Fărmițarea politică a Italiei
Avântul
comercial şi meşteşugăresc a asigurat, mai ales din secolul al XI-lea,
întărirea oraşelor din nordul Italiei, care pentru a-şi apăra interesele
economice au încercat pe orice cale să-şi sporească libertăţile în raport cu
puterea politică. Profitând de incapacitatea împăratului de a-şi exercita
puterea efectivă în zonă, mai ales în contextul luptei pentru investitură,
comunele italiene obţin largi privilegii care le permit pe termen lung să se
manifeste ca republici urbane independente. Această libertate a oraşelor este
mai rar întâlnită în zonele centrale şi sudice, unde autoritatea statului papal
şi mai ales a regatelor Siciliei şi ulterior al Neapolelui exercită încă un
control puternic. De slăbirea puterii împăratului au profitat şi unii feudali
locali, care au constituit principate teritoriale independente. locali,
care au constituit principate teritoriale independente.
În
aceste condiţii, în Italia se întîlneşte o largă varietate de organizări
statale şi regimuri social-politice: republici urbane (oraşe state care au
supus autorităţii lor un întins teritoriu înconjurător), principate teritoriale
(ducate, marchizate, seniorii), statul papal, regatul celor două Sicilii (mai
târziu al Neapolelui). Orientările economice diferite şi divergenţa interselor
politice aduc adesea oraşele şi statele italiene în conflict unele cu altele.
Cel mai răsunător conflict este cel ce-i opune în timpul luptei pentru
investitură pe partizanii împăratului, ghibelinii (de la castelul Weiblingen al
Hohenstaufenilor), partizanilor papei, guelfii, (de la familia germană Welfen,
adversarii Stuafenilor). În mare, oraşele din nord sunt guelfe, iar cele din
centru şi Toscana se împart între guelfi (Florenţa, Pisa) şi ghibelini
(Sienna). Foarte adesea însă aceste denumiri nu mai desemnează atitudinea
politică a unui grup urban, ci lupta pentru putere între diferite facţiuni.
Venetia
intemeiată în insulele din lagună prin secolul al V-lea de populaţia ce se retrăgea
din calea invaziilor barbare, a căpătat repede un rol comercial important, mai
ales datorită relaţiilor cu Orientul prin Imperiul bizantin, sub autoritatea
nominală căruia a continuat să se afle. Din secolul al X-lea constatăm o
autonomie din ce în ce mai mare, concretizată în intituţiile oraşului definit
ca o republică nobiliar-patriciană. Autoritatea centrală, cu funcţii însă mai
mult reprezentative şi limitate de o serie de instituţii aparţinea fostului
duce bizantin, numit acum doge. Conducerea aparţinea de fapt Marelui Consiliu,
alcătuit din câteva sute de persoane, recrutate din rândul nobilimii şi
patriciatului, şi care în 1297 se închide în faţa pătrunderii reprezentanţilor
din familii mai noi. Din rândul acestuia, în secolul XII-XIII se desprind alte
instituţii, menite să asigure o mai mare eficienţă a deciziilor. Micul
consiliu, din care făceau parte dogele şi 6 consilieri; Senioria, alcătuită din
Micul consiliu şi cei trei şefi ai Tribunalului suprem; Senatul, din care
făceau parte 60 de membri ai Marelui consiliu. Pentru a împiedica tentativele
de răsturnare a ordinii constituite, în secolul al XIV-lea a fost creat
Consiliul celor 10, însărcinat cu supravegherea cetăţenilor, care constituia de
fapt o adevărată poliţie politică, ridicând la rang de practici curente spionajul
şi delaţiunea.
Genova,
principala rivală comercială a Veneţiei, era condusă de un doge, împreună cu un
Mare Consiliu.
Florenţa
s-a desprins în secolul al XII-lea de sub autoritatea marchizilor de Toscana şi
s-a organizat în comună condusă de consiliul celor 12 consuli şi consiliul
format din cca. 100 cetăţeni de vază. În secolul al XIII-lea, ca urmare a
afirmării politice a breslelor, conducerea oraşului se restructurează, în
componenţa Senioriei, principalul organ de conducere, intrând reprezentanţi ai
breslelor mari şi mijlocii, care prin Sentinţele dreptăţii din 1293 împiedică
accesul la funcţii al membrilor familiilor nobiliare şi patriciene vechi. Mai
exista un gonfalonier (stegar) al dreptăţii (judecător suprem şi comandant al
trupelor urbane) şi, începând din secolul al XIV-lea, 8 priori (reprezentanţi)
ai breslelor.
În
secolele XIII-XIV şi în alte oraşe italiene au avut loc transformări ale
regimurilor social-politice, în condiţiile afirmării unor pături sociale noi,
dornice să participe la conducere sau datorită ambiţilor unor familii dornice
să-şi impună conducerea personală. Luptele erau duse frecvent prin intermediul
unor comandanţi de mercenari, condotierii, care puteau să preia pe seama lor
puterea, cum s-a întâmplat la Milano, unde Francesco Sforza instaurează în 1450
o nouă dinastie ducală.
Alte
principate teritoriale importante erau în nord-vestul Italiei ducatul Savoiei,
marchizatele de Monferrat şi Saluzzo.
În
sudul Italiei, dominaţia bizantină s-a menţinut până prin secolul al IX-lea,
când arabii au început să se instaleze în anumite zone. În secolul al XI-lea,
Sicilia şi sudul peninsulei sunt cucerite de normanzi, care organizează aici
regatul celor două Sicilii, condus de familia Guiscard. De la sfârşitul
secolului al XII-lea, printr-o alianţă matrimonială, regatul celor două Sicilii
revine Hohenstaufenilor, care, prin Frederic al II-lea (1197-1250), încearcă să
facă din el baza unui imperiu mediteraneean. Papa Inocenţiu al IV-lea, pentru a
slăbi puterea regelui german, oferă în 1266 coroana Siciliei lui Carol de Anjou,
fratele regelui Franţei Ludovic cel Sfânt. Stăpânirea franceză este eliminată
însă din insulă în 1382, în urma unei răscoale cunoscută sub numele de
„vecerniile siciliene”. Regele Pedro de Aragon, susţinut şi de papa Grigore al
X-lea, cucereşte Sicilia, apoi Sardinia. La mijlocul secolului al XV-lea şi
sudul Italiei este cucerit de la angevini, astfel că regatul celor două Sicilii
este reunificat sub stăpânirea Aragonului, devenit astfel o putere
mediteraneeană.
În
centrul Italiei se găsea statul papal, constiuit în urma intervenţiei francilor
împotriva longobarzilor la mijlocul secolului al VIII-lea. Puterea temporală a
papei a fost contestată în timpul unor mişcări populare ce urmăreau instaurarea
republicii la Roma, precum cea condusă de Arnaldo da Brescia (1143-1155) sau
cea din 1347 a lui Cola di Rienzo. Între 1309-1378 papa nu mai rezidează la
Roma ci la Avignon, astfel că în teritoriile statului papal puterea este
exercitată de marile familii aristocratice.
Relaţiile
dintre statele italiene au fost frecvent conflictuale, dar s-au înregistrat şi
colaborări, mai ales în faţa unui duşman comun. Astfel, împăratul german
Frederic I, sperând să profite de rivalităţile dintre oraşele italiene,
încearcă să impună prin dieta de la Roncaglia (1158) restituirea drepturilor
regaliene uzurpate de acestea. Opoziţia Milanului atrage după sine distrugerea
oraşului, dar italienii se unesc în liga lombardă, care este victorioasă în
faţa împăratului, la Legnano.
Dintre
rivalităţile cele mai pronunţate, merită amintite cele existente în secolele
XII-XIV între Amalfi, Pisa, Florenţa, Genova, Veneţia. Cea dintre Veneţia şi
Genova, având ca miză dominaţia în Mediterana orientală şi în Marea Neagră a
contribuit la slăbirea ambelor republici.
Secolul
al XV-lea este marcat de conflictele Florenţa, Veneţia, Milano, statul papal şi
regatul angevin de Neapole. În luptele dintre ele începe să se pună în practică
principiul echilibrului (1454, Liga de la Lodi), ce consta în realizarea unor
alianţe care să nu îngăduie nici unui stat să dobândească preponderenţa în
peninsulă. Acest echilibru s-a menţinut până la războaiele italiene, începute
de Franţa la sfârşitul secolului al XV-lea, şi care au contribuit la extinderea
dominaţiilor străine în Italia.
Sursa: Ecaterina Lung, Gheorghe Zbuchea, Europa medievală, sec. V-XV
Comentarii
Trimiteți un comentariu