Regulamentul Parlamentului European
Prin articolul 142 CEE, Adunarea a primit o putere
regulamentarǎ importantǎ, care nu este supusǎ, precum în Franţa, controlului
unei curţi constituţionale.Aceastǎ putere regulamentarǎ a permis Parlamentului
European sǎ-şi organizeze lucrǎrile dupǎ cum doreşte, sǎ-şi aleagǎ structurile
adminstrative, sǎ-şi fixeze cvorum-ul, numǎrul membrilor necesari pentru
constituirea unui grup politic etc. Ea a permis chiar Parlamentului sǎ-şi
gestioneze puterile bugetare care i-au fost acordate începând din 1970, sau sǎ
precizeze condiţiile de exercitare a moţiunii de cenzurǎ faţǎ de comisia de la
Bruxelles. Este de notat cǎ Parlamentul ales în mod direct a pǎstrat vreme de
aproape 2 ani esenţa vechiului regulament, în pofida
propunerilor
de revizuire fǎcute de marile grupǎri politice, mai cu seama pentru a împiedica
filibusteringu-ul radicalilor italieni şi al unor parlamentari neînscrişi din
Irlanda de Nord.
În
martie 1981, a fost adoptat un nou regulament care menţine o mare libertate a
cuvântului şi rǎspunde astfel dorinţei radicalilor italieni şi a
parlamentarilor neînscrişi al cǎror timp de cuvânt a fost chiar dublat în
raport cu regulamentul vechii Adunǎri.
În
schimb, noul regulament introduce o serie de inovaţii, dintre care cele mai
importante sunt urmatoarele:
atribuirea
de puteri deliberative comisiilor parlamentare, în scopul de a despovǎra plenul
Adunǎrii de textele de ordin tehnic.Acest sistem, care se inspirǎ din
parlamentarismul italian, constǎ în delegarea puterii legislative cǎtre
comisii, astfel încât Adunarea sǎ nu fie în totalitate deposedatǎ de atare
puteri;
amplificarea
dezbaterilor de actualitate.
Traducerea
simultană a tuturor dezbaterilor parlamentare şi discuţiilor comisiilor este
asigurată în cele unsprezece limbi oficiale ale Uniunii: daneză, olandeză,
engleză, finlandeză, franceză, germană, greacă, italiană, portugheză, spaniolă
şi suedeză. De asemenea, toate documentele parlamentare sunt traduse şi
publicate în toate aceste unsprezece limbi. Activitatea
parlamentului este organizată in general pe următoarele principii:
-comisia
parlamentară corespunzătoare (spre exemplu, Comisia pentru Mediul Înconjurător
pe probleme de legislaţie a poluării) numeşte un membru ca „raportor”, pentru a
redacta un raport asupra propunerii, ce va fi supus Comisiei Europene spre
analiză;
-raportorul
supune raportul redactat comisiei respective, pentru dezbatere;
-după
ce raportul a fost analizat, el este supus la vot si, dacă este cazul, amendat;
-raportul
se discuta apoi în şedinţă plenară,amendat şi supus la vot. Parlamentul adoptă
apoi o poziţie asupra chestiunii respective.
Aceasta
este procedura pentru adoptarea legislaţiei, care necesită două lecturări, ca
în cazul procedurii de codecizie.
Pe
lângă adoptarea propunerilor legislative şi a bugetului Membrii Parlamentului
European mai analizează şi activitatea Comisiei Europene şi a Consiliului
European, punând întrebări orale asupra unor chestiuni specifice Membrilor
Comisiei şi Consiliului , în cadrul şedinţelor în plen.
Sursa: G. Ferréol, Dicţionarul Uniunii
Europene
Comentarii
Trimiteți un comentariu