Legea secularizarii averilor manastiresti
Una
din reformele importante ale domniei lui Cuza a fost secularizarea averilor manastiresti.
Trebuie facuta mentiunea ca ideia expropierii propietatilor manastiresti a
pornit de la existenta unor foarte intinse domenii ale manastirilor inchinate.
In istoria Tarii Romanesti si a Moldovei a functionat un model al inchinarii diverselor
ctitorii citre locurile sfinte. Era o forma de a conferi un prestigiu sporit
celui care facea acest act, oferindu-i o protectie sporita din punct de vedere
spiritual. Diversele manastiri sau locuri sfinte erau inchinate, impreuna cu
mosiile pe care le aveau in proprietate. Aceste inchinari se faceau
Patriarhilor de la Ierusalim sau Constantinopol, sau unor lacasuri de pe
muntele Athos. Cu timpul, manastirile inchiate nu vor mai avea obligatii citre
stat, ci exclusiv citre respectivele Patriarhii sau lacasuri sfinte. In acest
sens, datorita prestigiului lor, cit si sprijinul care il obtin, din partea
Turciei, ca beneficiara a cresterii averilor acestora, ce se aflau pe
teritoriul sau, sau al Rusiei, ce se erija ca protectoare, vor inceta sa se
achite de obligatii.. in timp s-au acumulat datorii uriase, care grevau aspra
bugetului Principatelor, constituind un spatiu ce iesea de sub controlul
statului, precedent periculos, pentru autoritatea acestuia. De aici s-a nascut
ideia trecerii in propietatea statului a tuturor acestor propietati. Fiind
vorba de propietati ale unor lacasuri de cult straine s-a nascut interpetarea ca
ar fi o masura de caracter xenofob. Pentru a se feri de aceasta interpretare,
se va largi sfera de actiune a legii, la toate propietatile manastiresti Trebuie
spus, ca spre deosebire de reforma agrara, care a stirnit o vie opozitie in special
in rindul boierimii conservatoare, legea secularizarii bunurilor manastiresti
s-a bazat pe un larg consens. Impotrivirea venea din afara, in special din
partea Turciei si Rusiei. Intr-un context, considerat favorabil, Cuza si guvernul
sau, condus de Nicolae Kretulescu au trecut la fapte si au prezentat Adunarii,
proiectul de lege al secularizarii, la 13 decembrie 1863. In primul articol se
prevedea “Toate averile manastiresti din Romania sunt si ramin averi ale
Statului”.
Trebuie spus ca actul isi avea importanta sa
economica, caci suprafata totala depasea un sfert din teritoriul tarii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu