Ipostazele lui Zalmoxis
Herodot şi-a denumit personajul zeu,
deşi acesta era cuvîntul pe care îl folosea în mod curent. El credea cǎ zeii
popoarelor vecine existau cu adevǎrat şi cǎ erau identici cu acei ai grecilor.
De aceea era de pǎrere cǎ numele lor
putea fi pur şi simplu tradus în greceşte, ca ded pildǎ Isis
cu Demeter sau Osyris cu Dionysos, asimilǎrile reflectînd pǎrerea generalǎ a
vremii sale. Este interesant cǎ numai trei divinitǎţi strǎine nu au primit
echivalentul lor grecesc: Cybele, Pleistor zeul tracilor absynthi şi Zalmoxis.
Toate trei sînt calificate cu epitetul local. Herodot subliniazǎ în acest mod
caracterul lor strict regional, în raport cu celelalte, asupra cǎrora procedeul sǎu de asimilare putea opera.
Dintre aceste trei divinitǎţi, numai Zalmoxis este numit daimon, în timp ce pentru celelalte douǎ el foloseşte cuvîntul zeu. Daimones erau pentru grecii acelei vremi forţe supranaturale, vag
identificate, care interveneau în acţiunile muritorilor. Este vorba de o
noţiune distinctǎ de aceea de zeu, desemnînd o putere metafizicǎ, echivalentǎ
în oarecare mǎsurǎ cu ceea ce latinii înţelegeau prin numen. Homer aplicǎ termenul daimon şi zeilor, dar în special
puterii divine nedeterminate, fǎrǎ individualitate proprie. Expresii generale
ca un zeu sau zeii pot înlocui termenul de daimon.
Noţiunea de daimon va
primi un înţeles mai limpede odatǎ cu rǎspîndirea pythagoreismului, dupǎ care daimonii sînt
intermediari între zei şi oameni; sînt acei bǎrbaţi divini cum a fost şi
Pythagoras. Este cît se poate de verosimil cǎ acesta sǎ fi fost sensul pe care
l-a dat Herodot lui Zalmoxis atunci cînd l-a numit daimon. În orice caz
pǎrintele istoriei îl considerǎ personaj uman, iar legǎtura dintre doctrina
pythagoreicǎ şi cea zalmoxianǎ nu poate fi contestatǎ. Cele douǎ doctrine aveau
la bazǎ nemurirea, mai exact spus credinţa într-o post existenţǎ. Tocmai aceste
asemǎnǎri i-au determinat pe greci sǎ nǎscoceascǎ legenda cu privire la
scalvajul lui Zalmoxis, în Samos, la Pythagoras, de la care ar fi luat
învǎţǎtura. Era ideea dominantǎ a vremii, aceea cǎ Grecia este şcoala
popoarelor barbare. Or, o asemenea învǎţǎturǎ nu putea fi preluatǎ decît de la
greci. Cǎ este numai o legendǎ ne-o spune, aşa cum am arǎtat deja, chiar
Herodot ştie cǎ Zalmoxis a trǎit cu mult înainte de Pythagoras.
Sursa: I. H. Crişan, Spiritualitatea geto-dacilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu