Tratatele westphalice
Negocierile
au început între beligeranţi încă din 1644, dar s-au desfăşurat cu încetineală.
Spania semnează o pace separată cu Provinciile Unite în ianuarie 1648;
acestora (după cum am arătat, deja) li se recunoaşte independenţa şi li se
acordă privilegii comerciale şi avantaje teritoriale. Asigurată din această direcţie,
Spania decide să continue lupta împotriva Franţei. Dar împăratul, la
stăruinţele principilor catolici germani, aliaţii săi, semnează pacea cu Franţa
şi Suedia la 24 octombrie 1648.
Toate textele cunoscute sub numele de
Tratatele Westphalice consacră eşecul ambiţiilor Habsburgilor de la Viena şi victoria
politicii franceze.
Într-adevăr, tratatele cer din
partea lui Ferdinand III să menţină divizarea religioasă a Imperiului şi să
slăbească autoritatea imperială. Clauzele păcii de la Augsburg sunt nu numai
confirmate, dar calviniştii se bucură pe viitor de toate avantajele acordate
luteranilor. În numele "libertăţilor germanice", Franţa şi aliaţii
ei reduc cât pot puterile împăratului în Imperiu, sporindu-le pe cele ale
celor 350 de state germane. Pe de altă parte, fiul electorului palatin recapătă
demnitatea electorală şi Palatinatul renan, iar Brandenburgul, adversarul cel
mai ferm al Habsburgilor, primeşte cea mai mare parte din Pomerania Orientală
şi Episcopatele secularizate Minden, Halberstadt şi Magdeburg.
În materie de "satisfacţii
teritoriale", Franţa obţine recunoaşterea oficială a celor Trei Episcopate
şi cedarea de către Ferdinand III, fie ca împărat, fie în calitate de cap al
Casei de Austria, a Brisach-ului şi a celei mai mari părţi din Alsacia (cu
excepţia oraşului liber Strassburg şi a republicii Mühlhausen).
În ce priveşte Suedia, aceasta
primeşte Pomerania Occidentală, o parte din Pomerania Orientală (cu portul Stettin/Szczecin)
şi Episcopatele Bremen şi Verden; în acest fel, ea controlează gurile marilor
fluvii germane Oder, Elba şi Weser. Reluând, într-o încercare de sinteză, cred că putem aprecia că principalele prevederi ale “păcii din Westphalia” constau în:
-reînnoirea termenilor păcii de la Augsburg, adică fiecărui stat german i
se confirmă dreptul de a-şi stabili propria-i confesiune;
-calvinismul se adaogă lutheranismului şi catolicismului ca drept
confesiuni recunoascute;
-protestanţii rămân în posesia bisericilor şi teritoriilor secularizate
după 1552 (ceea ce, s-a apreciat pe bună dreptate, confirma dezintegrarea lumii
germane, a “Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană”, de fapt;
-Olanda şi Elveţia sunt recunoscute ca suverane (independente);
-Franţa primea cele trei episcopate din Lorena, amintite mai sus, şi
drepturi în Alsacia (care vor provoca atâtea tulburări, mai târziu);
-regele Suediei primea Episcopatele de Bremen şi Verden şi jumătatea de
vest a Pomeraniei, cum am arătat deja, ajungâdu-se la situaţia generatare de
conflicte mai târziu, ca gurile principalelor râuri germane să fie cotrolate de
non-germani – Oder, Elba şi Weser de Suedia, Rinul de către Olanda;
-în interior, Bradenburgul primea Pomerania de Est, Arhiepiscopatul de
Magdeburg şi 2 episcopate mai mici; Bavaria obţimea o parte din Palatinat şi un
loc în Colegiul electoral, Imperiul avînd de acum 8 electori;
- peste 300 (343, de fapt) de stătuleţe germane suverane (sau aproape!) au
căpătat dreptul de a desfăşura o diplomaţie proprie şi de a încheia tratate cu
statele străine; Imperiul nu putea impune legi, fixa taxe şi impozite, recruta soldaţi, fără acceptul celor peste 300 de
state şi oraşe libere
Tratatele
westphalice (de la Münster şi Osnabrück), primite cu uşurare într-o Germanie
epuizată şi devastată de treizeci de ani de război necruţător, nu aduc,
totuşi, pacea generală în Europa; războiul continuă între Franţa şi Spania, iar
problemele Europei de nord nu sunt rezolvate. În timp ce Germania “se întorcea în haosul feudal”, cum
s-a apreciat in istoriografie, alte ţări europene se consolidau,
cetralizîndu-se sub regimul monarhiilor absolutiste. Contra-reforma (sau
Reforma catolică) era, practic, blocată prin intrarea în vigoare a acestor
tratate, războaiele religioase s-au încheiat (deşi componenta religioasă în
viaţa internă şi internaţională mai rămâne importantă!), şi a impus, însă, un nou sistem european –
sistemul statelor suverane, bazat pe “balanţa puterilor” (sau “echilibrul
de forţe”), pentru cel puţin 300 de ani (de fapt, mai mult!).
Pacea în sine şi evenimentele permise de prevederile
tratatelor de la Münster şi Osnabrück au determinat importante schimbări în
peisajul politic european post-westphalian. Astfel,
tulburările provocate de Frondă în Franţa slujesc Spaniei, îngăduindu-i să
continuie lupta, în ciuda izolării şi epuizării sale. Imediat după sfârşitul
tulburărilor, Mazarin caută alianţa cu Anglia lui Cromwell, care, în schimbul
portului Dunkerque, îi promite ajutor militar. Izolată şi învinsă, Spania se
hotărăşte să încheie pacea. Prin tratatul de la Pirinei, semnat pe
insula de pe râul Bidassoa la 7 noiembrie 1659, ea cedează Franţei comitatul
Roussillon, aproape întreaga provincie Artois şi o serie de oraşe din Flandra
până în Luxemburg. În aceeaşi zi, e semnat contractul de căsătorie al lui
Ludovic XIV şi al infantei Maria Tereza, în care se prevede că infanta renunţă
la drepturile pe care le avea la coroana Spaniei şi se mijloceşte plata unei
zestre de 500 000 de scuzi de aur, Mazarin contând pe faptul că o asemenea sumă
nu va putea fi niciodată plătită.
Din punct de vedere politic, Europa după Pacea din Westphalia, e foarte
diferită de cea a anilor 1560 sau 1600: Casa de Austria nu
mai reprezintă un pericol pentru pacea europeană; bătând în retragere în
privinţa Germaniei, Habsburgii de la Viena se orientează spre constituirea unui
vast stat dinastic centrat pe Austria şi Boemia, axat pe Dunăre şi cu
posibilităţi de extindere spre est pe seama Imperiului Otoman; Spania, slăbită
şi amputată, încetează să se mai numere printre puterile de primă mărime;
Anglia, ieşită din izolare după războiul civil (1642-1648), executarea regelui
Carol I (1649), republica lui Cromwell (1649-1659) şi încoronarea lui Carol II
(1660); împreună cu Provinciile Unite, independente şi extinse teritorial,
Suedia, ce domină zona Balticii, sunt mari puteri, pe care vocaţia maritimă le
face concurente.
Faptul esenţial rămâne însă întâietatea dobândită de Franţa. Regatul pe
care Mazarin îl lasă la moarte tânărului Ludovic XIV (1661) este nu doar mai
mare şi mai bine apărat, dar dispune de adepţi ce cuprind aproape toate statele
europene.
Sursa: George Badarau, Curs istorie moderna europeana
Comentarii
Trimiteți un comentariu