Epoca lui Matei Basarab și Vasile Lupu
În
aceeaşi perioadă în care Transilvania se remarca în politica europeană, Ţara
Românească îşi consolidează autonomia internă în timpul lui Matei Basarab
(1632-1654). Accentuarea procesului de pătrundere a elementelor levantine din
deceniul al treilea determină, în Ţara Românească, o amplă mişcare împotriva domnilor
favorabili penetraţiei elementelor străine în structura feudală a ţării. Ea se
îndreaptă implicit împotriva încercărilor Imperiului otoman de a crea o bază
socială pentru restaurarea propriei dominaţii.
Din
mijlocul acestor frământări sociale care agită scena politică a vremii se
afirmă personalitatea agăi Matei din Brâncoveni, fiul unuia din boierii lui
Mihai Viteazul. Conducător al boierimii protestatare, refugiată în
Transilvania, el a încercat cu sprijinul lui Gheorghe Rákoczi I să înlăture o
domnie care ameninţa să prejudicieze principiul monopolului puterii în stat a
boierimii autohtone şi statutul autonom al ţării. Încălcările
săvârşite de Leon Tomşa (1629-1632) erau primejdioase şi pentru Transilvania,
în măsura
în care ingerinţele Porţii, schimbând raportul de forţe în favoarea boierimii
levantine, creau un dezechilibru în sistemul de alianţe devenit o necesitate
încă din vremea lui Béthlen. Aşa se explică faptul că prin acordul lui Abaza
Paşa din Silistra şi intervenţia lui Rákoczi la Poartă, dar mai cu seamă
datorită aportului factorilor interni, care reafirmă programul politic stabilit
în 1631, Matei Basarab ajunge să fie ales de Adunarea Stărilor domn împotriva
încercărilor turcilor de a impune o nouă formulă domnească favorabilă grecilor.
Înlesnită de manifestările crizei otomane, domnia obţine confirmarea Porţii,
având la Istanbul sprijinul ferm al boierimii autohtone.
Domnia
lui Matei Basarab inaugurează o epocă de consolidare şi afirmare a monarhiei feudale,
cu consensul Stărilor, interesate în aplicarea şi garantarea programului
antilevantin. Politica internă a lui Matei Basarab, consecventă cu principiile
exprimate de Stări, le consolidează rolul preponderent în stat, asociindu-le,
prin desele convocări ale Marii Adunări, la hotărârile puterii centrale. Matei
Basarab, cu acordul Stărilor, hotărăşte reluarea mănăstirilor închinate celor
greceşti din exterior, dovadă evidentă a aplicării programului statornicit în
1631. Monarhia
feudală tinde şi reuşeşte să stingă conflictele din interiorul clasei feudale,
practicând o
politică de conciliere, în cadrul căreia şi-au găsit loc boierii autohtoni
alături de cei străini împământeniţi.
Domnia, interesată în concordia internă, din raţiuni dictate de politica
externă, realizează
în linii mari o colaborare cu boierimea, urmărind cu consecvenţă liniile
directoare ale programului acesteia. În acest sens, monarhia feudală a lui Matei
Basarab a pus în aplicare şi prevederile care vizau raporturile
boierime-ţărănime, astfel că a sprijinit tendinţele boierimii de aservire a
ţăranilor. Epoca lui Matei Basarab a fost marcată de agravarea servajului, de presiunea
asupra ţărănimii libere şi de fiscalitatea excesivă. Prin aplicarea unui nou
sistem de impunere, domnia a stabilit un domiciliu fiscal contribuabilului,
ceea ce îngăduia o estimare mai precisă a posibilităţilor financiare.
Domnia
a intervenit pentru a stimula industria extractivă şi pentru a readuce sub
controlul statului
salinele şi vămile aflate în mâna arendaşilor levantini. Domnul Ţării Româneşti
exprimă idealul unei monarhii puternice, întemeiată pe colaborarea cu Stările
privilegiate şi pe ideea sporirii resurselor materiale ale statului.
Politica
internă a lui Matei Basarab a provocat în cele din urmă, prin fiscalitatea
apăsătoare şi prin
extinderea masivă a servajului, mişcarea categoriilor militare împotriva
tendinţelor de a le asimila cu ţărănimea dependentă. Sfârşitul domniei lui
Matei Basarab coincide cu criza regimului de Stări, cu spargerea solidarităţii
categoriilor privilegiate, care a dus la conflictul dintre boierimea mare şi
slujitori. Pe fondul unor nemulţumiri sociale acumulate, unele categorii
militare se răscoală împreună cu treptele inferioare ale privilegiaţilor,
slujitorii de ţară, împotriva domnului şi boierimii.
În
aceste împrejurări, răscoala seimenilor, o categorie militară, care a cuprins
şi Moldova, se transformă
în 1655 într-o mişcare populară, înfrântă de oştile feudale din cele trei ţări.
În acest context
al mişcărilor sociale se evidenţiază şi semnele crizei monarhiei feudale.
