Orașul medieval
În
pofida unei decăderi accentuate, în Occident nu e vorba de o dispariţie totală
a oraşelor în Antichitatea târzie şi evul mediu timpuriu. Acestea se păstrează
mai bine în spaţiul italian, unde erau profund înrădăcinate şi de multă vreme.
Se păstrează, de asemenea, acele oraşe care în regatele barbare au funcţii
religioase şi politice (sunt reşedinţe pentru episcopi sau pentru regi). Dintre
sediile episcopale se disting Roma, vechea capitală, dar şi alte oraşe precum
Milano, Tours, Sevilla, ş. a. Funcţii de capitale ale regatelor barbare au
jucat Ravenna şi Pavia în Italia, Paris, Orleans, Soissons ori Toulouse în
Galia, Toledo în Spania. Observăm deci că zonele de continuitate urbană sunt
cele mediteraneene, care fuseseră şi cele mai puternic urbanizate din Imperiul
Roman. Ceea ce se atenuează până aproape de dispariţie este funcţia productivă
şi comercială a oraşului, rolul său de centru meşteşugăresc şi de schimb de
mărfuri.
O
dată cu creşterea cantitativă şi calitativă a schimburilor comerciale constatăm
o revigorare a oraşelor în zonele unde acestea existau deja şi crearea unora
noi acolo unde lipseau sau erau în număr insuficient. Nucleele viitoarelor
oraşe pot fi reprezentate de o mănăstire sau un castel feudal care oferă
protecţie datorită zidurilor lor, sau în cazul cel mai fericit, de un centru
politic şi administrativ, care, prin numărul mai mare al celor care locuiesc
acolo, oferă piaţă de desfacere pentru diferite produse şi îi atrage să se
aşeze în apropiere pe feluriţii meşteşugari şi negustori. Un iarmaroc cu renume
sau un pod vestit prin posibilităţile de schimb ce au loc în preajmă, o
întretăiere de drumuri de negoţ, un port activ pot constitui de asemenea
atracţii pentru cei ce vor să-şi vândă marfa şi care sfârşesc prin a se aşeza
acolo. Astfel se creează oraşe noi în nordul, centrul şi răsăritul Europei, în
spaţiul german, scandinav, slav, maghiar sau românesc, alături de care continuă
să existe, înviorate, vechile oraşe mediteraneene.
Ca
rezultat al reuşitei mişcării de emancipare urbană, oraşele se bucură de
diferite grade de autonomie (de la autonomie limitată, mai ales în statele
centralizate, la statutul de oraşe „imperiale” sau „libere” din Germania sau la
republicile urbane independente din spaţiul italian). Acestea sunt concretizate
în sisteme de autoguvernare care fac apel la o serie de instituţii precum:
adunări generale ale locuitorilor (mai puţin consultate în realitate), consilii
ale oraşului, care deliberează în toate problemele administrative, putere
executivă cu caracter colegial (consuli) sau personal (primar). Desemnarea
conducerii oraşelor se făcea prin maniere diferite, deseori combinând alegerea,
cooptarea şi tragerea la sorţi.
Regimul
politic al oraşelor putea fi patrician sau patrician-nobiliar, ca în oraşele
hanseatice sau italiene (Veneţia şi Genova); corporativ, în care conducerea era
reprezentată de bresle; de conducere personală (Florenţa familiei Medici în
secolul al XV-lea).
Garanţia
libertăţii câştigate este capacitatea de apărare, reprezentată de zidurile cu
care oraşul se înconjoară. Apărare împotriva posibilelor atacuri ale seniorilor
care de-abia au fost înfrânţi de către comune, împotriva năvălitorilor atraşi
de acumularea de bogăţie care se ştie că există în oraşe, împotriva ţăranilor
chiar, corp străin, dispreţuit dar şi temut în acelaşi timp. Ridicarea şi
întreţinerea zidurilor creează solidarităţi între locuitorii oraşului,
întărindu-le sentimentul unei identităţi comune faţă de cei ce nu sunt
locuitori cu drepturi depline ai oraşelor, burghezi. Creând securitate, zidul
împiedică însă expansiunea spaţială nelimitată a oraşului, ceea ce face ca în
interiorul lor casele să se dezvolte pe verticală, conducând la arhitectura
urbană occidentală atât de specifică, a caselor cu etaj şi a turnurilor. Având
instituţii de autoguvernare, făcând apel în măsură mai mare sau mai mică la
consultarea cetăţenilor şi dezbaterea comună a problemelor, oraşul cuprinde
spaţii publice, precum pieţele centrale, loc de adunare amintind de agora sau
de forumul antic, şi clădiri publice, precum case ale sfatului sau palate ale
instituţiilor urbane (signoria în spaţiul italian). Oraşul medieval mai
cuprinde însă între zidurile sale şi grădini de zarzavat, vii, câmpuri
cultivate, pe străduţele sale în general înguste şi desfundate se plimbă în
voie diferite animale domestice de genul porcilor sau păsărilor, ceea ce-i
conferă un aspect semirural până relativ târziu.
Centru
de producţie şi de desfacere, oraşul este caracterizat în primul rând de
prezenţa meşteşugurilor. Dintre acestea, un rol important l-au avut cele
textile, în primul rând postăvăritul, reprezentat în oraşe din Italia de nord,
Flandra, nordul Franţei, Anglia şi Germania. Alte meşteşuguri erau cele legate
de prelucrarea metalelor pentru a obţine unelte, arme, etc., cele legate de
construcţii, şantiere navale, cele alimentare (brutari, măcelari, etc.).
Meşteşugurile erau practicate de meşteri patroni, care aveau un atelier în care
lucrau ajutaţi de cîţiva lucrători salariaţi (calfe) şi ucenici. Perioada de
ucenicie începea din adolescenţă (în jur de 12 ani), şi în funcţie de
complexitatea meşteşugului care trebuia învăţat, putea dura între 2 şi 12 ani.
După terminarea acestei perioade, dacă făcea dovada competenţei sale
profesionale (printr-o probă de măiestrie desfăşurată în faţa membrilor
breslei), ucenicul devenea calfă, lucrător salariat, în cazul în care nu
dispunea de posibilitatea de a-şi deschide el însuşi un atelier.
Comerţul
este o altă activitate specific urbană, desfăşurat mai ales în anumite arii
europene, precum Italia de nord şi centrală, Flandra şi nordul Franţei, vestul
şi sudul Germaniei, litoralul Mării Baltice, sudul Angliei. Oraşele din zona
baltică şi a Mării Nordului s-au unit din 1356 într-o asociaţie internaţională,
„Hansa”, care domina comerţul din această zonă. Negustorii s-au organizat în
ghilde, asociaţii profesionale care să le apere interesele.
Oraşul
este caracterizat şi de o intensă circulaţie monetară şi de desfăşurarea
operaţiunilor băneşti prin intermediul zarafilor şi cămătarilor. În condiţiile
creşterii volumului schimburilor comerciale, în secolul al XIII-lea în Occident
reapare moneda de aur, florin la Florenţa sau ducat (ţechin) la Veneţia.
Pentru
a proteja interesele celor ce îmbrăţişau aceeaşi profesie sau profesii înrudite
şi a asigura o oarecare echitate în posibilităţile de câştig se realizează
asociaţiile meşteşugarilor şi negustorilor cunoscute sub numele de bresle sau
ghilde. Acestea reglementau strict aprovizionarea cu materii prime, cantitatea şi
calitatea producţiei, desfacerea acesteia, nivelul salariilor. Cristalizate în
secolele XII-XIII, breslele au îngrădit concurenţa, asigurând un trai decent
membrilor lor şi au garantat un nivel ridicat al calităţii produselor realizate
în atelierele meşteşugăreşti. Regulamentele de breaslă, bazându-se pe o bună
cunoaştere a cererii, care în oraşul medieval nu era foarte elastică,
menţinându-se timp de decenii la niveluri relativ apropiate, precizau clar cât
poate produce fiecare atelier, cu cât se poate vinde producţia, de unde se
poate realiza aprovizionarea cu materie primă, care este timpul de muncă permis
care este salariul maxim care poate fi plătit lucrătorilor.
Concurenţa
cu întreprinzătorii capitalişti s-a dovedit în cele din urmă fatală breslelor,
care au dispărut treptat din Europa Apuseană la sfârşitul evului mediu şi la
începutul epocii moderne.
Sursa: Ecaterina Lung, Gheorghe Zbuchea, Europa medievală, sec. V-XV
Comentarii
Trimiteți un comentariu