Migratia gotilor pe teritoriul dacic
Prosperitatea economică, fastul şi
măreţia Imperiului roman au atras, ca spre o ţară a făgăduinţei, numeroase
popoare ale antichităţii. Ele veneau din regiuni apropiate sau mai depărtate şi
se aflau la un nivel inferior şi inegal de dezvoltare şi de organizare
social-economică. Între acestea se numără şi populaţiile vechi germanice
constituite ulterior in confederaţia de triburi condusă de goţi.
Atacurile gotice asupra litoralului
pontic şi a provinciilor romane dunărene au început a avea consistenţă încă din
prima jumătate a secolului al III-lea, cînd romanii au fost nevoiţi să le
plătească subsidii. În migraţia lor către
Imperiul roman, populaţiile germanice au trebuit să afecteze şi teritoriul
dacic. Începutul acestor presiuni a fost făcut încă din a doua jumătate a
secolului al II-lea, cînd hasdingii au încercat să cucerească pămînturile
costobocilor. Înaintarea lor în teritoriul dacic este totuşi foarte limitată în
această vreme. Organizaţi în mici formaţiuni teritoriale, dacii liberi se
găsesc în plină ascensiune şi nu pot fi învinşi cu uşurinţă. Puterea lor militară
este probată de forţa cu care unii dintre ei atacă imperiul în anul 17014 ,
precum şi de împrejurarea că romanii le plăteau deja importante stipendii. De
asemenea, interesele romane cereau ca populaţiile germanice, cunoscute de multă
vreme pentru spiritul lor războinic, să nu cucerească noi regiuni în
vecinătatea imperiului, ci să rămînă cît mai departe de frontierele sale.
Retragerea aureliană va fi folosită de
goţi pentru a se apropia mai mult de frontiera romană, pătrunzînd şi pe o mare
parte a teritoriului dacic. Puterea romană nu mai era în măsură să controleze
cu eficienţă regiunile vecine, ca odinioară, fiind nevoită să abandoneze chiar
regiuni întinse din imperiu. Pe de altă parte, în urma deselor incursiuni făcute
în Dacia şi în Moesia şi a numeroaselor lupte purtate cu armatele romane, forţa
militară a dacilor liberi a început să mai scadă, facilitînd pătrunderea
migratorilor. In prezent, se poate observa că populaţiile germanice s-au
infiltrat la început în arealul acelor formaţiuni teritoriale dacice, a căror
prosperitate şi forţă era mai redusă. Intervalul de timp în care populaţiile
germanice au pătruns în teritoriul dacic, pentru a se stabili temporar, nu este
cunoscut cu exactitate. Pe plan arheologic, fenomenul este însoţit de apariţia
complexului cultural Sîntana de Mureş, care în scurt timp va înlocui cultura de
veche tradiţie dacică. Prin urmare, pentru a reconstitui faptele istorice, se
impune a stabili maniera şi împrejurările în care o cultură o înlocuieşte pe
cealaltă, ca şi semnificaţia pe plan etno-cultural a acestui proces.
În cîteva aşezări aparţinînd dacilor
liberi au fost semnalate unele tipuri de vase oarecum străine de olăria dacică.
Spre exemplu, cele şapte căniţe descoperite in groapa nr. 13 din aşezarea de la
Poiana-Dulceşti, punctul Varniţă au
trăsături formale care le situează mai mult în cultura Sîntana de Mureş decît
în cultura dacilor liberi. Ele au gîtul de formă cilindrică sau uşor tronconică
cu baza mică în jos (trunchi de con răsturnat) şi cu marginea în general
dreaptă, ceea ce reprezintă în mod cert o caracteristică întîlnită în cultura
Sîntana de Mureş. Este drept, căniţele din cultura dacică au gîtul tot de formă
tronconică, dar în poziţia cu baza mare în jos, marginea lor fiind evazată. În
ceea ce priveşte torţile celor şapte căniţe, majoritatea lor au secţiunea
aproximativ circulară, întocmai ca în ceramica de tip Sîntana de Mureş. Aceasta
spre deosebire de exemplarele dacice, care au torţile din bandă cu şănţuire
longitudinală. În sfirşit, ar mai fi de menţionat maniera diferită de prindere
a torţilor, care la cele şapte căniţe cad aproximativ perpendicular pe gîtul
vaselor. Prin această particularitate ele se aseamănă perfect cu exemplarele
din cultura Sîntana de Mureş şi se deosebesc de căniţele dacice, a căror toartă
la partea de sus este arcuită şi prinsă oblic de peretele vasului. Căniţe cu detalii
tipologice asemănătoare acelora de la Poiana-Dulceşti (groapa nr. 13 de la
punctul Varniţă) au mai fost semnalate şi în alte aşezări dacice, cum ar fi la
Piatra Neamţ (punctele Lutărie şi Dărmăneşti)
şi Cîndeşti (Dealul Varniţelor). Menţionăm însă că detaliile tipologice
amintite nu apar totdeauna împreună. Astfel, la unele căniţe avînd gîtul
tronconic cu baza mare în jos se întîlnesc torţi cu partea de sus prinsă în
poziţie perpendiculară pe peretele vasului.
În unele din aşezările şi necropolele
fazei timpurii a culturii Sîntana de Mureş se găsesc şi vase dacice lucrate la
roată de tipul fructierelor. Ţinînd seama că producţia lor este legată numai de
cultura dacilor liberi, începutul acestor aşezări şi necropole trebuie plasat
intr-o vreme în care fructierele dacice mai erau încă in uz. 1n aceste aşezări
au fost semnalate şi unele piese de metal data bile către sfîrşitul culturii
dacilor liberi, ceea ce ar putea confirma atit orizontul incipient al culturii
Sîntana de l\iureş, cît şi coloratura etnică dacică a populaţiei din secvenţa
cronologică respectivă. De reţinut este şi faptul că acum, la nivelul acestui
orizont cronologic, începe o populare accentuată a regiunilor joase de cîmpie,
mai puţin locuite în secolele II -III e.n. de către dacii liberi, a căror
preferinţă era pentru zonele de podiş.
Deplasarea
populaţiilor germanice în răsăritul Europei, care afectează o întinsă regiune situată
între bazinul Niprului la est şi Podişul Transilvaniei la vest, este cunoscută
în general sub numele de migraţia goţilor. Din textele literare rezultă însă că
autorii antici înţelegeau prin goţi o conglomera ţie de seminţii germanice,
uneori în conflict unele cu altele, în fruntea cărora se aflau goţii, ei înşişi
împărţiţi în mai multe ramuri. Diversitatea descoperirilor de factură germanică
din teritoriul dacilor liberi atestă şi ea o anumită fărămiţare etno-culturală
a populaţiilor gotice la pătrunderea lor în aria de constituire a culturii
Sîntana de Mureş-Cernjachov. În acelaşi timp, este de presupus că purtătorii
grupului de tumuli carpatici s-au suprapus peste o populaţie locală in
regiunile de curind ocupate, intrucit un procent însemnat de materiale din
cuprinsul acestor descoperiri sînt de factură dacică.
Analiza descoperirilor din perioada care
face trecerea de la cultura dacilor liberi la cultura Sîntana de Mureş aduce,
aşadar, unele clarificări deosebit de importante. Astfel, trebuie consemnat că
prima etapă a infiltrării .. populaţiilor gotice" în aria de mai tîrziu a
culturii Sîntana de Mureş-Cernjachov incepe către sfîrşitul secolului al
II-lea, după momentul războaielor marcomanice, aşa cum o atestă descoperirile
de la Lepesovka, dar ea se limitează la zone restrînse. Abia într-o a doua
etapă, stituată cronologic după replierea frontierei romane la Dunărea de Jos,
are loc pătrunderea în spaţii largi din răsăritul Europei a populaţiilor gotice" pe aproape toată întinderea
culturii Sîntana de Mureş- Cernjachov. Trebuie subliniat insă că .,populaţiile gotice"
pătrund în regiunea Mării Negre ca purtătoare a mai multor aspecte culturale,
care se deosebesc mult de cultura Sîntana de Mureş - Cernjachov. La marea
sinteză Sintana de Mureş - Cernjachov se va ajunge abia mai tîrziu, prin
dispariţia deosebirilor regionale frapante (dacice, germanice, sarmatice) şi
prin preluarea creatoare a unui mare număr de elemente de cultură provincial-romane.
Sursa: Ion Ionita, Din istoria si civilizatia dacilor liberi
Comentarii
Trimiteți un comentariu