Domeniul domnesc
Domnul era nu numai
suzeranul suprem al ţării, el însuşi era un feudal, domeniul său fiind alcătuit
din numeroase sate. In primele secole este foarte greu să se facă o
delimitare precisă între patrimoniul statului şi domeniul privat al domnului.
Stăpânirea supremă a domnului era suprapusă tuturor celorlalte forme de
stăpîniri a pămîntului : satele libere satele cu populaţie aservită feudalilor
formînd domeniul lor;
oraşele cărora le
aparţineau moşii întinse: pămîntul nedesţelinit şi în cea mai mare
parte nelocuit.
Satele libere plăteau
birul şi dijma, prestînd unele slujbe de folos obştesc. Se pare că venitul acestor
sate era folosit pentru nevoile ţării — întreţinerea oastei, plata
haraciului. Locuitorii tîrgurilor dădeau dijmă şi vamă — acest venit fiind considerat al domniei.
Satele aservite dădeau dijma stăpînilor, iar domnului îi plăteau birul. Printre
aceste sate erau unete care reprezentau stăpînirile strămoşeşti ale boierilor, altele
proveneau
din donaţii domneşti, acordate slujitorilor pentru credincioasa slujbă.
Dintr-un document al lui Moise Movilă din 15 ianuarie 1638 reiese care era rostul
satelor domneşti : „Drept aceasta, domnia mea, ca pre nişte moşii domneşti, am luat
toate
moşiile lui şi li-am dat şi am miluit pe cine ne-a slujit nouă.
Pămîntul nedefrişat era rezervat în întregime domnului, ceea ce rezultă din
faptul că aşezările noi se puteau întemeia numai cu aprobarea domnului. Alexandru cel Bun dăruieşte la
1400 lui Dan Vameşul un loc de
şase sate menţionînd că dania sa se face din „ocina şi moşia noastră strămoşească.
Cercetarea izvoarelor
arată că satele domneşti făceau parte din patrimoniul ţării, de care domnul
dispunea în virtutea dreptului de dominium eminens. Domeniul privat al domnului
însă este
denumit ca orice domeniu feudal — „uric" în Moldova şi „ohaba" în Ţara
Românească sau cu termenul de ocină în ambele ţări.
În Moldova, existenţa
domeniului privat al domnului în secolul XV este atestată de un material documentar destul de bogat, mai ales din timpul
domniei lui Ştefan cel Mare. La 1479 domnul Moldovei donează Mitropoliei Suceava două
sate, împreună cu
„dresul cel mare ce am avut domnia mea de la moşul nostru, de la
bătrînul Alexandru Vodă pe acele două sate".
Prin faptul că satele
cumpărate constituie uric cu tot venitul al domniei, la fel cu ceilalţi
feudali, rezultă că domnul a avut domeniul său privat, deosebit de teritoriul
ţării, asupra căruia domnul exercita dreptul de dominium eminens.
La sfîrşitul secolului
XVI — la 6 septembrie 1598 — Mihai Viteazul trece într-un hrisov 23 sate ale
sale din judeţul Romanaţi, care constituie pentru el şi fiii săi „ohaba" : „să fie ale domniei mele şi
fiilor... toate satele... din judeţul Romana-ţilor... pe care le-am cumpărat
cînd am fost domnia mea boier... De aceea, să fie domniei mele şi fiilor
domniei mele şi nepoţilor şi strănepoţilor domniei mele mai sus zisele sate, pe care
le-am cumpărat
domnia mea, de ohabă, neclintit, în vecii vecilor" .
Pentru desemnarea
domeniului privat al domnului, izvoarele folosesc şi termenul ocină. În
Ţara Românească la 1519 se vorbeşte de ocina domnească, unde au
existat turme de oi. Un oarecare Petru, care s-a atins de această avere domnească —
„a tuns nişte oi pe ocina domnească" fără ştirea domnului — a pierdut dreptul
asupra satelor stăpînite. În secolul XVII, în Moldova izvoarele învederează tendinţa
domnilor de a arăta
existenţa satelor care reprezintă „ocina noastră dreaptă domnească. În afară de domnul ţării, mai aveau
domeniile lor private şi membrii familiei domneşti. La 1590 Mihnea Voievod cumpără două
sate : Popeţii —
sat boieresc de moştenire — şi satul Bănciuleşti — „dedina megieşilor" —
fără capete; numai pămîntul ca să fie ocina şi ohaba fiicelor sale Elena şi Ecaterina.
Izvoarele
vorbesc şi de satele de moştenire ale domniei. La 14 mai 1580 Mihnea Turcitul
întăreşte mănăstirii sf. Troiţa de lîngă Bucureşti satul Măneşti, care „a fost de moştenire
al domniei mele, de
la bunicul domniei mele, răposatul Mihnea Voievod". La 1638, în Moldova, Moise
Movilă moşteneşte satele unchiului său Miron Barnovschi. Existenţa unor
sate care sînt moştenite de către
domnie de asemenea presupune existenţa unui domeniu privat al domnului.
În
secolul XVI se pare că se precizează din ce în ce mai mult deosebirea între satele
domneşti şi satele drepte domneşti. Izvoarele vorbesc de satele
domneşti de la întemeierea ţării, precum şi de sate drepte
domneşti care au fost făcute şi întemeiate de către domnie. Satele
domneşti capătă
forma unei remuneraţii pentru slujitorii domnului şi de aceea trec deseori din mînă în
mînă. În secolul XVI este vădită tendinţa
domnilor de a face deosebirea între satele drepte domneşti şi satele domneşti: satul n-a fost luat „cu vreo silă sau
prădăciune" sau „pentru hiclenie" — adică n-a rezultat din exercitatea dreptului de dominium eminens al domnului, ci
face parte din domeniul său privat, fie că a fost cumpărat pe bani, fie că face parte
din satele ce ţin de
ocoalele tîrgurilor şi că a fost de moştenire.
Domnul şi membrii familiei domneşti
apar în calitate de mari feudali ca şi ceilalţi stăpîni de
pămînt. Separaţia veniturilor domnului de cele ale ţării de asemenea începe să se profileze
spre sfîrşitul secolului XVI şi nu este îndeajuns precizată nici în cursul secolului XVII. Abia despre Dimitrie Cantemir
se poate spune că are un buget propriu, separat de cel al ţării, după cum
rezultă din Descrierea
Moldovei: „Fiindcă
însă cu vremea numărul boierilor se prea sporea, şi donaţiile lor păreau că vor absorbi tot venitul ţării, domnii, din motive
de utilitate obştească, despărţiră veniturile care mai înainte se strîngeau la un loc şi
pentru nevoile
domnului şi pentru trebuinţele statului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu