Integrarea Dobrogei în granițele României
Preliminariile şi Congresul de la Berlin
însuşi au ilustrat, cu prisosinţă, acest spirit. Pentru diplomaţia românească
miza o constituia, se ştie, Basarabia, revendicată „cu o hotărâre de
neclintit", ca „o chestiune de onoare şi de demnitate naţională" de
către ţarul Alexandru al II-lea2. Ea întrunea, laolaltă, o chestiune de
suveranitate, de legitimitate istorică, temei de reprezentare a unui interes
european, asimilat raţiunii de existenţă a statului, întruchiparea contextuală
a principiului naţional. Iată de ce, „campania" românească „de la San
Ştefan o la Berlin" s-a înfăţişat, cvasiexclusiv, ca o „bătălie pentru
Basarabia", întemeiată pe votul unanim al Camerelor din 26 ianuarie/7
februarie 1878 de dezavuare de principio a spolierii sub orice formă3 şi
recuzare a alternativei compromisului pe terenul interesului naţional. Prin
prisma „contextului imediat", al predicţiilor privind costurile şi
riscurile integrării, Dobrogea era, aşadar, „condamnată" condiţiei de
subiect subsidiar şi invocarea legitimităţii reunirii sale, concomitent cu
raptul Basarabiei, era socotită inoportună. Ea putea fi suspectată de consimţire
tacită la principiul compensaţiilor şi, consecutiv, complicitate la propria
spoliere; era un demers superfluu, câtă vreme o „înţelegere" româno-rusă
privind Dobrogea — încă provincie otomană —era lipsită, de jure, de obiect,
parte a condiţiilor de pace dictate Porţii de către ţar şi supuse, imperativ,
cenzurii Puterilor, conform exigenţelor de „ordine" europeană. în sfârşit,
pledarea cauzei Dobrogei, asociată intransigenţei în chestiunea „schimbului
teritorial", lăsa loc speculaţiilor privind abandonarea deliberată a unui
teritoriu naţional, ipostază cu consecinţe imprevizibile, sau abordarea voit
duplicitară, spre a apropia forma compromisului.
Conştiinţa
publică românească era, prin urmare, confruntată cu o dilemă dramatică —
consacrarea unei restituţii istorice, concomitent cu siluirea dreptului, a
legitimităţii — şi aceasta se cerea conciliată fără a leza eşafodajul politicii
de stat naţional. Iată de ce, în împrejurările posterioare încheierii
Tratatului de la San Stefano, raţiunea de stat a dictat clasei politice să
recuze, imperativ, alternativa „schimbului teritorial" pretins de Rusia,
ca mijloc de anexare a Basarabiei; opţiunea nu presupunea însă, implicit,
refuzul restaurării suveranităţii României asupra unei părţi a teritoriului
naţional. Discreţia a priori a diplomaţiei româneşti privind Dobrogea, până la
sancţiunea europeană a reunirii, se circumscria, astfel, politicii de tatonare
şi promovare tacită a unei soluţii în termeni compatibili intereselor
naţionale. într-un „ceas" al Europei când forţa prima asupra dreptului,
România nu trebuia să-şi ipotecheze viitorul făcând compromisuri de principiu.
Ea „accepta cu recunoştinţă" ceea ce marile puteri i-ar fi acordat în
Dobrogea — declara semnificativ primul ministru I.C. Brătianu — dar nu-şi punea
în joc onoarea de a o obţine cu preţul unei părţi a pământului său1. Nevoită să
suporte racilele „ordinei" europene căreia, implicit, îi era parte,
România n-a putut evita să fie victima politicii de compensaţii a Puterilor; a
refuzat, însă, în temeiul intereselor de neam, condiţia de „ţară a
compensaţiilor". Printr-un exerciţiu de tenacitate şi rafinament,
diplomaţia românească a reuşit să evite soluţia compromiţătoare a „schimbului
teritorial" prescrisă la San Stefano. „Aranjamentul de ordine europeană"
convenit în cuprinsul Tratatului de la Berlin „reunea" astfel Dobrogea la
România, în succesiunea directă de la Imperiul otoman, conferind actului
caracterul de „restabilire a unei străvechi stăpâniri" şi „consacrare a
unui interes european la gurile Dunării".
