Politica demografică a regimului Ceaușescu
Odată
cu publicarea Decretului 770 din 1 octombrie 1966 privind reglementarea întreruperii
sarcinii, regimul Ceauşescu a pus bazele a ceea ce avea să constituie unul
dintre cele mai represive şi mai dure regimuri pronataliste din istorie.
Metodele folosite pentru a creşte rata natalităţii prin implementarea
decretului 770/1966 şi a modificărilor emise pe parcursul următorilor 23 de ani situează România în rândul statelor
care au folosit politici demografice extreme, alături de China cu ale sale politici
ale avortului silit şi Germania nazistă cu politicile sale pro şi antinataliste
bazate pe criterii rasiale. Decretul 770/1966 a marcat intervenţia regimului în
cele mai intime aspecte ale vieţii cetăţenilor săi şi, mai cu seamă, în
trupurile femeilor. În conformitate cu principiile ideologice ale ,,egalităţii socialiste”,
această politică demografică a sfârşit prin a afecta toţi cetăţenii cu vârste
peste 25 de ani, bărbaţi şi femei, indiferent de statutul lor marital şi/sau
reproductiv. Tuturor persoanelor fără copii – inclusiv celor sterile – li se
reţinea un impozit lunar.
Decretul
770/1966 a criminalizat avortul, abrogând Decretul 463/1957 care liberalizase
această practică. Decretul 770 trata trei chestiuni de bază: excepţiile de la
lege, instituţionalizarea prevederilor ei şi sancţiunile prevăzute pentru
încălcarea ei. Pe scurt, legea permitea
avortul dacă „1) sarcina pune viaţa femeii într-o stare de pericol… 2) unul din
părinţii suferă de o boală gravă, care se transmite ereditar… 3) femeia
însărcinată prezintă invalidităţi
grave fizice, psihice sau senzoriale, 4) femeia este în vârsta de peste 45 de
ani, 5) femeia
a născut patru copii şi îi are în îngrijire şi 6) sarcina este urmarea unui
viol sau a unui incest”.
Prevederile acestei legi au fost modificate de-a lungul anilor – mai cu seamă
în 1974 şi
în 1985 – încercând de fiecare dată, chiar dacă inutil, să forţeze creşterea
ratei natalităţii. În momentul în care legea anti-avort era schimbată, rata
natalităţii înregistra un salt, până când românii găseau mijloace alternative
de ocolire a legii. Cea mai dramatică creştere s-a înregistrat după legiferarea
din 1966, moment în care numărul naşterilor aproape că s-a dublat.
O
serie de politici complementare vizau şi nevoi de infrastructură, cum ar fi
creşterea numărului de locuinţe, creşe şi grădiniţe; îmbunătăţirea asistenţei
medicale pentru mame şi copii
etc. Simultan, pentru a se asigura că sarcinile de plan şi implementarea
Decretului 770 se
vor realiza în bune condiţii, regimul a promovat o serie de măsuri disciplinare
din ce în ce mai
represive. S-a creat astfel un sistem în care supravegherea instituţională se
suprapunea cu cea
individuală, solicitând participarea tuturor celor implicaţi, dar mai ales a
cadrelor medico-sanitare în particular a
celor din secţiile de obstetrică-ginecologie şi de pediatrie – şi ale miliţiei,
procuraturii şi Securităţii.
Sfâşietoarea
şi cutremurătoarea ironie a politicii demografice a regimului Ceauşescu a fost
aceea că întreruperile ilegale de sarcină au reprezentat atât metoda principală
de control al reproducerii,
cât şi cauza preponderentă a mortalităţii la femeile aflate la vârsta fertilă.
În timpul
regimului Ceauşescu, încercările femeilor şi ale cuplurilor de a-şi controla
fertilitatea prin
întreruperi de sarcină, obţinute sau provocate ilegal, îi transforma efectiv în
criminali şi în
ţinte ale şantajului Securităţii, instituţie care specula cu abilitate temerile
provocate de încălcarea
legilor statului poliţienesc în care trăiau. Într-adevăr, politicile
demografice ale lui Ceauşescu
au afectat vieţile sexuale ale tuturor cetăţenilor, făcând din teamă, ură de
sine şi copii
nedoriţi, aspecte cotidiene ale vieţii intime.
Pentru
a se asigura că legile şi politica cu privire la reproducere vor fi
implementate fără
tăgadă, regimul a creat o reţea complexă de instituţii ale statului, integrate
atât vertical (ori
ierarhic), cât şi orizontal, pe întreg teritoriul ţării. Acest enorm aparat
birocratic a facilitat culegerea
şi transmiterea de informaţii într-o manieră atent orchestrată (deşi atomizată,
în sensul
că accesul la aceste informaţii şi circulaţia lor erau totuşi restricţionate).
Ca şi în alte domenii
de producţie, au fost stabilite sarcini de plan privind reproducerea
populaţiei, sarcini care
vizau creşterea ratei natalităţii, scăderea ratei mortalităţii infantile şi a
numărului întreruperilor de sarcină. Rapoarte din mediul rural, mai exact din
comune, erau trimise cu regularitate
(trimestrial, semestrial, anual) către structurile imediat superioare –
municipale, judeţene–,
la nivel regional şi apoi la Bucureşti. La fiecare dintre aceste nivele,
informaţiile erau
verificate şi evaluate de către specialişti reprezentând diferite instituţii şi
interese, cum ar fi
cadre medicale, miliţieni, procurori. Pentru o mai atentă verificare, cadre de
partid erau trimise
pe teren să se asigure la faţa locului că prevederile legii erau aplicate
întocmai, iar
măsurile
corective erau adecvat instituite. Această complexă reţea instituţională
furniza atât
contextul
instituţional, cât şi personalul prin intermediul cărora puteau fi
supravegheate si
urmărite
activităţile indivizilor, unităţilor şi instituţiilor, din perspectiva noii
politici demografice. Nu numai gravidele erau luate în evidenţă, ci şi doctori,
farmacişti, secţii de obstetrică-ginecologie şi chiar şi Ministerul Sănătăţii.
