Grupuri politice boieresti
În perioada anterioară revoluţiei de la
1848, taraful a reprezentat principalul tip de grup politic boieresc, fiind
numit ca atare în majoritatea scrierilor interne contemporane. Acesta era
structurat ierarhic şi se baza pe legături de familie şi loialităţi specifice:
patronajul protipendadei asupra boierimii ţinutaşe, asocierea pentru controlul
activităţii administrative, a vămilor şi monopolurilor statului, a epitropiilor
Caselor statului, şcolilor şi mănăstirilor etc, practici care asigurau
prestigiu şi autoritate. „Tarafurile” aveau compoziţie eterogenă şi orientare
politică fluctuantă, dar beneficiau de loialităţi puternice care erau
întreţinute de moravurile politice tradiţionale. Aceste „tarafuri” reuneau două
sau mai multe familii ale protipendadei, deseori anumite ramuri ale lor, în
funcţie de înrudiri, prietenii şi interese, alături de boierimea locală care
ţinea de aceste „case” boiereşti, fiind protejată de marii boieri şi pusă în
dregătorii prin influenţa acestora. În Moldova, familiile Sturdza, Balş, Ghica-Sulgearoglu
şi Cantacuzino- Paşcanu aveau propriile „tarafuri”, în timp ce Roseteştii colaborau
cu Bălşeştii, iar Catargii cu Sturdzeştii. În Ţara Românească, Ghiculeştii, Filipeştii
şi Bălăcenii aveau „tarafurile” lor, în timp ce Brâncovenii, Bălenii şi
Cantacuzinii formau un singur „taraf”, Văcăreştii pendulând dintr-o parte într-alta
în funcţie de schimbările la nivelul puterii.
Aceste „tarafuri” se recompuneau mereu,
în virtutea unor noi alianţe, în funcţie de succesiunea domnilor fanarioţi
la tron şi de evoluţia raporturilor ruso-turce, pentru a obţine întâietate
politică şi controlul asupra administraţiei. Până la 1821, în Moldova politica
boierească a fost dominată de competiţia între „taraful” patronat de Grigoraş
Sturdza (tatăl lui Mihail Sturdza) şi Costache Ghica, respectiv „taraful” bazat
pe alianţa între Constantin Balş-Ciuntu şi Iordache Roset-Rosnovanu.
În Ţara Românească, ponderea „tarafurilor”
boierimii pământene a fost diminuată, comparativ cu Moldova, de influenţa
boierimii fanariote, a rudelor şi apropiaţilor domnitorilor, care ocupau
dregătorii importante, între care cele de mare postelnic şi caimacam al
Craiovei. În ce priveşte boierimea pământeană, pot fi observate două conduite
distincte. Unele familii, precum Filipeştii, Văcăreştii sau Bibeştii şi-au
concentrat atenţia asupra influenţei la Curtea domnească, vizând dregătoria de
vel vistiernic şi vel vorniciile, constituindu-şi „tarafuri” din prieteni şi
rubedenii pricepute în administraţie. În schimb, boieri din protipendadă precum
Dimitrie Ghica, Grigore Brâncoveanu sau Constantin Bălăceanu preferau să-şi
consolideze influenţa asupra boierimii de ţară şi vizau demnitatea de mare ban
ca o confirmare simbolică a prestigiului lor. Dacă rolul acestora a fost mereu important
cu prilejul unor acţiuni politice ale „obştii boierilor pământeni”, făcute în
numele „ţării”, memorii, proteste sau bejanii în Transilvania, influenţa lor
asupra administraţiei curente era destul de redusă. La 1821, marii boieri
munteni au încercat o alianţă mai cuprinzătoare (Grigore Brâncoveanu, Grigore
Băleanu, Văcăreştii şi Ghiculeştii) pentru a rezista presiunii grupului eterist
de la Bucureşti, condus din umbră de consulul rus Alexandru Pini, dar „taraful”
care a stat la baza constituirii Comitetului de oblăduire s-a destrămat,
datorită neînţelegerilor privind atitudinea faţă de Tudor Vladimirescu, dar şi
datorită competiţiei pentru domnie.
Un alt tip de grup boieresc a fost
frăţia, ale cărui origini sunt legate de reiterarea angajamentului antiotoman
al elitelor creştine balcanice, în contextul activării politicii ruseşti vizând
solidaritatea ortodoxă, o dată cu războiul ruso-turc dintre 1769-1774, încheiat
cu pacea de la Kuciuk- Kainardji. Acţiunile de recrutare întreprinse de ruşi în
mediul monastic ortodox, în rândurile boierimii din Principate, ale
aristocraţiei fanariote şi negustorimii levantine („greceşti”) au dat un imbold
necesar pentru constuirea de grupuri conspirative, legate prin jurământ.
Strategiile conspirative au fost influenţate şi de modelul francmasonic
(carbonar), iar proiectele politice promovate de aceste grupuri s-au inspirat
din ideile iluminismului europen, din principiile novatoare ale Revoluţiei
franceze.
În
cazul „frăţiilor” din Principate, aceste grupuri pledau pentru restaurarea
domniilor pământene şi egala îndreptăţire a boierimii la dregătorii şi locuri
în instituţiile principale fără ca proiectele lor de reformă să capete
veleităţi constituţionale de factură liberală. Astfel de „frăţii” au fost:
grupul condus de Ioniţă Cuza şi Manolache Bogdan, din care făcea parte şi
Iordache Darie Dărmănescu, traducătorul „Tainei francmasonilor” (1783), grupul
unor boieri ţinutaşi moldoveni, rămaşi anonimi, care, la 1798 şi 1804, au
protestat împotriva supremaţiei protipendadei, răspândind memorii şi pamflete
prin Iaşi, la Curtea domnească, Mitropolie şi consulatele străine sau grupul format
dintr-o parte a boierilor munteni refugiaţi la Braşov în 1802, incitaţi de
vornicul Costache Ghica, duşman al lui Constantin Filipescu-Vulpe, să protesteze
la Petersburg şi Paris împotriva „tiraniei” unor membri marcanţi ai
protipendadei.
După 1821, „frăţia” a devenit treptat un
grup mai bine structurat politic în sens modern, deoarece rolul ataşamentului
faţă de un patrimoniu comun de idei a crescut, cu toate că legăturile de
familie şi fidelităţile tradiţionale au rămas importante. Un asemenea grup a
fost cel al „cărvunarilor” din Moldova, primul care a propus un proiect de
„constituţie” care conţinea idei liberale (1822). Cu toate că grupul „cărvunar”
s-a destrămat după plecarea lui Ionică Tăutu la Constantinopol (1824), acest experiment
politic de tip nou a avut consecinţe pe termen lung. Până la 1848, există o
anumită continuitate în activitatea politică protestatară şi „conspirativă” a
unor grupuri aparţinând boierimii de ţară, la care s-au raliat câteodată şi
mari boieri.
Fără a fi întrutotul grupuri politice de
factură modernă, aceste „frăţii” au jucat un rol important în geneza unei noi
culturi politice, moderne, a unui nou mod de a „face politică”, în care
cuvântul rostit sau scris şi programul politic au luat locul vechilor stategii
politice boiereşti.
Sursa: Cristian Ploscaru, Elita romaneasca din Principatele Romane
Comentarii
Trimiteți un comentariu