Evoluţia
între vehemenţa şi pertinenţa atitudinii publice faţă de reunirea Dobrogei, de
la perceţia radicală ca „atentat la viaţa noastră ca naţiune", „preţul
Basarabiei", „măr al discordiei" menit să submineze statul român, la
asumarea deciziei Puterilor ca act restitutiv şi întărirea unui mandat
european, ilustrează această turnură. Nu
întâmplător, reacţiilor emoţionale iniţiale — din presă sau de la tribuna
Parlamentului — le-au urmat analize lucide, pertinente, în contextul cărora
teme majore privind destinul naţional au fost adâncite, dezvoltate,
reconsiderate din perspectiva integrării Dobrogei. Bunăoară, cuprinderea sa
între condiţiile de garanţie a viabilităţii şi propăşirii statului român prin
prisma intereselor europene angajate şi care se cereau prezervate. Trei au
fost, în esenţă, raţiunile invocate: nevoia de contrabalansare a accesului
Rusiei la Dunăre, spre a bara aici, în lipsa Basarabiei, expansiunea
panslavistă, printr-un corp etnic latin care să separe „blocul" slav1;
menirea de a „paraliza" antagonismul austro-rus şi a trăi „prin însuşi
noi, „în de afară de orice influenţă exclusivă", ca garanţi aî păcii Ia „porţile
Orientului"- şi temei de speranţă la protecţia „Europei"; cuprinderea
spaţiului balcanic în sfera de securitate a României, atât de sensibilă la
„comoţiunile" echilibrului politic peninsular, subminat de imixtiunile
austro-ruse şi riscând să zădărni-. ceaşcă orice act de voinţă naţională.
Dobrogea
românească oferea, sub acest raport, câteva atuuri: reînnoia — prin controlul
ţărmului drept al Dunării — mandatul european încredinţat ţării „pe
tăcute", la 1856, „de a păzi libertatea celei mai importante artere a
negoţului răsăritean", „veghind, spre a fi protejată"; rupea, pe de
altă parte, „formidabila unitate a rasei slave" într-o regiune în care
Rusia voia să fixeze un pilon al „punţii" spre „lumea" Balcanilor;
îngăduia, în altă ordine de idei, o prezenţă mai activă a României în
problematica — de interes european — a zonei de contiguitate ponto-balcanice.
Chiar
şi pledoaria criticilor alipirii Dobrogei a invocat, semnificativ, considerente
din aceeaşi arie ideatică; fără a contesta legitimitatea actului, acestea
anticipau riscuri majore pentru existenţa suverană a statului, relevând, „în
oglindă", conştiinţa convergenţei destinului provinciei cu devenirea
naţiunii române. Nelinişti stârnea, de pildă, prespectiva virtuală a
„rusificării" Bulgariei — „bază de operaţii a mişcării de expansiune
panslaviste" — şi compromiterii, ipsofacto, a autorităţii Comisiei
Europene a Dunării, redusă Ia condiţia de „insulă cosmopolită în mijlocul unei
mări ruseşti". Provizoratul posesiunii Dobrogei — „drumul cel mai drept
al ruşilor" spre Balcani — era, în această viziune, o opţiune premeditată
a ţarului, menită a ne lega la lanţul panslavismului, sfârşind „prin a dispare
ca naţiune". Ameninţărilor predictibile la libertatea gurilor Dunării,
„cheia mântuirii noastre", după expresia lui M. Kogălniceanu, riscul unor
convulsii cu substrat naţional, într-un spaţiu geopolitic lesne inflamabil de
puterile vecine interesate, le adăuga noi factori de subminare a misiunii de
„stabilitate şi civilizaţiune", care întemeia raţiunea de existenţă
europeană a statului român.
Legislaţia
integrării a fost consecventă în promovarea acestei opţiuni. O probează şi
conceperea sa ca operă de construcţie politică a „convieţuirii" şi
„uniunii", ţinând „în echilibru şi în bună pace elementele cele mai
diverse" din „Orientul în miniatură" dobrogean, ca alternativă la
„politica forţei brute", asociată anexiunii formale. Iată de ce criteriul
de evaluare a progresiunii procesului nu era acela al „legilor cu
grămada", ci socotea M. Kogălniceanu, apropierea treptată, naturală a
naţionalităţilor de „uzurile si moravurile noastre", „luminând cu încetul
şi fără de comoţiuni sociale spiritul public", până la conversia deplină a
Dobrogei ca „societate românească" transdanubiană. O reformă
silnică", transplantând brusc, fară tranziţie, instituţii moderne într-o
societate tradiţională, eterogenă etnic, ameninţa să submineze pacea socială,
stabilitatea statului, dar să şi inducă reacţii refractare Ia cerinţele
schimbării. „Datoria de naţionalitate înainte de toate, datoria de românism,
datoria de sentinelă latină la Dunăre" impunea de aceea „părinţilor spirituali"
ai legislaţiei integrării opţiunea pentru „regimul excepţional"
regulamentar (noiembrie I878~martie 1880) şi legal (1880-1914).
Regulamentul
de administraţie publică asupra organizaţiunii judecătoreşti, competenţei şi.
procedurii autorităţilor judecătoreşti (11 noiembrie 1878) şi Regnlamentul
pentru împărţirea şi organizarea administrativă (13 noiembrie 1878), cele
relativ la stabilirea şi perceperea impozitelor (14 noiembrie 1878), servicii
vamale, administraţia domeniilor şi pădurilor statului (18 noiembrie 1878)4 au
ilustrat prima perioadă, menită să creeze structuri funcţionale compatibile
acelora din restul ţării, să consacre autoritatea de stat românească şi să
genereze astfel premisele abordărilor de fond în legislaţia integrării. Noua
etapă — a regimului legal excepţional — a evoluat sub imperiul compromisului
necesar între cerinţe legitime ale societăţii dobrogene şi constrângeri
inerente tranziţiei desfăşurate la scara întregului organism social românesc.
Intre aceste variabile, implicite dinamicii integrării, interesul naţional a
fost, constant, un criteriu de referinţă suveran, care a inspirat concepţia,
finalitatea, ca şi limitele legislaţiei privind Dobrogea.
Legea
pentru organizarea Dobrogei din 9 martie 1880 a transpus simptomatic acest
spirit de „libertate raţionabilă", cum se exprima un deputat liberal,
statuând cadrul principial, eşafodajul instituţional al integrării depline,
înconjurat însă de clauze restrictive care perpetuau caractere de excepţie
privind drepturile electorale, achiziţia de proprietăţi imobiliare rurale în
stânga Dunării, nereprezentarea parlamentară, îmbinarea principiului electiv cu
numirea consilierilor judeţeni, prerogative mai largi conferite prefectului,
numirea primarilor de către ministrul de Interne şi prefect, inexistenţa Curţii
cu juri. Motivate de starea spiritului public şi sechele istorice cu implicaţii
în sfera intereselor de stat, acestea erau concesii pretinse de prioritatea
caracterului de „lege naţională", „făcută pentru nimic alt decât pentru ca
Dobrogea să facă parte din România şi locuitorii ei să se asimileze încetul cu
încetul şi să devină români".
La
rândul său, concepţia legislaţiei în materia proprietăţii imobiliare rurale,
începând cu legea organică din 3/15 aprilie 1882 şi reglementările privind
împroprietărirea veteranilor Războiului Independenţei şi urmaşilor lor au pus în lumină conotaţii naţionale ce
tranşeend motivaţiei comune de transpunere modernă a regimului de drept funciar
din Dobrogea şi temei al unor prefaceri structurale sociale, economice,
demografice în provincie. Ele au mizat şi pe implicaţii mai adânci, care să ofere
României premisa „posesiunii reale" asupra Dobrogei, o „garanţie socială,
militară şi naţională", tinzând la „redefinirea unei frontiere... nu numai
naturală, dar etnică dincolo de fluviu", într-un spaţiu geopolitic
vulnerabil.
Consacrarea
în Constituţia revizuită din 1884 a cuprinderii judeţelor din dreapta Dunării
în Regatul României, împreună cu care formau „un singur stat indivizibil"
şi extinderea apoi a legii de organizare judecătorească (1909, 1912, 1913) au
întrunit condiţiile abordării etapei finale a deplinei asimilări cetăţeneşti a
locuitorilor Dobrogei. Legea pentru acordarea drepturilor politice locuitorilor
din judeţele Constanţa şi Tulcea din 19 aprilie 1909 — modificată ulterior în
1910 şi 1912 — consacră astfel, la capătul unui proces de acumulări graduale,
care au epuizat premisele regimului excepţional, „încorporarea definitivă"
a Dobrogei, o „operă de închegare naţională", cum o caracteriza Ion I.C.
Brătianu. Totodată, într-un context internaţional tot mai preocupant faţă cu
statu quo-ul balcanic — considerat vital în strategia promovării „intereselor
de neam" — România răspundea astfel şi cerinţei „de a se înfăţişa perfect
unificată din Carpaţi până spre Balcani" şi a-şi consolida autoritatea
morală „de a reclama drepturi de liberă dezvoltare pentru fraţii subjugaţi, în
spiritul rasei noastre".
Transpus
în contextul problematicii societăţii româneşti, procesul integrării Dobrogei
repudiază aparenţa de succesiune aleatorie de legi, guvernată de o voinţă
arbitrară, dezvăluind opţiuni politice care sublimează doar juridic stări de
fapt sau instituţii" ce se cer asimilate social, sub imperiul raţiunii de
stat. De aici, dubla perspectivă în care se cuvine înţeles procesul: de
modernizare a societăţii dobrogene, grevată de „carcasele
suprastructurale" impuse de cuceritor — natura specială a proprietăţii,
mentalităţi si instituţii anacronice, eterogenitate etnică, economie
tradiţională vitregită de deturnarea fluxurilor inter-româneşti; sincronizarea
paşilor cu dinamica şi complexitatea prefacerilor înnoitoare din
societatea-niamă, ea însăşi supusă „şocului schimbării", asimilat ca
imperativ al existenţei. In această perspectivă, experienţa regimului excepţional,
dincolo de caracterele sale frustrante, reproductive, inspiră concluzia
oportunităţii sale; este un rău necesar, este chiar preludiul, faza de
acumulări indispensabile integrării depline. Sincronismul celor două procese,
ambele de incontestabilă stringenţă, relevă, totodată, constrângerile care au
grevat dinamica înnoirilor: eşalonarea priorităţilor şi limitele
posibilităţilor într-o societate dizarmonică. între necesităţi şi posibilităţi,
mereu supralicitate de complexitatea cerinţelor unei societăţi în schimbare
accelerată, realitatea a impus filtrul oportunităţilor. Prin această prismă,
regimul excepţional se vădeşte a fi ipostaza politică a opţiunii pentru
evoluţia „cu două viteze" a înnoirilor structurale pe ambele maluri ale
Dunării, având drept ţintă integrarea. Este, în sfârşit, „instituţia"
conjuncturală care a îngăduit conservarea caracterelor de specificitate ale
Dobrogei de la identitatea etno-culturală a alogenilor, la natura relaţiilor
agrare.
Starea
administraţiei a fost, la rându-i, rezultanta unui complex de factori ţinând de
stadiul retardat al societăţii, mentalităţi, spirit civic, organizare
instituţională, resurse umane, conjugaţi tarelor implicite regimului
excepţional. Precarităţii factorilor locali de sinteză şi promovare a
intereselor Dobrogei, inconsistenţa aportului instituţional i-a subminat
şansele reuşitei, transferând în planul carenţelor umane dis funcţionali taţi
de., sistem. Finalitatea operei administrative de integrare a „României
transdanubiene", dincolo de vicii umane şi istorice, speranţe amânate,
sacrificii prelungite şi contestări, este, în ultimă instanţă, proba durabilă
în judecata istoriei.
In
„oglinda" concepţiei şi practicii integrării Dobrogei putem discerne, mai
nuanţat, şi accepţiunea românească atribuită actului reunirii din 1878. Moment
de întregire a statului român în frontierele sale istorice legitime, reunirea
Dobrogei nu a fost un act de unire naţională în accepţiunea îndeobşte
consacrată. Actul de voinţă naţională, motivat de conştiinţă şi ca finalitate a
unei mişcări politice organizate, nu mai are corespondenţă deplină în Dobrogea.
EI este doar un act conclus la nivelul elitei politice, de a afirma voinţa
ţării şi a nu admite „trocul"; de a transpune un act de voinţă a
Puterilor, în spiritul „filosofiei" politice a timpului, în termeni compatibili
cu dreptul istoric şi interesele naţionale. Nu împlinirea unei noi etape în
dezvoltarea statului, ca act de energie naţională, aştepta validarea sa
europeană, ci voinţa „Europei" se cerea consacrată de Corpurile
reprezentative ale naţiunii. Ea corespundea, însă, unui drept istoric străvechi
prin care „concertul european" sarisfăcea, totodată, interese de echilibru
în spaţiul atât de sensibil al gurilor Dunării. în mod evident însă — examenul
critic o probează — alipirea Dobrogei nu a fost o anexiune. Este, cum l-au
consacrat chiar diplomaţii întruniţi la Berlin, un act de „reunire", cu
înţelesul de întrupare, încorporare, reintegrare.
Sursa: Coord. Gheorghe Platon, Istoria românilor, Vol. VII, TOM. II
Comentarii
Trimiteți un comentariu