Răscoala lui Francisc Rákóczi al II-lea
Regimul
austriac, la scurtă vreme după instaurarea lui, a fost confruntat cu răscoala
lui Francisc Rákóczi al II-lea (1703-1713), care, continuând lupta antihabsburgică,
asociază, prin cuprinderea iobăgimii, un caracter social acţiunilor de
eliberare. Rákóczi era un magnat ce deţinea un imens domeniu, aparţinând unei
familii cu tradiţie antihabsburgică, un spirit luminat, îmbibat de cultură
franceză, profesând în materie religioasă o atitudine de toleranţă.
Răscoala
a fost determinată de nemulţumirea stărilor din Ungaria Superioară faţă de
politica absolutistă
a Habsburgilor care lăsa să se întrevadă tendinţa de micşorare a privilegiilor
nobilimii, iar prin acţiunea de catolicizare leza interesele calvine. Francisc
Rákóczi al II-lea reprezenta „partida naţională” a Ungariei şi nobilimii
ardelene orientate şi în perioada anterioară împotriva Habsburgilor. Profitând
de cadrul favorabil creat de războiul de succesiune la tronul Spaniei, beneficiind
de ajutorul Franţei şi al Poloniei, Rákóczi se angajează în marea confruntare
începând cu anul 1703. Răscoala odată declanşată, Transilvania ajunge de fapt centrul
luptei antihabsburgice, datorită nemulţumirilor stărilor, în marea lor
majoritate protestante, reticenţelor provocate de unirea bisericească şi a unor
cauze de ordin social. Deşi extinderea răscoalei era evidentă şi cu toate că stăpânirea
habsburgică a fost denunţată în 1707, cu toate că Rákóczi a fost recunoscut de
facto principe de către Franţa, declinul devine tot mai evident. Caracterul tot
mai clar antifeudal al manifestărilor îndepărtează nobilimea de insurecţie,
astfel că ea revine la ideea colaborării cu Habsburgii. Pacea de la Satu Mare
din 1711 semnifică sfârşitul răscoalei şi acceptarea noii stăpâniri.
Răscoala
a avut un caracter „naţional”, exprimând opţiunile nobilimii, în mare parte protestantă,
împotriva unei stăpâniri ce acţiona în sensul Contrareformei. Acest caracter a
fost dublat
de cel social imprimat de participarea ţărănimii care s-a asociat luptei din
raţiuni proprii. Caracterul antihabsburgic, politic prin excelenţă, rezultă însă
şi din atitudinile lui Rákóczi care, deşi catolic, din aceleaşi considerente
antihabsburgice sprijină ortodoxia. Contrapunându-i lui Atanasie un episcop
ortodox, pe Ioan Ţirca, el manifestă o toleranţă care avea însă raţiuni
politice, alinierea la atitudinile Stărilor ostile emancipării prin catolicism
a românilor.
Opera
de consolidare a regimului evoluează însă paralel cu expansiunea austriacă.
Războiul austro-turc
din 1716-1718, pe urmele victoriilor lui Eugeniu de Savoia, se încheie prin
pacea de la Passarowitz (1718). Imperiul anexează două provincii româneşti, Oltenia
şi Banatul, care lărgesc substanţial stăpânirea austriacă, asigurându-i
stabilitatea în interiorul arcului carpatic. Chiar dacă Oltenia revine la Ţara
Românească după pacea de la Belgrad (1739), Principatul Transilvaniei şi Banatul
rămân integrate în Imperiu, deschizându-se experimentului reformist absolutist.
Comentarii
Trimiteți un comentariu