea să aducă pe ocina ei vecini, ei fiind „slobozi timp de patru ani de toate
slujbele şi dăjdiile mari şi mici".
În cursul secolului
XVI numărul anilor de scutire variază între doi şi şapte ani. În Ţara Românească, la
1511 satul Rogozeşti al boierului Nichifor
avea scutire pentru şapte ani; mănăstirea Tismana avea acest privilegiu
pentru satul ei Vadul Bistreţului, acordat în 1531 pentru doi ani şi prelungit în 1533 pentru trei ani.
În cursul secolului
XVII se vădeşte tendinţa de a reduce anii de scutire pentru satele unde se
reface populaţia care a scăzut la număr. La începutul secolului numărul anilor de
scutire
este de obicei de trei ani, spre sfîrşitul secolului — e de un an. În Moldova,
mănăstirea Neamţ la 1602 are scutire pentru trei ani pentru satul ei Horodişte;
la 1606 mănăstirea Pobrata are o scutire tot de trei ani pentru seliştea ei Dobrăcina . În
Ţara Românească, la 1614 boierul Ianachi pentru seliştea lui Vaidaia a
obţinut scutire pentru trei ani.
În unele cazuri speciale
scutirea se acordă pentru un termen de 10 ani. Acesta este cazul satului Călineşti în
judeţul Prahova,
un sat populat de ţărani strămutaţi din Turcia şi care era un sat liber. Situaţie similară avea şi seliştea Şendrenii a
mănăstirii de la Cetăţuia, în care ţăranii veniţi din ţări străine „hie ce lîmbă ar hi"
aveau scutire pentru zece ani.
Cuantumul scutirilor
acordate variau de la caz la caz. De pildă, în secolul XV
în Ţara
Românească scutirile se acordau pentru toate slujbele şi dăjdiile, afară de
plata birului şi prestarea slujbei militare. În Ţara Românească
acesta este volumul obişnuit al scutirilor, excepţiile fiind foarte rare. Cînd slobozia
Călineşti a fost scutită şi de plata birului, domnul menţionează
fapta arătînd că „i-am iertat domnia mea şi de bir". În Moldova
scutirile erau acordate pentru toate slujbele şi dăjdiile : „să nu ne dea nici
iliş, nici podvoadă, nici posadă, nici jold, nici la cetate să nu lucreze, nici la
mori, nici buţi să nu care, nici fîn să nu cosească, nici vreo altă dare sau slujbă a
noastră să nu aibă a îndeplini" '.
În secolul XVII sînt enumerate toate îndatoririle
faţă de domnie: „să fie în pace şi slobozi de boi şi de găleţi şi de fîn şi de dijmă de
albine şi de gorştina
de oi şi de porci, de toate rnîncăturîle care se cuvin domneşti, zeciuială din casă
şi din averile lor şi pentru cai de olac să nu li se ia, nici vinărici" .
Comentarii
Trimiteți un comentariu