Toate aceste persoane şi instituţii făceau obiectul
unei vigilenţe permanente.
În
efortul de a garanta implementarea corectă a politicilor demografice pe întreg teritoriul
ţării, au fost emise instrucţiuni pentru toate instituţiile de stat şi
personalul responsabil. Aceste instrucţiuni
făceau referire la întreaga legislaţie şi la toate modificările legate de
agenda politicii demografice. Ca dovadă, în urma adunării din 5-7 octombrie
1967, la un an după emiterea
Decretului 770, Ministerul Sănătăţii şi Prevederilor Sociale a elaborat
„Instrucţiuni privind
interpretarea unitară şi ştiinţifică a definiţiilor de născut viu, născut mort
şi avort”, specificând
că erau ,,absolut necesare de a se difuza la toate unităţile sanitare din ţară
spre a se remedia
dificultăţile existente în prezent în interpretarea acestor noţiuni.
Oricare
ar fi fost problemele sale, Ministerul Sănătăţii era responsabil cu elaborarea unor
rapoarte periodice, alcătuite în baza datelor primite la nivel naţional. În
ciuda masivului aparat
birocratic şi disciplinar creat pentru a promova scopurile politicii
demografice a regimului, numărul de avorturi a continuat să se situeze la cote ridicate.
Într-un astfel de raport,
Ministerul Sănătăţii nota: „Pentru
reducerea numărului întreruperilor de sarcină s-au organizat
acţiuni speciale de control în colaborare cu organele de miliţie şi procuratură
care sau desfăşurat în Capitală şi în judeţele în care s-au înregistrat un
număr crescut de întreruperi de sarcină”.
Pe
parcursul celor 23 de ani în care Decretul 770/1966 a rămas în vigoare, medicii
au continuat să clasifice condiţiile medicale ale femeilor în aşa fel încât
acestea să poată beneficia de întreruperea sarcinii legal. În alte cazuri,
medicii (şi alţii) şi-au asumat riscul de a
efectua întreruperile de sarcină în mijlocul nopţii sau cu complicitatea altor
persoane. Directorii de spitale, atât în interes propriu, cât şi al
instituţiilor pe care le conduceau, au luat măsuri
pentru a contracara astfel de practici. Spre exemplu „pentru eliminarea oricărei suspiciuni în ceea ce priveşte probitatea
cadrelor noastre, am luat şi vom întări măsurile necesare ca majoritatea
avorturilor spontane să fie terminate în tura I-a (orele 8-14) când tot colectivul
medical şi şefii de secţie sunt prezenţi în serviciu”.
Ministerul
Afacerilor Interne a fost implicat
direct în supravegherea politicii demografice a regimului. Doctorii, chiar
întregul personal medico-sanitar, se aflau sub urmărire permanentă şi erau
pedepsiţi conform legii pentru comiterea de „fapte grave” precum luarea de mită
în schimbul serviciilor medicale, pentru furt sau utilizarea neautorizată a
proprietăţii statului (cum ar fi trusele medicale), pentru refuzul de a acorda
asistenţă medicală, pentru emiterea de certificate medicale false, pentru
specula cu medicamente (anticoncepţionale) şi pentru efectuarea ilegală a
avorturilor. Conducerile spitalelor îşi luau măsuri pentru a se asigura că
personalul secţiilor de obstetrică-ginecologie înţelegea situaţia: ,,Având în vedere că secţia dvs. este sub
controlul foarte atent al organelor MI, vă rugăm ca să respectaţi legislaţia
sanitară în vigoare, să eliminaţi lipsurile constatate în urma controlului făcut
de MI …”
Decretul
770/1966 nu numai că nu a dat rezultatele scontate privind creşterea susţinută
a ratei natalităţii în România, dar nici nu a împiedicat femeile să apeleze la
întreruperile de sarcină pe parcursul celor două decenii de existenţă a unei
legislaţii antiavort represive. Ca urmare, la şedinţa Comitetului Politic
Executiv din februarie 1985, Ceauşescu a declarat furios: „Am văzut că avem în Europa
cel mai mare număr de întreruperi de sarcină faţă de RFG, Franţa, Anglia, inclusiv ţările socialiste. Nicăieri nu
există un număr atât de mare de întreruperi de sarcină. Deşi la noi este interzis avortul, totuşi
avem un număr foarte mare… Este inadmisibilă situaţia aceasta. În privinţa
aceasta trebuie discutat cu femeile, cu populaţia, dar inclusiv cu medicii”. Mai
mult, spre deosebire de alte ţări din Europa, România a înregistrat o
mortalitate maternă accentuată din
cauza întreruperii cursului sarcinii şi a riscurilor obstetrice. În ciuda „grijii
deosebite” a lui Ceauşescu faţă de „menţinerea vigorii şi tinereţii poporului
român”, regimul nu şi-a adaptat politicile pe baza informaţiile culese din interior
şi a experienţele altor ţări, ci a promulgat măsuri din ce în ce mai represive.
Sursa: Vladimir Tismăneanu, Raport final al analizei dictaturii comuniste în România
Comentarii
Trimiteți un comentariu