Biserica romana din Transilvania pana la monarhia dualista
Până
în 1701, în pofida conjuncturii social-politice în care au trăit românii
transilvăneni, ei şi-au
avut propria organizare bisericească, mai precis o Mitropolie, cu ierarhi
atestaţi documentar încă din secolul al XIV-lea, iniţial fără un sediu stabil
(unul la mănăstirea Râmeţ, altul la Hunedoara), apoi, pentru şapte decenii la
Feleac, lângă Cluj (c.1470-c.1550), la Geoagiu (jud.Alba), pe la mijlocul secolului
al XVI-lea şi, în sfârşit, la Bălgrad (Alba Iulia), după 1572 . Între ierarhii
cu sediul la Alba Iulia s-au remarcat Ioan de la Prislop, în timpul unirii lui Mihai
Viteazul, domnitor care a ridicat o nouă catedrală şi o nouă reşedinţă
mitropolitană în cetatea unirii, Simion Ştefan (1643-1656), editorul Noului
Testament din 1648, Ilie Iorest (1640-1643) şi Sava Brancovici (1656-1680),
mari apărători ai ortodoxiei în faţa prozelitismului calvin maghiar.
După 1688, principatul Transilvaniei
intră în componenţa Imperiului habsburgic. În 1698-1701, în urma acţiunilor
unor iezuiţi maghiari sprijiniţi de Curtea imperială din Viena şi de arhiepiscopul
romano-catolic din Esztergom, s-a produs cunoscuta dezbinare bisericească a
românilor transilvăneni. O parte infimă a clerului şi a credincioşilor, în
frunte cu mitropolitul Atanasie Anghel acceptă unirea cu Biserica Romei, prin
recunoaşterea celor patru mari “puncte” deosebitoare de natură dogmatică şi
canonică: primatul papal, învăţăturile despre Filioque, azime şi purgatoriu. “Diploma
a doua leopoldină“ din 19/30 martie 1701, semnată de împăratul Austriei Leopold
I, devine un adevărat act de întemeiere a Bisericii Unite din Transilvania.
Noua Biserică avea în frunte un episcop (mitropolitul Atanasie a fost
rehirotonit la Viena pentru această demnitate, inferioară în ierarhia
bisericească), succesorii săi rămânând să fie numiţi de împărat, dintr-o listă
de trei persoane, propusă de un “sinod electoral”, dar el urma să fie
subordonat canonic arhiepiscopului romano-catolic maghiar din Esztergom şi
controlat de un “teolog iezuit”, de regulă tot maghiar (până în 1773); împăratul
devenea “patron suprem” al noii Biserici unite din Transilvania. Dintre urmaşii
lui Atanasie Anghel reţinem numele lui Inochentie Micu (1732-1744, + 1768 la
Roma), iniţiatorul luptei pentru
emanciparea
socială şi naţională a românilor transilvăneni, Petru Pavel Aron (1754-1764) şi
Grigorie Maior (1773-1782), îndrumători ai şcolilor româneşti din Blaj, Ioan
Bob (1784-1830), cu o lungă păstorire, Ioan Lemeni (1833-1848). Sediul
Episcopiei a fost mutat de la Alba Iulia la Făgăraş (1723), apoi la Blaj
(1737). În 1777 s-a înfiinţat o nouă Episcopie unită la Oradea, cu un număr
redus de parohii în părţile Bihorului şi Aradului, cu ierarhi numiţi direct de
împărat. Românii din părţile de nord ale Transilvaniei, din Sătmar şi Maramureş
au ajuns sub jurisdicţia episcopilor ruteni uniţi de la Muncaci (Mucačevo).
Biserica Ortodoxă din Transilvania a
rămas fără un cârmuitor bisericesc timp de 60 de ani, menţinând însă
tradiţionalele legături cu Ţara Românească şi Moldova. Abia în 1761,
împărăteasa Maria Tereza, în urma nenumăratelor memorii şi chiar a unor mişcări
populare de protest ale preoţilor şi credincioşilor ortodocşi, - într-o
conjunctură foarte defavorabilă Imperiului habsburgic - a acceptat numirea unor
episcopi ortodocşi pentru Biserica ortodoxă românească, dar de neam sârb. Au
activat în Transilvania patru ierarhi sârbi, până în 1796, din care primul s-a
stabilit în Răşinari, iar ceilalţi la Sibiu. Aşa se face că de-acum înainte,
Sibiul devine cel mai însemnat centru bisericesc şi cultural al românilor
ortodocşi din Transilvania. În
1783 şi 1786, Biserica ortodoxă românească din Transilvania a fost subordonată
canonic Mitropoliei
ortodoxe sârbe din Carloviţ, aflată pe atunci tot între graniţele Imperiului
habsburgic, rămânând cu acest statut până în anul 1864. După o sedisvacanţă de
14 ani, în 1810 Curtea din Viena a acceptat să fie ales şi propus un episcop de
neam român, Vasile Moga (1811-1845). Prin el s-a refăcut, deci, “ierarhia
ortodoxă naţională“. Acelaşi lucru s-a petrecut şi în părţile Crişanei şi în
Banat. După ocuparea acestor teritorii de către Imperiul habsburgic, scaunul
episcopal de la Arad (creat în 1706) a fost ocupat numai de ierarhi sârbi până
în 1829. Scaunele episcopale de la Timişoara şi Caransebeş -Vârşeţ, au fost
ocupate, tot până
în 1864, de ierarhi sârbi, deşi majoritatea zdrobitoare a credincioşilor erau
români. În 1792-1793 s-a înfiinţat un “Consistoriu ortodox român” la Oradea,
dependent, în probleme administrative, de Episcopia Aradului, care a existat
până în 1920. În sfârşit, trebuie consemnat şi faptul că Biserica Ortodoxă din
Transilvania a avut, secole în şir, statutul de “tolerată“. Abia în 1848 prin
“Articolul de Lege XX” s-a proclamat principiul “egalei îndreptăţiri” a tuturor
confesiunilor din Ungaria, cu prevederea ca statul să contribuie la întreţinerea
bisericilor şi şcolilor tuturor confesiunilor.
Sursa: Dumitru Suciu, Istoria romanilor. Transilvania. Vol. II
Comentarii
Trimiteți un comentariu