Comunizarea culturii românești
În
1948, prin naţionalizarea tuturor editurilor, tipografiilor, fabricilor de
hârtie şi prin adoptarea
unei noi legi „pentru editarea şi difuzarea cărţii” s-a instaurat un control
absolut al partidului
asupra întregii activităţi editoriale. Prin Decretul 303 se naţionaliza
întreaga industrie
cinematografică şi se confiscau sălile de cinema. A continuat în ritm susţinut epurarea
bibliotecilor, a repertoriului folcloric, ca şi eliminarea din instituţiile
publice a persoanelor
neagreate de partid.
Din
punctul de vedere al partidului, poporul nu are nevoie de produsele artistice burgheze.
Proza, poezia, teatrul, critica, istoria literară, ştiinţele au dreptul să
fiinţeze numai cu
condiţia adoptării materialismului dialectic şi istoric iar artei în general nu i se permite să
existe în afara „cauzei generale a
proletariatului”. Analiza şi judecata de valoare a unei opere pot fi făcute
doar din perspectiva contribuţiei acesteia la construirea socialismului în RPR.
O
adevărată armată
de experţi în subtilităţi dogmatice pândea orice şovăire ideologică: Horia
Bratu, Zamfir
Brumaru, J. Popper, Paul Georgescu, Al. I. Ştefănescu, Al. Oprea, Geo Dumitrescu,
Cornel
Regman, S. Damian, Savin Bratu, Sergiu Fărcăşan, Ion Istrate, Mihai Gafiţa,
Traian Şelmaru,
Mihai Novicov, Eugen Campus, Ov. S. Crohmălniceanu, Ion Vitner, Nestor Ignat, Mihnea
Gheorghiu, Sorin Toma, Vicu Mândra, Vladimir Colin, Eugen Luca etc. Aceştia
aveau ca îndreptar suprem textele referitoare la artă ale celor patru mari
clasici (Marx, Engels, Lenin, Stalin), dar nu puteau ignora setul de indicaţii
punctuale şi luările
de poziţie ale lui A. A. Jdanov, Maxim Gorki, G. M. Malenkov din rapoartele lor
la congresele
scriitorilor sovietic. Indexul cu opere literare şi de artă (occidentale,
burgheze, imperialiste) periculoase, conceput şi tipărit la Kremlin, putea fi completat
cu ghidul de uz curent Pentru realismul socialist în literatură şi artă,
tipărit la ESPLA în 1951.
Echipei
criticilor de partid i s-a încredinţat misiunea „dezinfectării sectorului
cuvântului tipărit”, adică misiunea criminală a nimicirii probelor
creativităţii româneşti. După 1947, pentru diriguitorii culturii şi pentru
criticii echipei de şoc nu mai existau erori mai mari şi mai mici în trecutul
şi prezentul literaturii, ci doar erori ce nu pot fi trecute cu vederea.
Inutili, ba chiar indezirabili, devin Octav Dessila, Ionel Teodoreanu, Şerban
Cioculescu, Constant Tonegaru, Ion Barbu, George Bacovia, N. Davidescu, Mircea
Eliade, Radu Gyr, Cezar Petrescu, Radu Tudoran, Dimitrie Stelaru, Gib. Mihăescu,
Hortensia Papadat-Bengescu şi mulţi alţii. Din ianuarie 1948, numele lui Tudor Arghezi
însuşi este scos din literatură, iar volumul Una sută poeme – retras şi confiscat.
Prin
Decretul nr. 17/1949 pentru editarea şi difuzarea cărţii, activitatea
editorială intra
sub controlul Ministerului Artelor şi Informaţiilor. Acesta se va transforma –
prin Decretul
nr. 214 din 20 mai 1949 – în Ministerul Artelor. Se prevedea trecerea la noul minister
a Direcţiei Presei şi Tipăriturilor, iar, prin Decretul nr. 218 din aceeaşi
dată, se înfiinţa
Direcţia Generală pentru Presă şi Tipărituri (DGPT), organism cu multiple
funcţii de cenzură
şi control. El autoriza apariţia tipăriturilor, difuzarea, importul, exportul
de ziare, cărţi,
obiecte de artă, reglementa regulile de funcţionare a librăriilor, a
anticariatelor, bibliotecilor,
depozitelor, dădea instrucţiuni cu privire la organizarea birourilor de cenzură
din capitală
şi din provincie, stabilea condiţiile în care se ştampilau şpalturile sau
manuscrisele cu menţiunea
„Bun de imprimat” sau „Cenzurat”. Sunt interzise, în acelaşi an 1949, creaţiile
populare cu „conţinut ideologic neadecvat” (119 de cântece interpretate de Maria Tănase,
Maria Lătăreţu, Fănică Luca, Ioana Radu şi alţii), multe din ele pentru că
vehiculau
formula
legionară „foaie verde”. Devine
obligatorie înregistrarea maşinii de scris la Miliţie şi
autorizarea de către aceasta a cumpărării panglicilor.
În
1951, în timp ce se proclamă pe toate canalele ascuţirea luptei de clasă, nou înfiinţata
Cameră a Cărţii din RPR declanşează o nouă triere a fondurilor pentru a fi promovaţi
clasicii marxism-leninismului, autorii sovietici şi scriitorii progresişti din
lume şi din
ţară. Toate gurile de foc ale propagandei sunt dirijate acum asupra
„cosmopolitismului” şi „cosmopoliţilor”,
care sunt „purtători ai culturii
decadente, agenţi ai celor mai înverşunaţi duşmani ai
ştiinţei şi culturii – imperialiştii americani şi englezi”.
În
preajma morţii lui Stalin (1953) totul se afla sub controlul partidului: nu mai
exista decât
presă de partid, artă partinică şi o cultură slujind interesele stricte ale
partidului, ca reprezentant
al clasei muncitoare. E anul în care se înfiinţează Ministerul Culturii condus
de Constanţa
Crăciun, care supraveghează activitatea tuturor acestor domenii, consolidând sistemul
iniţiat de partid în 1949. Sunt emise alte şi alte instrucţiuni privind
editarea de cărţi şi reviste
şi administrarea fondurilor publice de carte, ceea ce confirmă vigilenţa
neodihnită a partidului
în faţa cuvântului scris.
Comentarii
Trimiteți un comentariu