Procesul de unificare legislativa a provinciilor cu Romania
Procesul unificării legislative a constituit o problemă care a dat
naştere unei dezbateri nu numai teoretice, ci şi politice, preocupând întreaga
clasă politică a României Mari. Jurişti mai ales, conducători de instituţii de
diverse profiluri, lideri ai tuturor partidelor politice s-au angajat, prin
intermediul unor reviste de specialitate, prin presă, dezbateri parlamentare,
la un dialog despre cea mai potrivită cale pentru atingerea scopului urmărit,
adică unificarea instituţional-administrativă a ţării. Conţinutul dezbaterilor
a profilat opţiunea pentru realizarea unei sinteze a tot ceea ce era
înregistrat şi recunoscut ca fiind mai bun în legislaţia tuturor provinciilor
ţării de până la unire, dar să cuprindă în acelaşi timp şi ceea ce putea fi
comun – sub aspect principial – din gândirea lumii moderne.
Unirea a pus şi problema unificării
stilului calendaristic, prin introducerea stilului nou, gregorian. La 1/14
februarie 1919 s-a introdus, mai întâi, stilul gregorian, în armată, pentru ca
la 6/19 martie să fie extins la nivelul întregii ţări. Ziua de 1 aprilie
devenea 14 aprilie 1919. Trecerea la noul stil răspundea unor necesităţi
interne şi externe, reprezenta o condiţie a modernizării în plan naţional şi
european. Introducerea lui nu s-a produs imediat pe întreg teritoriul României
şi în toate păturile societăţii. Greutăţi s-au manifestat în acest sens, mai
ales în Basarabia, unde o parte însemnată a populaţiei a refuzat să admită
„calendarul îndreptat”.
În ceea ce priveşte justiţia, la 25
iunie 1924 s-a promulgat Legea pentru organizarea judecătorească,
modificată în noiembrie şi decembrie 1925. În virtutea acestei legi organele
puterii judecătoreşti erau: judecătoriile, tribunalele, Curţile de Apel,
Curţile de juraţi şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. La 20 decembrie 1925
era promulgată Legea pentru Curtea de Casaţie şi Justiţie care preciza
că deciziile Curţilor de apel şi ale Curţilor de juraţi, precum şi sentinţele
tribunalelor ordinare date ca instanţe de apel, sentinţele jurisdicţiilor
speciale şi ale tribunalelor militare „vor fi pronunţate cu recurs de înalta
Curte de Casaţie”, cu unele excepţii, ca cele de competenţa Comitetului Agrar.
Prevederile acestor legi, precum şi a celor care au urmat, vor confirma
independenţa puterii judecătoreşti şi principiul separaţiei puterilor în stat,
stipulate de Constituţia din martie 1923.
Legea de unificare administrativă din 14 iunie 1925, elaborată de guvernul Ion I. C.
Brătianu
stabilea
împărţirea administrativă a României în: judeţe, comune (rurale şi urbane) şi sate.
Între această lege şi textul Constituţiei exista chiar o contradicţie: legea
fundamentală a omis să admită, ca circumscripţie teritorială între judeţ şi
comună, plasa, dar legea din iunie 1925 o prevedea. Organizarea administrativă a României Mari va
fi completată cu Legea pentru Contenciosul Administrativ din 23
decembrie 1925, care reprezenta o aplicare a principiilor cuprinse în noua
Constituţie, ca urmare a trecerii Contenciosului Administrativ din competenţa
Curţii de Casaţie la instanţele de drept comun.
O categorie importantă a „legilor noi de
unificare” elaborate după anul 1923 o reprezintă cele din domeniul
învăţământului: Legea pentru învăţământul primar al statului din 26
iulie 1924; Legea pentru modificarea legii asupra învăţământului secundar şi
superior din 8 martie 1925; Legea asupra învăţământului particular din
22 decembrie 1925 şi Legea pentru organizarea învăţământului secundar din
15 mai 1928. Unificarea sistemului educaţional după 1918 a
fost mult mai complicată decât părea la prima vedere. Dincolo de
dificultăţile determinate de existenţa a patru regimuri educaţionale diferite,
apare necesitatea dezvoltării unui învăţământ pentru minorităţile etnice ce
ocupau aproximativ 30 % din populaţia ţării.
Pornind de la creşterea importantă a
numărului de credincioşi, Biserica ortodoxă română a fost ridicată la cea mai
înaltă treaptă ierarhică. În februarie 1925 a fost adoptată Legea pentru
ridicarea Scaunului Arhiepiscopal şi Mitropolitan al Ungro-Vlahiei, ca Primat
al României, la rangul de Scaun Patriarhal. În baza acestei legi,
mitropolitul primat Miron Cristea a devenit patriarh al Bisericii Ortodoxe
Române. Ceremonia investiturii şi încoronării a avut loc la 1 noiembrie 1925.
La 6 mai 1925 a fost publicată Legea pentru
organizarea Bisericii Ortodoxe Române împreună cu un amplu Statut de
organizare. Legea confirma caracterul de Biserică dominantă în stat
conferit de Constituţia din 1923. Biserica Ortodoxă Română era declarată
autocefală, păstrându-şi însă unitatea cu Biserica ecumenică a Răsăritului.
O lege deosebit de importantă pentru toţi
locuitorii ţării a fost Legea pentru regimul general al cultelor din
aprilie 1928. aceasta a stabilit situaţia de drept a cultelor, raporturile
dintre stat şi culte, relaţiile dintre culte şi altele. Următoarele culte erau
considerate culte istorice: cultul ortodox, cultul român greco-catolic (unit),
cultul catolic (de rit latin, grec-rutean şi armean), cultul reformat (calvin),
cultul evanghelic-luteran, cultul unitarian, cultul armeano-gregorian, cultul
mozaic (cu diferitele sale rituri), cultul mahomedan. Se recunoşteau drepturile
comunităţii baptiste, acordate printr-un jurnal al Consiliului de Miniştri din
21 noiembrie 1927. Toate cultele, cu excepţia celui romano-catolic, erau
autocefale; această neatârnare se întemeia pe principiile lor fundamentale,
dogmatice şi canonice.
Sursa: Sorin Radu, Introducere in istoria contemporana a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu