Politica absolutistă a Mariei Terezia
Epoca
Mariei Terezia (1740-1780) deschide o nouă fază în istoria practicii reformiste
la nivelul întregului Imperiu, cu repercusiuni în Transilvania, care înregistrează
dificultăţile şi adversităţile ce ocupă începuturile domniei. Maria Terezia
inaugurează o etapă în reformismul austriac în termeni absolutişti printr-o
practică dominată de pragmatism. Prin consilierii săi, mai cu seamă Haugwitz,
concepe şi realizează reforme fundamentale, acţionând împotriva Stărilor în
vederea redresării Monarhiei austriece. Reformele financiară, judiciară, separarea
afacerilor administrative de justiţie, reforma armatei vor colabora la organizarea
statului modern.
Principala
reformă care a avut o înrâurire decisivă în Transilvania a fost reforma socială
prin care
Curtea a intervenit în raporturile dintre nobilime şi ţărănime. Seria de
intervenţii imperiale se concretizează preliminar în Dieta din 1714 când, din
raţiune de stat, se stabileşte ca iobagii ereditari să slujească patru zile pe
săptămână, jelerii trei zile. Măsurile dietale sunt însă nesocotite de nobilime
care acceptă cu greu intervenţia statului în raporturile de proprietate. În
aceste împrejurări curtea revine prin ordonanţa din 25 februarie 1747, hotărând
ca iobagii care lucrau cu palmele sau foloseau şi vitele altora să presteze
patru zile pe săptămână, iar cei care lucrau cu vitele proprii să presteze trei
zile. Confruntată cu masivele emigrări, un adevărat „morbus transilvanicus”,
care prejudiciau capacitatea fiscală a ţării, într-o perioadă de intensă
angajare a Imperiului în exterior, Curtea se decide să extindă reglementarea
din Ungaria, din 1767, şi în Transilvania. Hotărârea Curţii este stimulată de
memoriul generalului Hadic (1768) în care se arată limpede că la originea
fenomenului emigrării se află gravitatea şerbiei. În 1769, ordonanţa provizorie,
Certa puncta, repetă datele celei
anterioare, din 1747, amplificând dispoziţiile de prestare, pe cele interesând
mărimea pământului atribuit iobagilor şi jelerilor. Alte dispoziţii privesc monopolurile
senioriale, regimul păşunii, pădurii. Admite în materie de judecată
posibilitatea iobagului de a apela la comitat şi chiar apelul la Tabla
comitatului. În esenţă, ordonanţa păstrează robota mult mai ridicată decât în
Ungaria, iar pământul atribuit supusului era lăsat la bunul plac al stăpânului. Răspândirea textului prin
tipărire a contribuit la întărirea conştiinţei
drepturilor proprii în mediul ţărănesc. Făcută publică, problema urbarială
deschide, la nivelul mulţimilor ţărăneşti, un proces istoric care întăreşte
convingerea în posibilitatea schimbării.
Încercările
de reglementare nu au rezolvat însă problemele grave ale iobăgiei
transilvănene, dar
au reuşit parţial să fixeze obligaţiile şi să stăvilească mişcările ţărăneşti.
Iobăgia a implicat însă masiv populaţia românească, care constituia majoritatea
absolută a locuitorilor. Magnaţii şi nobilimea, în majoritate zdrobitoare
maghiari, sunt cei care tind să împingă până la ultima limită sarcinile
servile. În cadrul iobăgiei comune, chiar au şi sarcini distincte, daturi
specifice. Sarcinile lor sunt în genere mai grele, raportate la condiţiile lor
economice. Diferiţi etnic de stăpânii lor, vorbind o altă limbă, românii
reprezentau tradiţii proprii şi o credinţă considerată nereceptă. Condiţia
populaţiei româneşti a fost agravată de statutul politic neconstituţional, de
faptul că nu era reprezentată în administraţia locală sau centrală a principatului,
fiind dezavantajată sub aspectul cultural şi fără posibilităţi de a dezvolta o
viaţă orăşenească la nivelul celorlalte naţiuni. Masivitatea iobăgiei în rândul
populaţiei româneşti a determinat interesul directivei reformiste, întro vreme
în care statul avea în vedere sporirea capacităţii de plată a ţărănimii.
Reformismul este însă mai general, cuprinde întreaga sferă de activitate a
statului, prelungindu-se în domeniul economic prin aplicarea mercantilismului,
în domeniul juridic prin încercarea de separare a justiţiei de administraţie,
oferind ţărănimii posibilităţi de apel împotriva stăpânului feudal.
Reformismul
terezian vizează în afara preocupărilor sale şi problemele culturii, învăţământului
şi bisericii. După organizarea Consiliului de Stat (Staatsrat), acesta ia în
dezbatere manifestările confesionale, starea unirii religioase, şubrezită de mişcările
anticatolice (Visarion Sarai şi Sofronie). Astfel, în Transilvania, Imperiul
anticipează în mediul românesc politica de toleranţă din vremea lui Iosif al
II-lea. Catolică convinsă, prin hotărârile Consiliului de Stat, la propunerea
lui Bartenstein, Maria Terezia a restaurat din raţiuni de stat, prin edictul
din 1759, ortodoxia, pentru a salva unirea religioasă. Noul episcop, controlat
de Curte, satisfăcea însă şi dezideratele populaţiei ortodoxe, care se ridicase
cu rară forţă împotriva unirii. Chiar dacă în deceniul opt acţiunile
Contrareformei vor cunoaşte un ascendent în Transilvania prin catolicizări forţate,
Biserica Ortodoxă a câştigat statut legal prin întemeierea episcopatului.
Curtea
a decis la mijlocul secolului înfiinţarea regimentelor de graniţă, două
regimente româneşti şi două regimente secuieşti de infanterie şi unul de
cavalerie, la care s-a adăugat în 1768 batalionul din Banat. Prin regimentele
de graniţă se servea nevoia de apărare a ţării, se încerca stăvilirea
emigraţiei, dar se sporea în rândul românilor numărul oamenilor liberi.
Destinate să fie un instrument al noii stăpâniri, regimentele au contribuit, în
cazul românilor, la stimularea conştiinţei de sine prin elita militară care se
creează.
Reformismul
terezian a avut consecinţe de durată asupra evoluţiei viitoare a principatului.
Absolutismul luminat, influenţat de ştiinţele camerale şi de iluminism,
pragmatic prin excelenţă, a căutat să realizeze un echilibru între ideea de
reformare a structurilor instituţionale, juridicoconstituţionale, sociale,
religioase şi Stările principatului.
În
acelaşi timp a sprijinit organizarea centrului şcolar de la Blaj, îndeplinind
astfel programul preconizat
prin actele unirii şi relansat prin dezideratele formulate de Inochentie Micu.
Datorită politicii practicate la mijlocul secolului, Curtea s-a aliniat
programului Reformei catolice. În timpul Mariei Terezia, prin politica şcolară,
în special prin Ratio Educationis (1777), paralel cu sporirea reţelei şcolare
rurale şi instrucţia preoţimii, se formează o elită intelectuală instruită în
universităţi catolice, la Roma sau Viena, care va promova idei în avantajul
emancipării naţionale.
În
ansamblu, reformismul terezian a căutat o cale de mijloc între absolutismul
infiltrat de idei iluministe
şi întocmirile juridico-constituţionale pe care se întemeia regimul de stări.
În această etapă, în continuarea tentativelor anterioare, în Imperiu ideile devin
instituţii, ieşind din sfera teoreticului pentru a-şi găsi aplicabilitate în
crearea unor noi organisme de stat moderne.
Comentarii
Trimiteți un comentariu