Locuintele boieresti in evul mediu
Ceea ce se întâmpla la curtea domnească
reprezenta, totuşi, un exemplu atipic. Dacă palatul din Iaşi asigura un minim
confort celor care locuiau în el – confortul acesta însemnând şi un anume grad
de intimitate –, imediat ce treceai de zidurile curţii păşeai într-o altă lume. „Locuinţele oraşului – povesteşte un misionar italian –,
foarte puţine la număr, sunt toate din pământ, însă cea mai mare parte din ele
sunt făcute din bârne îmbucate unele într-altele. Peste ele se aşterne lut
amestecat cu pleavă, cu băligar de cal şi cu apă. După ce se usucă acest
material, se ia var şi se albesc aceste case ca şi când ar fi nu din pământ, ci
de zid, datorită cărui fapt cine nu se pricepe ia uşor drept piatră ceea ce de fapt
nu e decât lut. Aceste case ei şi le împodobesc cu pridvoare şi balcoane ieşite
în afară, pentru a putea sta în timpul verii la răcoare, şi le acoperă de cele
mai multe ori cu paie. Numai casele boierilor şi cea a domnului sunt acoperite
cu şindrilă”. Un alt oaspete al Iaşilor constata, în ultimul sfert al veacului
al XVII-lea, că „oraşul întreg se înfăţişează cu curţi boiereşti, înconjurate
cu garduri de nuiele şi cu colibe mici, de nuiele lipite şi acoperite cu paie”.
Mobilierul caselor boiereşti – fie ele în oraşe sau în sate – era foarte
simplu. Paul de Alep descrie, cu destulă precizie, interiorul acestor locuinţe:
„înlăuntrul caselor sunt scaune de jur împrejur [adică laviţe] şi o masă
sprijinită la mijloc pe un picior, ca în casele europenilor. În loc de mobilier
sunt numai covoare şi covoraşe atârnate pe pereţi. În fiecare casă este un
cuptor – care are pe dinafară un fel de horn din lut verde sau roşu, iar la cei
bogaţi din faianţă, pentru a opri fumul, şi care se sprijină pe doi stâlpi; deasupra
este o bară de fier; numele lui în limba lor este kubtor. Sunt multe cuptoare. În timpul iernii, casele sunt mai
calde decât băile”. Boierii de odinioară trăiau, însă, foarte bine şi fără băi.
Ba chiar şi domnii. Până în vremea lui Vasile Lupu, palatul domnesc din Iaşi nu
pare să fi avut o sală de baie; ori, dacă va fi avut, trebuie să fi fost o
instalaţie destul de primitivă. Vasile Lupu este cel care a amenajat la curte
două băi: una „cu plăci de faianţă şi o altă baie foarte îngrijită pentru
folosinţa ei şi a lui [a doamnei şi a domnului], cu marmură din belşug şi cu bazine.
Apa se aduce din lac cu harabalele”. Despre aceeaşi construcţie, Evlia Celebi
avea să declare că „în toată Europa nu există o baie atât de strălucitoare ca
aceasta. Când sultanul Murad han a auzit despre splendoarea sa, a zis: «Nu
cumva acest afurisit va pretinde, cu timpul, să devină crai ?»”. Neaşteptată
consecinţă, în plan politic, a unei nevoi umane elementare, exprimată de Vasile
Lupu prin construcţia băii. Alături de apartamentul doamnei, baia din palat
este încă o dovadă că o anumită grijă faţă de intimitate începuse să se
manifeste la curtea Moldovei, în veacul al XVII-lea. Aceasta era, însă, doar o
excepţie. Vasile Lupu s-a gândit să ofere şi altora posibilitatea de a se spăla
şi de a beneficia, în acelaşi timp, de un colţ care să le aparţină în
exclusivitate, chiar dacă pentru scurtă vreme. Aşa că a construit un feredeu, „după
modelul băilor turceşti, cu cupole, marmură din belşug şi cu camere frumoase”.
În timp, pe lângă băieşi au fost aduşi bărbieri şi „teleaci” (masori),
serviciile s-au diversificat. Domnii care i-au urmat lui Vasile Lupu au fost
preocupaţi de funcţionarea băii, ale cărei venituri reveneau Mănăstirii Trei
Ierarhi.
Sursa: Maria Magdalena Gorovei, Viata cotidiana in evul mediu romanesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu