Ceramica dacică
Cucerirea
Daciei de către romani reprezintă un impuls pentru dezvoltarea meşteşugurilor
locale. Atelierele de olărie încearcă – pe de o parte – să imite produsele
importate pentru a satisface dorinţele păturilor avute, iar pe de altă parte se
străduiesc să păstreze tradiţia, în scopul de a satisface gustul şi cerinţele
mai conservatoare manifestate de păturile sărace ale populaţiei. În acelaşi
timp, ceramica din import ilustrează legăturile economice ale Daciei cu alte
provincii.
Ceramica
din epoca romană perpetuează ceramica din epoca premergătoare, din Laténe-ul
geto-dacic. Pe de o parte, există vase lucrate cu mâna sau numai la roată,
ce-şi păstrează ornamentaţia de dinaintea cuceririi romane, astfel încât de
multe ori este greu de deosebit un vas de secolul II d.Hr. de un altul din sec.
I î.Hr., iar pe de altă parte există în Dacia olărie de factură romană, aceasta
fiind lucrată la roată, în alcătuirea căreia influenţa produselor indigene mai
vechi a ocupat un loc însemnat, dându-i coloritul ce o deosebeşte până la un
punct de ceramica din alte provincii ale imperiului.
Vasele
de tradiţia Laténe-ului geto-dacic lucrate cu mâna sunt confecţionate din pastă
grosolană amestecată cu mult nisip, un mic număr de vase au o pastă amestecată
cu pietricele. Vasele sunt arse inegal, de culoare cenuşie sau uneori gălbuie.
Toarta orizontală şi ornamentul vălurit sunt elemente des întâlnite în ceramica
de epocă dacică Laténe care se perpetuează şi în producţia ceramică din Dacia romană.
Cele mai importante vase lucrate cu mâna sunt ceaşca dacică şi oala borcan.
Ceaşca
dacică este cel mai des întâlnită în aşezările romane din sec. II-III d.Hr.,
fiind răspândită în acelaşi timp şi în aşezările carpice. Forma sa este
tronconică, cu fundul mai scurt decât gura, cu o toartă sau două torţi, fiind
uneori ornamentată. În aşezări ele au fost folosite ca opaiţe, având urme de fum
şi foloseau drept capace pentru urnele funerare. Forma ceştii dacice nu se
schimbă, ea rămâne aceeaşi din sec. II d.Hr., până în sec. IV d.Hr.
Oalele
borcan sunt numeroase în aşezări şi necropole. În necropole sunt folosite ca
urne funerare, cele mai multe fiind descoperite la Locusteni dar şi în aşezări
rurale din provincie (Soporul de câmpie, Ocna Sibiului, Slăveni, Stolnicani,
Cârcea, Ocniţa). Oala borcan are formă de sac sau uşor bitronconică. Cele mai
des întâlnite sunt cele cu buza răsfrântă în exterior şi decorată cu brâuri
alveolare aplicate pe umărul vasului şi mai puţin pe zona maximă de rotunjire.
La acest tip există mici diferenţe de profil sau decor.
Ceramica
dacică lucrată grosolan nu are corespondent în ceramica romană provincială. Ea
a persistat în mediul rural al provinciei în tot timpul stăpânirii romane,
găsindu-se în castrele formaţiunilor auxiliare, în cimitirele de incineraţie
rurale, asociate fiind în aceleaşi gropi de provizii, bordeie, în acelaşi strat
de cultură cu olărie şi produse romane. Amestecul acestor două specii ceramice
asigură datarea olăriei primitive dacice în perioada romană şi exclude posibila
sa apartenenţă la epoca dacică. Producţia sătească este principala sursă a
ceramicii primitive dacice din provincie, folosită îndeosebi pentru uzul casnic
şi fiind produsă în ateliere dar şi în gospodării, pentru nevoi personale.
Ceramica
dacică fină continuă şi ea, dar într-o cantitate foarte mică, doar în aşezări
rurale şi în număr redus de forme: fructiere, chiupuri, oale, străchini. Este
de două categorii: din pastă zgrunţuroasă, care de cele mai multe ori are
culoare cărămizie şi din pastă fină, cenuşie (categoria cea mai răspândită).
Tipul de vas de factură dacică cel mai răspândit lucrat la roată este
oala-borcan, modelată fie din pastă zgrunţuroasă de culoare cărămizie (identică
cu oalele borcan modelate cu mâna), fie din pastă cenuşie cu suprafaţa
lustruită. Corpul este bitronconic, cu umăr bine marcat în zona diametrului
maxim, decorul fiind format din două-trei linii paralele adânc incizate,
înălţimea vaselor fiind de 0,25-0,45 m. Motivele
ornamentale ale ceramicii dacice din epoca romană se simplifică foarte mult sub
influenţa ceramicii romane. Se mai păstrează încă brâul împletit alveolar sau
crestat, proeminenţe rotunde sau late, crestături sau alveole pe buza vasului,
linia simplă, motivul "brăduleţ", dar frecvenţa folosirii lor este
mai redusă.
Componenta
locală în ceramica provinciei Dacia se poate constata şi în evoluţia unor forme
ale ceramicii romane provinciale de culoare cenuşie-negricioasă, preluate din
repertoriul olăriei dacice, vase care nu au analogii în ceramica din
provinciile vecine. O categorie aparte de ceramică, mai bogat ornamentată, este
formată din vase ştampilate, roşii sau negre-cenuşii, întâlnite în special în
Dacia Porolissensis. Ea este tot de tradiţie dacică, dezvoltată în epoca
romană, probabil în legătură cu noile ateliere din afara provinciei ale dacilor
liberi (ex. Medieşul Aurit, jud. Satu Mare). Vasele sunt decorate cu ajutorul
unor sigilii cu motive ornamentale de tradiţie dacică Laténe.
Ceramica
romană din provincie se grupează în două categorii
-
ceramică locală
-
ceramică de import
Ceramica
locală
Se
împarte în cinci categorii:
imitaţii locale de terra sigillata
ceramica decorată cu figuri în relief
ceramica ştampilată
ceramica
pictată
ceramica
de uz casnic
Ceramica
de import.
Se
împarte în mai multe tipuri ceramice, cele mai importante fiind:
Terra
Sigillata
Constituie
cel mai sigur mod de datare pentru situl arheologic respectiv. Variaţiile
formei sale, schimbarea elementelor de decor, în perioade succesive de la o
epocă la alta, de la un atelier la altul, cât şi mărcile olarilor dau
posibilitatea încadrării perfecte într-o evoluţie cronologică a produselor de
tip terra sigillata. În Dacia, ca şi în alte provincii ale imperiului roman,
terra sigillata nu pătrunde decât odată cu unităţile militare care o cuceresc. Cele
mai vechi vase terra sigillata au pătruns în zona de la sud de Carpaţi şi sunt
produse în atelierele nord-italice. Fragmente de astfel de vase sunt puţine,
pentru că la sfârşitul sec. I Dacia nu devenise încă provincie romană. Importul
de terra sigillata şi în general de obiecte de lux se intensifică în Dacia,
după ce procesul de urbanizare şi romanizare se dezvoltă.
Mortaria
Sub
denumirea latinească de "mortaria" sau "pelves" sunt
cunoscute vasele de mari dimensiuni, cu pereţi groşi, cu marginea evazată şi
curbată în jos, prevăzută cu deversor, care are rolul de a înlesni curgerea
lichidelor. Mortaria sunt răspândite peste tot în imperiul roman, dar în
special în castre.
Amforele
De
origine grecească, amfora a devenit un vas foarte obişnuit la romani,
aflându-se peste tot în cuprinsul imperiului roman. Amfora a fost creată pentru
păstrarea şi transportarea lichidelor, în special a untdelemnului şi vinului.
Spre deosebire de ceramica terra sigillata de import, care indică relaţiile
comerciale apusene ale imperiului, studiul amforelor descoperite în Dacia, care
vin şi din regiunea orientală, întregeşte tabloul comerţului acestei provincii.
Deşi amfora este prezentă destul de frecvent în aşezările urbane şi rurale din
cuprinsul Daciei romane, totuşi nu există dovezi sigure până în prezent că ar
fi fost produse şi în atelierele locale.
Vase
cu decor în tehnica barbotinei, sunt vase de lux, din pastă fină fără
impurităţi, acoperite cu o vopsea de culoare roşie. Datorită faptului că
pereţii vaselor sunt subţiri şi friabili, s-au păstrat foarte puţine forme de
vase. Majoritatea acestora sunt castroane sau boluri şi în puţine cazuri căniţe
cu două torţi sau oale cu corpul bombat, de asemenea cu două torţi. Cea mai
răspândită formă de vas decorat cu tehnica barbotinei este castronul sau
strachina de diferite profile şi mărimi.
Vase
cu interiorul decorat cu figuri în relief. Acest tip de vas este rar întâlnit,
având un rol decorativ; se întâlneşte într-o singură variantă de farfurie larg
deschisă pentru a se putea observa mai bine decorul interior. Decorul se află
pe fundul vasului şi reprezintă figuri mitologice ieşite în relief. Autohtonii
au încercat imitarea acestui tip de vas, însă într-o tehnică rudimentară şi
dintr-o pastă mai puţin fină, cu impurităţi.
Vase
cu ştampilă. Majoritatea descoperirilor de acest tip provin de la castroane din
pastă cărămizie fină, cu pereţii acoperiţi cu o vopsea roşie închisă.
Vase
fine decorate cu rotiţa. Sunt vase din pastă foarte fină, cu suprafaţa
acoperită cu o vopsea roşie, de dimensiuni mici, în special boluri sau
farfurii. Decoraţia cu rotiţa se aplică pe întreaga suprafaţă exterioară a
vasului, de jur împrejurul axei.
Vasele
din pastă fină cu pereţi subţiri. Pereţii vaselor sunt acoperiţi la exterior cu
o vopsea roşie-cărămizie. Formele obişnuite sunt farfuriile, cupele şi
bolurile. Uneori fundul vasului este decorat cu cercuri concentrice incizate cu
ajutorul rotiţei dinţate.
Ceramica
cu glazură. Apare spre sfârşitul ocupaţiei romane, vasele având o culoare
galben-lemon sau verde-oliv. Numărul de fragmente este foarte mic şi în general
datat în sec. III-IV d.Hr.
Sursa: Jean Andrei, Istoria Daciei romane
Ceramica dacică pictată reprezintă o artă profund locală, a cărei elemente decorative aparţin aproape integral fondului autohton.
RăspundețiȘtergereGeto-dacii au dezvoltat o artă picturală pe ceramică proprie, originală, pe gustul lor, a cărei semnificaţii se regăsesc în simbolismul vechi european, în extraordinara continuitate, a motivelor legate de cultul zeiţei-pasăre: V-uri, M-uri, spirale, o simbolistică bazată pe apa curgătoare, fertilitate, regenerare, belşugul recoltelor, simbolistică cu origini în neoliticul timpuriu.
https://sites.google.com/site/seimenineoliticsipreneolitic/