Ordine religioase în Evul Mediu
Ordinul
clunisian
se dezvoltase cu o rapiditate extraordinară începând din 909, data întemeierii
primei mănăstiri de către ducele Guillaume de Acvitania. Succesul s-a datorat,
pe de o parte, independenţei de care aşezământul se bucura în raport cu
autoritatea laică, strânselor legături cu papalitatea, iar pe de altă parte
interesului din ce în ce mai mare manifestat de aristocraţie pentru slujbele de
pomenire a morţilor. Faptul că mănăstirea de la Cluny crease sau reformase după
acelaşi model mii de alte aşezăminte, şi că în toate acestea se făceau slujbe
pentru pomenirea morţilor, a contribuit la stimularea generozităţii nobililor
care se ştiau cu conştiinţele destul de încărcate, şi care, pe de altă parte,
profitau de o sporire a veniturilor proprii datorită contextului economic
favorabil. Către 1050, două mii de instituţii erau mai mult sau mai puţin
legate de abaţia mamă de la Cluny, alcătuind astfel un fel de „internaţională
monastică”. Organizarea presupunea existenţa unui centru unic, la Cluny, şi a
unei singure persoane responsabile de starea ordinului, abatele de la Cluny. În
afară de aşezămintele dependente direct de Cluny (abaţii de obedienţă
clunisiană), există şi instituţii care aplică unele elemente ale modelului
clunisian (abaţii de afiliere clunisiană). De asemenea, se dezvoltă şi un
curent feminin de inspiraţie clunisiană, având drept consecinţă reformarea sau
întemeierea mănăstirilor pentru femei.
Un
de model de sărăcie, la rândul ei ostentatorie, este promovat de ordinul cistercian şi de Bernard de
Clairvaux, critic acerb al podoabelor clunisiene şi al prea profundei implicări
a acestui ordin în viaţa lumească, mai ales prin strânsele legături cu puterea
politică. Mănăstirea de la Cîteaux, în nordul Burgundiei, a fost întemeiată în
1098 de Robert de Molesme, dar a dus o existenţă destul de discretă până la
implicarea lui Bernard de Clairvaux (1090-1153), care intră în mănăstire
împreună cu un număr important de rude. Discursul său despre austeritate şi
rigoare, ideile sale atinse de misticism, forţa personalităţii sale au atras
oameni şi donaţii către mănăstire. Începe fondarea de noi aşezăminte, care sunt
teoretic independente, dar se supun de fapt ordinelor abaţiei mame de la
Cîteaux. Abaţiile-fiice pot crea la rândul lor altele, „nepoate” ale celei de
la Cîteaux, şi astfel începe să funcţioneze o ierarhie care dă forţă ordinului
cistercian. Spre 1250 existau în toată Europa circa 1500 de aşezăminte
cisterciene, pentru bărbaţi şi femei, care proclamau idealul de ascetism şi
rigoare morală, şi răspândeau în acelaşi timp în plan artistic o estetică nouă,
caracterizată de sobrietate. Călugării cistercieni, care revalorizează munca
manuală chiar dacă adesea fac apel şi la ajutorul altora, au un rol important
în difuzarea în întreaga Europă, inclusiv în părţile central-răsăritene precum
Transilvania, a unor tehnici de creştere a animalelor, de exploatare a
pământului sau de construcţie.
Preoţii
de pe lângă Bisericile catedrale primiseră o regulă de organizare în timpul lui
Ludovic cel Pios, prin care li se cerea să aibă un minimum de viaţă comunitară,
să aibă venituri comune şi să se ocupe de asistenţa socială. Această regulă nu
se impusese însă, individualismul fiind mult mai puternic, iar preocupările
pentru sectorul caritativ căzând în desuetudine. În aceste condiţii, pe la 1050
papii prinşi în mişcarea generală de reformare a Bisericii instaurează o altă
regulă, numită a SfântuluiAugustin. Cei care acceptă regulile de viaţă
comunitară vor fi de acum înainte numiţi canonici
regulari; cei care preferă individualismul şi bogăţia sunt canonicii seculari şi sunt receptaţi
adesea ca profitori în mediul urban.
Dominicanii sunt un ordin
creat în 1215 de către spaniolul Domingo de Guzman (1170-1221), cu principalul
scop de a lupta împotriva catarismului afirmat în Toulouse şi Languedoc.
Principalele mijloace de acţiune erau predica şi argumentarea (numele oficial
al ordinului înfiinţat la Conciliul al IV-lea de la Lateran fiind „Ordo
Predicatorum”), de aceea călugării dominicani s-au remarcat printr-o formaţie
intelectuală foarte serioasă, adesea universitară. De altfel, în scurt timp, cu
sprijinul papalităţii, profesorii dominicani vor ocupa numeroase catedre în
universităţi, ceea ce va stârni tensiuni în mediul universitar. Pe de altă
parte, implicarea lor în domeniul intelectual şi al învăţământului a făcut ca
dintre ei să se recruteze cei mai marcanţi gânditori ai secolului al XIII-lea,
precum Toma d'Aquino. Noul ordin se baza pe regula Sfântului Augustin şi
depindea direct de papă. Călugării dominicani nu puteau avea proprietăţi şi
trebuiau să trăiască din ceea ce le era oferit, încadrându-se astfel în
categoria călugărilor cerşetori. În 1232 dominicanii obţin de la papă funcţia
de inchizitori, adică de a repera ereticii şi de a-i preda autorităţii laice.
Ordinul
franciscan
a fost întemeiat de Francesco din Assisi (1182-1226), dintr-o familie de
negustori, care, după o tinereţe zbuciumată, se converteşte la idealul de
sărăcie şi simplitate de tip apostolic. Prin atacurile sale la adresa bogăţiei,
Francisc părea să pună în primejdie ordinea constituită, de aceea la început
episcopul din Assisi încearcă să obţină condamnarea sa. Papa ezită şi, în cele
din urmă, acceptă în 1223 crearea unui nou ordin călugăresc, numit „Ordo
fratrum minorum”, sau al minoriţilor, care depinde direct de papă. Prin acţiunea
sfintei Clara apare şi o ramură feminină, a clariselor şi, de asemenea se
acceptă prezenţa unor laici, care trăiesc în conformitate cu anumite aspecte
ale regulei monastice. Scopul principal al franciscanilor, de asemenea călugări
cerşetori, este să ducă o viaţă de sărăcie şi să se ocupe de sectorul caritativ
din oraşe.
Sursa: Ecaterina Lung, Gheorghe Zbuchea, Europa medievală, sec. V-XV
Comentarii
Trimiteți un comentariu