Avocatul european al poporului
O
poziţie importantă în valorificarea dreptului la petiţionare este deţinutǎ de
mediatorul numit de Parlament şi abilitat să primească plângerile ce provin de
la persoanele menţionate şi care sunt relative la cazurile de rea administrare
în acţiunea instituţiilor sau organismelor comunitare, cu excepţia Curţii de
justiţie şi a Curţii de primă instanţă în exercitarea funcţiilor lor
jurisdicţionale. Considerăm însă, că nu poate fi pusă în cauză reaua
administrare în privinţa fondurilor bugetare întrucât în această materie este
consacrată competenţa specială a Curţii de conturi.
Conform
misiunii sale, mediatorul procedează la anchetele pe care el le socoteşte
justificate fie din proprie iniţiativă, fie pe baza plângerilor care i-au fost
prezentate direct ( art.8 D, par. 2 ) sau prin intermediul unui membru al
Parlamentului, afară dacă faptele afirmate fac sau au făcut obiectul unei
proceduri jurisdicţionale. Prin urmare, mediatorul se poate sesiza din oficiu,
dar este de presupus că informaţiile pe care el le deţine pentru deschiderea
procedurii au, totuşi, o sursă oficială comunitară sau că el a constat ex
propriis sensibus faptele de rea administrare. Pe de altă parte, dacă sunt în
cauză petiţionari, există o dublă modalitate a relaţiei mediatorului cu
petiţionarii: una directă, când aceştia prezintă personal cererea, şi una
mediată, prin interpunerea unui membru al Parlamentului european. Textul legal
nu precizează că acest membru trebuie să fie un conaţional al petiţionarului
sau un corezident, de unde se poate afirma că este posibil să fie oricare
dintre membrii Parlamentului. În mod logic se poate impune şi concluzia, pe
care am mai revelat-o, în sensul că astfel ei nu-şi reprezintă numai propriile
popoare, aşa cum în mod formal se precizează la art. 137.
În
cazul când mediatorul a constatat un fapt de rea administrare, el sesizează instituţia
în cauză, care dispune de un termen de trei luni pentru a-i aduce la cunoştinţă
opinia sa, după care va înainta un raport Parlamentului şi instituţiei
respective şi va fi informat petiţionarul despre rezultatul acestor anchete. Mediatorul îşi exercită funcţiile
sale în deplină independenţă. Astfel că în îndeplinirea obligaţiilor sale el nu
va solicita instrucţiuni şi nici nu le va accepta, dacă eventual s-ar încerca
să i se dea, din partea vreunui organism (comunitar sau naţional). El se va
supune numai statutului şi condiţiilor generale de exercitare a funcţiilor sale
fixate de Parlament, după ce s-a luat avizul Comisiei şi cu aprobarea
Consiliului ce hotărăşte cu majoritate. Consiliul, prin Decizia Nr. 94/114 din
7 februarie 1994 a aprobat Decizia Parlamentului, menţionată, privind statutul
şi condiţiile generale de exercitare a acestor funcţii.
Sursa: G. PROFIROIU; A. MARIUS,
Introducere în realitǎţile europene
Comentarii
Trimiteți un comentariu