Pe
fundalul dezacordului boierimii locale faţă de infiltraţia levantină în
structura socială şi politică
moldoveana se afirmă şi personalitatea lui Vasile Lupu (1634-1653), originar şi
el din acel Levant în mişcare spre ţările române în secolul al XVII-lea. Om de
aleasă cultură, în legătură cu ortodoxia răsăriteană, pătrunde în rândul
boierimii de ţară, dovedind o remarcabilă abilitate politică. Se opune
deopotrivă soluţiei aventuriste antiotomane încercată de unul din predecesorii
săi, Gaspar Graţiani (1619-1620) şi curentului levantin; el îşi încadrează
acţiunea în coordonatele politice ale programului boieresc, aşezându-se în
fruntea opoziţiei. Numit de Poartă, având însă asentimentul boierilor, le
exprimă la început punctul de vedere, făcând loc în sfatul domnesc
băştinaşilor, căutând să potolească spiritele agitate de nemulţumirea generală
împotriva grecilor, lovind însă şi în boierii care nu erau agreaţi de păturile
sociale de jos. Treptat,
visurile sale imperiale de patronaj asupra Orientului ortodox şi planurile sale
politice de dominaţie în spaţiul ţărilor române îl apropie tot mai mult de
lumea greacă şi de interesele politice ale Porţii. Ascensiunea boierimii
greceşti începe să fie evidentă, astfel că spre sfârşitul domniei în Sfat erau
7 boieri greci şi numai 3 moldoveni.
Epoca
lui Vasile Lupu se remarcă prin prosperitate economică, datorită comerţului pe
care boierimea
îl face cu Polonia vecină valorificând producţia animalieră. Într-o vreme în
care Europa Centrală şi Occidentală erau răvăşite de Războiul de 30 de ani, boierimea
moldoveană era atrasă de activităţi lucrative care au asigurat luxul Curţii
domneşti potrivit aspiraţiilor imperiale ale domnului. În această ambianţă, „Vasile Vodă domnia cu mare linişte şi pace
fără grijă ţara de toate părţile, stau cu toţi de neguţătorii şi agonisite”
scrie Miron Costin. Domnul instaurează un regim autoritar, în care funcţiile
regimului de stări erau dacă nu anihilate, cel puţin estompate prin consultarea
doar a sfatului dregătorilor. Ceea ce însă rămâne prevalent în domnia lui Vasile
Lupu a fost caracterul ei cvasiabsolut care contrastează cu modelul polonez
spre care evoluează simpatia boierimii. Domnul a reuşit să menţină echilibrul
între boierimea partizană a politicii Porţii şi boierimea favorabilă apropierii
de Polonia cu gândul la modelul regimului de Stări din Republica nobiliară.
În
politica internă, epoca lui Vasile Lupu s-a făcut remarcată printr-o fiscalitate
excesivă, prin măsuri
de consolidare a servajului, prin suprimarea anilor de prescriere. Domnul
sprijină boierimea greacă ce se consolidează economic prin cumpărări de sate şi
de prăvălii sau arendarea strângerii impozitelor. El împarte populaţia în
unităţi fiscale, ceea ce a reprezentat o inovaţie la nivelul aparatului de stat
interesat în garantarea perceperii impozitelor. În sprijinul aceleiaşi politici
de consolidare a rolului statului se încadrează şi înlocuirea prin norme
juridice scrise, cu suportul dreptului bizantin, a patriarhalismului boieresc.
Vasile Lupu subordonează Biserica scopurilor statului, de întărire a structurii
feudale, încercând să apere ortodoxia, în general, de asalturile calvinismului
şi, în mod special, pe românii transilvăneni. El patronează o întâlnire dintre
ierarhii din Ţara Românească şi Moldova, în care s-a pregătit Răspunsul la
Catehismul calvinesc, publicat în 1645. Anterior e numit un moldovean în
scaunul Mitropoliei Ardealului (1640). Sprijinirea ortodoxiei transilvănene s-a
încadrat într-o politică de anvergură, desfăşurată de Vasile Lupu în Orientul
ortodox, de patronaj asupra Patriarhiei constantinopolitane.
Politica
externă preconizată de domnul Moldovei a fost dominată, sub impulsurile Porţii,
de ostilitatea
faţă de sistemul de alianţă dintre Ţara Românească şi Transilvania; el a
urmărit să obţină domnia munteană pentru fiul său sau pentru el însuşi.
Ostilitatea faţă de Ţara Românească exprimă şi interesele levantine în dezacord
cu politica lui Matei Basarab. În esenţă, orientarea lui Vasile Lupu reflectă
tendinţa sa de supremaţie asupra ţărilor române, urmărită prin apelul la
ajutorul Porţii, la alianţa cu Polonia sau la legătura fortuită cu cazacii
zaporojeni. În ansamblu, politica externă a lui Vasile Lupu a fost neinspirată
şi adeseori contradictorie. Moldova obţine totuşi un succes temporar în 1638,
când încheie un tratat cu Gheorghe Rákoczi I, încercând să izoleze Ţara
Românească pentru a prejudicia funcţionarea alianţei acesteia cu Transilvania.
Aceste tendinţe politice oglindeau interesele Porţii şi se sprijineau pe
elementul grec, ceea ce le-a făcut neviabile. Nici alianţa cu Polonia nu s-a
arătat mai sigură, iar apropierea de cazaci a avut darul să trezească
suspiciuni. Domnul este înlocuit în 1653 cu Gheorghe Ştefan (1653-1658) prin colaborarea
forţelor interne cu cele externe, transilvano-muntene. Încercările sale de a
reveni la domnie se năruie în urma campaniei neizbutite din Ţara Românească,
astfel că, învins, este obligat să părăsească ţara.
Sursa: Mihai Bărbulescu, Denis Deletant, Șerban Papacostea, Pompiliu Teodor, Keith Hitchins, Istoria României
Comentarii
Trimiteți un comentariu