Reforma învățământului din 1948
Între
obiectivele principale ale legii învăţământului din 3 august 1948 – Decretul
nr. 175 – s-au aflat: formarea tinerilor în spirit comunist, controlul strict
al şcolilor elementare, medii şi superioare,
prin suprimarea autonomiei universitare, precum şi asigurarea cadrelor pentru planul
de industrializare, prin extinderea învăţământului tehnic mediu şi superior.
Scopul reformei nvăţământului din 1948 era o politizarea integrală a învăţământului şi o
„curăţare” a învăţământului
românesc, prin introducerea discriminărilor sociale la admiterea în învăţământul
mediu şi superior. Conducerea comunistă viza şi constituirea unei pături de „cadre”
care să aplice politica partidului în aparatul de stat, armată, justiţie şi
cultură.
Şcoala reprezenta,
în viziunea noilor conducători, prima verigă din sistemul de pregătire a
cadrelor
necesare
construirii socialismului. Astfel, tineretul trebuia educat în spiritul
patriotismului socialist
şi al internaţionalismului proletar.
Învăţământul
preşcolar era facultativ şi se adresa copiilor între 3 şi 7 ani, având la dispoziţie
cămine şi grădiniţe, subordonate direct Ministerului Învăţământului Public.
Copilul trebuia
educat încă de mic în spiritul partidului. „În
loc să rătăcească pe maidane, i se dă o educaţie
sănătoasă”,
declara ministrul Învăţământului, Gheorghe Vasilichi la o consfătuire pe ţară
cu inspectorii şcolari, cărora li se dădeau indicaţii pentru aplicarea în teren
a reformei.
Învăţământul
elementar era stabilit la 7 ani, dintre care primele patru clase erau generale
şi obligatorii.
Învăţământul mediu de 4 ani era împărţit în: licee, care trebuiau să asigure
baza pregătirii
pentru accederea în următoarea treaptă de învăţământ (cea universitară); şcoli pedagogice,
pentru pregătirea cadrelor didactice necesare în învăţământul preşcolar şi elementar;
şcolile tehnice şi profesionale. Ultimele două pregăteau cadrele tehnice medii
şi calificate
necesare producţiei industriale şi agricole. În 1951 durata şcolii de cultură
generală a
devenit de 10 ani, prin renunţarea la un an. Din anul şcolar 1948/1949 s-a
organizat învăţământul
seral pentru liceu, iar din 1952/1953 pentru clasele V-VII. În 1956 s-a revenit
la durata
de şcolarizare de 11 ani, s-a introdus învăţământul mixt, s-a făcut împărţirea
pe secţii a claselor
a X-a şi a XI-a (secţia umanistă şi reală), ceea ce îmbunătăţea oarecum nivelul învăţământului
de cultură generală, faţă de cum fusese acesta conceput prin legea din 1948.
Învăţământul
superior cuprindea universităţile, politehnicile şi institutele de învăţământ
superior. Primele două depindeau direct de Ministerul Învăţământului Public şi aveau
rolul de a forma cadrele pentru corpul didactic din învăţământul mediu şi
superior, specialişti
şi cercetători pentru diverse domenii. Durata studiilor era de 4-6 ani.
Institutele de învăţământ
superior, cu o durată a studiilor de 3-4 ani, trebuiau să pregătească cadrele superioare
de specialişti pentru toate ramurile economiei şi profesorii pentru învăţământul mediu.
Studenţii erau admişi pe baza unui concurs, iar numărul de locuri disponibile
era stabilit
de Consiliul de Miniştri, în funcţie de necesităţile fiecărui an.
Legislaţia
din 1948 introducea şcoli speciale de 2 ani pentru muncitori scoşi din producţie
şi susţinuţi pe perioada şcolarizării de ministerul de resort şi de
întreprinderea unde lucrau
– formă de învăţământ care dădea dreptul absolvenţilor de a-şi continua
studiile în învăţământul
superior – , şcoli profesionale şi şcoli tehnice medii. Prin decizia Ministerului Învăţământului
Public din 29 octombrie 1948 au fost înfiinţate şi şcolile juridice de un an, destinate
aceleiaşi categorii a muncitorilor scoşi din producţie. După un an de studii,
cursanţii primeau
o diplomă care le oferea dreptul a se angaja în orice funcţie juridică,
inclusiv magistratură
şi parchet. Prin decretul nr. 343/1953, şcolile speciale s-au transformat în facultăţi
muncitoreşti. Au funcţionat şi alte derogări: în anii 1950 existau absolvenţi
ai acestor şcoli
speciale înscrişi în anii superiori care nu aveau studii medii.
Reforma
comunistă a învăţământului din 1948 a vizat şi Senatele universitare, care au
fost înlocuite
prin Consilii ştiinţifice, organe ce nu făceau altceva decât să administreze
treburile curente
şi să execute dispoziţiile puterii politice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu