Instalarea primelor regate barbare în Europa
Ultimele
decenii ale secolului al V -lea şi începutul secolului următor asistă la
constituirea, pe ruinele Imperiului Roman de Apus, a regatelor barbare, care se
molipsesc încetul cu încetul de civilizaţia învinşilor: cele două mai
importante sînt regatul ostrogot al lui Teodoric şi regatul franc al lui
Clovis. Şi unul şi celălat, însă, vor cunoaşte o existenţă efemeră. Mult timp
vasali ai hunilor, ostrogoţii, am arătat-o deja, şi-au redobindit independenţa
la moartea lui Attila. În 489, şeful lor, Teodoric - crescut la Constantinopol
în cultura greco-latină - îi propune lui Zenon să-1 alunge din Italia pe
uzurpatorul Odoacru. Împăratul acceptînd, Teodoric năvăleşte în peninsula îl
zdrobeşte pe Odoacru în apropierea Veronei, îl asediază în Ravenna şi, în cele
din urmă, pune să fie asasinat, în 493.
Stăpîn
al Italiei, Teodoric se străduie să păstreze aparenţele supunerii sale faţă de
Imperiul de Răsărit. Întru aceasta, întreţine cu împăratul o corespondenţă
respectuoasă; bate monedă de aur cu efigia acestuia, respectă privilegiile
senatorilor, hrăneşte şi amuză poporul roman, ba chiar restaurează unele monumente
ale Oraşului Etern. De asemenea, el păstrează administraţia imperială, legile
şi tribunalele de la Roma, împarte sarcini magistraţilor. La Ravenna, el
organizează o curte după modelul celei de la Constantinopol şi favorizează
împrospătarea civilizaţiei latine, reprezentată de filosoful Boethius şi de
poetul Cassiodorus. Poziţia sa în Occidentul barbar este , astfel, foarte
puternică: el apare, într-adevăr, ca urmaş al Auguştilor în această parte a ex-Imperiului
roman şi, cu acest titlu, el devine un adevărat protector al regilor germaniei,
toţi arieni ca şi el, cu excepţia principilor franci. La începutul secolului al
VI-lea, el ţine sub control înaintarea francilor în Provenţa, domină regiunea
situată între Durance şi Drâme şi impune un autentic protectorat asupra regatului
vizigot din Spania. Stăpîn şi al Dalmaţiei, Panoniei, în Raetia şi Noricum,
nu-i mai rămîne decît să cucerească Galia pentru a putea, în sfirşit, pretinde reinstaurarea
tronului imperial de Apus. În
timpul ultimilor douăzeci de ani ai secolului al V -lea, Clovis, un şef franc
salian, fiu al regelui Childeric din Tournai, hotărăşte să pună sub autoritatea
sa triburilc france stabilite la nord
de Loara. După ce îl va fi învins, la Soissons, pe generalul galo-roman
Syagrius, el porneşte expediţii războinice împotriva burgunzilor, alamanilor,
vizigoţilor, zdrobiţi la Vouillc în 507, înstăpînindu-se astfel asupra celei
mai mari părţi a Galiei şi a teritoriilor situate la vest şi est de Rin . Cu
prilejul unui astfel de război, Clovis, care s-a căsătorit cu o prinţesă
burgundă catolică, se va converti el însuşi la catolicism, primind botezul
Domnului la Reims, din mîinile Sf. Remi. Acesta a fost un eveniment de prim
ordin şi cu lungă bătaie politică, căci şeful francilor a înţeles cît de mult
interes reprezintă pentru dînsul apropierea de episcopii galo-romani. Faptul că
francii au îmbrăţişat cu toţii religia suveranului lor, a făcut ca acesta să
dispună de apărători puternici împotriva dominaţiei altor regi german iei, toţi
de credinţă ariană. Asigurat şi în privinţa clerului catolic, Clovis poate
de-acum înainte conta şi pe sprijinul ari stocraţiei galo-romane şi al
Împăratului din Răsărit, care vede în franci potenţiali adversari ai lui
Teodoric. Împăratul, de altfel, îi va trimite lui Clovis o diplomă de consul, însoţită
de toga purpurie. Regele franc preia el însuşi administraţia romană, restaurată
de Syagrius, păstrează moneda cu efigia Împăratului bizantin şi acordă o mare
impmtanţă scribilor şi tribunalelor romane. Vechile obiceiuri germanice sînt,
de acum înainte, păstrate în scris.
Regatul
lui Clovis rămîne, cu toate acestea, unul barbar, cu o viaţă politică
fundamentală pe puterea absolută a regelui - şef militar - şi cu un destin depinzînd
în întregime de buna sa voinţă. Astfel, atunci cînd Clovis moare, în 511,
împărţirea a ceea ce el însuşi considera un bun personal se face, conform cutumelor
germanice, între cei patru tii ai săi: Thierry, Clodomir, Childebert şi Clothar
(sau Lothar). Unitatea nu subzistă decît în denumirea acestui conglomerat:
Regnum Francorum, regat al Francilor.
După
înfrîngerea lor şi după moartea, la Vouille, a regelui lor, Alaric al II-lea,
vizigoţii învinşi de franci sînt nevoiţi să se retragă către Spania şi să-şi
fixeze capita la la Barcclona, apoi la Toledo. Supuşi, mai întîi , ostrogoţilor
de la Ravenna, apoi independenţi, suveranii vizigoţi îşi dezvoltă o civilizaţie
strălucitoare, dar trebuie, în acelaşi timp, să infrunte numeroase probleme
interne şi externe: lupte împotriva suevilor, bascilor nesupuşi, bizantinilor
chemaţi în peninsulă cu prilejul unei neînţelegeri în privinţa unei succesiuni;
opoziţia religioasă între vizigoţii
arieni şi hispano-romanii catolici, pînă la convertirea regelui Reccared (586)
la ortodoxia romană; rezistenţa şefilor fostei aristocraţii şi nesupunerea
ducilor vizigoţi. Slăbit de neînţelegerile între clanurile aristocratice
rivale, regatul vizigot nu va mai putea rezista, la începutul secolului VII,
invaziei musulmanilor veniţi din Maroc.
Sursa: Serge Bernstein, Pierre Milza, Istoria Europei, Vol. II
Comentarii
Trimiteți un comentariu