Organizarea bisericeasca in evul mediu

     Existau două categorie de preoţi: preoţi de rând şi clerul înalt. În ceea ce priveşte ultima categorie în cadrul ei distingem:
       a) episcopi: – puteau sfinţi alţi preoţi şi de asemenea şi biserici. Aceştia puteau avea şi funcţie de mitropolit.
      b) protopopul – era ales dintre cei mai în vârstă preoţi;
      c) episcopii itineranţi, din zona de margine, care făceau deplasări în teritoriile din afară şi rezolvau problemele religioase (sfinţirea de biserici, cimitire).
      Odată cu constituirea statelor medievale s-a pus problema şi s-a realizat înfiinţarea unei ierarhii ecleziastice proprii statului. Astfel, au fost înfiinţate mitropoliile din Dobrogea, la Vicina (1225), Curtea de Argeş (1359 – îşi întindea autoritatea şi asupra ortodocşilor din Transilvania), patriarhia ecumenică din Constantinopol recunoscându-l pe Iachint de Vicina ca mitropolit al Ţării Româneşti, şi în Moldova lui Petru Muşat (cu centrul la Rădăuţi, mutat la Suceava, recunoscută de Constantinopol în 1401-1402).
       În Transilvania, unde structura politică era catolică, era de aşteptat să întârzie şi o bună vreme să lipsească o organizare ecleziastică. Dacă voievodatul Transilvaniei ar fi devenit un stat ortodox, fără îndoială că şi aici am fi asistat la înfiinţarea unei mitropolii. În condiţiile cuceririi maghiare, episcopii catolici de la Alba Iulia, Oradea şi Cenad au luat locul mitropoliei (cele trei episcopii ţineau de arhiepiscopia Ungariei). Astfel, episcopia catolică de Alba Iulia ţinea de Arhiepiscopia Primată de la Esztergöm iar celelalte două ţineau de arhiepiscopia de Kalocsa. Din punct de vedere organizatoric, teritoriul era divizat în arhidiaconate, care corespundeau în cazul populaţiei secuieşti în linii generale cu limitele teritoriale ale comitatelor şi scaunelor. În ceea ce-i priveşte pe saşii, pentru aceştia funcţiona încă de la sfârşitul secolului al XII-lea o „prepozitură liberă regească” supusă direct papei, prin intermediul arhiepiscopiei de Strigoni, subdivizată în capitluri conduse de decani.
În Transilvania este atestată şi existenţa unor episcopi ortodocşi prezenţi pe anumite domenii cneziale. În teritoriile locuite de români, la nordul Dunării, sunt atestate episcopii legate de centrul ecumenic de la Constantinopol încă din secolul al X-lea, ulterior organizarea lor consolidându-se. În secolul al XIII-lea este menţionată chiar prezenţa unui episcop ortodox în spaţiul transilvan. Urmează un interval de timp în care prezenţa acestora nu mai este menţionată în documente. Abia în vremea lui Iancu de Hunedoara se menţionează din nou despre existenţa acestora. Este urmarea firească a ofensivei papalităţii realizată prin intermediul coroanei maghiare, vizibilă după intrarea în 1204 a Constantinopolului sub autoritatea cruciaţilor occidentali. Prigoana exercitată împotriva ortodocşilor se va accentua în etapa următoare, mai ales după măsurile luate în 1366 de regele Ludovic I. Cu toate acestea, prezenţa unui Ghelasie, „arhiepiscop” în 1377, sau a unor „arhierei locali”, arată că românii aveau proprii lor ierarhi. De asemenea, s-au menţinut în plan organizatoric vechile structuri: parohii, protopopiate, episcopii, arhiepiscopii, mitropoliile de la est şi sud de Carpaţi având sub jurisdicţie biserica ortodoxă din Transilvania şi comitatele vecine ei.
      În Ţara Românească, într-o a doua fază de organizare eclesiastică se pun bazele celor două episcopii: Râmnicului – în Oltenia şi Buzăului – NE Munteniei. În Moldova, de asemenea, sunt organizate două episcopii: Rădăuţilor – Ţara de Sus şi Romanului – Ţara de Jos.
      Paralel cu biserica în statele româneşti s-a dezvoltat şi monahismul. Viaţa monahală românească este anterioară constituirii statelor medievale Ţara Românească şi Moldova. Dovadă că la sfârşitul secolului al X-lea la Urbs Morissena (Cenadul Vechi de astăzi) a fost atestată o mănăstire ortodoxă în care ulterior s-au instalat călugări catolici. Pentru spaţiul românesc extracarpatic informaţiile despre existenţa mănăstirilor apar în secolul al XIV–lea. Marile mănăstiri au fost ridicate cu sprijinul voievozilor-ctitori: Câmpulung, Curtea de Argeş, (1351-1352), Vodiţa (1370-1375), Cozia (1388), în Ţara Românească, Sfântul Nicolae din Rădăuţi, în Moldova etc. Mari centre cărturăreşti, aceste aşezăminte religioase au desfăşurat o operă culturală excepţională.
         În cele două Ţări Române de peste Carpaţi, raporturile dintre Stat şi Biserică au fost întotdeauna de colaborare şi interdependenţă. Protectori ai ortodoxiei, domnii nu s-au mulţumit numai s-o sprijine la ei acasă, ci şi în exterior, prin daniile către Mitropolia din Transilvania, Patriarhia din Constantinopol, alte patriarhii răsăritene, sau pentru centrele monahale de la muntele Athos.
       Mitropolitul considerat al doilea demnitar în stat, încorona domnul, îi era întâiul sfetnic, membru de drept al Sfatului, conducător al unor solii politice sau de bună înţelegere. Avea drept de judecată pentru abaterile clerului dar participa şi la procesele civile obişnuite. Obligaţia sa principală era aceea de a exercita şi veghea asupra modului în care era respectat cultul în eparhia sa. Locţiitor al domnului, în caz de vacanţă a tronului, el putea fi îndepărtat dacă se manifesta ostil puterii centrale.
 
Sursa: Dinu C. Giurescu, Ţara Românească în secolele XIV şi XV
 




 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cauzele instaurarii regimului fanariot

Campania otomană din anul 1538 şi consecinţele ei pentru Moldova

Locuintele geto dacilor