Idei filosofice despre drept în Grecia antică
Începând cu sofiştii, continuând cu
Socrate şi Platon şi culminând cu opera de mare anvergură a lui Aristotel, se
pun bazele celei mai avansate forme de guvernământ, REPUBLICA. Pentru prima
dată în centrul lumii se situează omul, iar zeii se retrag în panteonul lor
extrapământean. Atena devine centrul cultural, spiritual şi politic al
comunităţii umane, în care s-a afirmat pe deplin geniul creator al omului.
Cultura juridică a atenianului nu era
însă pe măsura rolului asumat în viata publică. În aceste condiţii a apărut o
puternică mişcare de idei sociale care va marca în scurt timp concepţia despre
societate, mişcarea “sofistă”. Această mişcare şi-a asumat rolul de “strămutare
a interesului de la teorie la practică, de la cunoaşterea lumii la cunoaşterea
omului şi a condiţiei lui” determinând “dezvoltarea simţului critic până la
radicalism”, prin angajamentul “de a supune examenului raţiunii vechile
tradiţii care se impuneau prin autoritatea religioasă şi socială; de a cerceta
ce este omul, ce este viata laolaltă, ce este adevăr şi eroare; de a iscodi, în
sfârşit, originea, temeiul şi folosul oricărei credinţe”.
Fără să cunoască pe atunci termenul de
“filosofia dreptului”, sofiştii, profesori de drept şi autocraţi, oameni de
mare cultură şi cu un înalt simt al realităţii sociale, au pus în discuţie o
autentică tematică filosofică, mutând centrul dezbaterilor teoretice de la
natură la om şi la problemele sale. Prin elocinţă şi putere de convingere, prin
capacitatea de a influenţa judecăţile de valoare ale cârmuitorilor cetăţii,
sofiştii erau întâmpinaţi pretutindeni ca adevăraţi izbăvitori şi profeţi,
admiraţi până şi de adversarii lor cei mai înverşunaţi.
În mod deosebit a făcut carieră
definiţia dată omului de Protagoras din Abdera: “omul este măsura tuturor
lucrurilor, a celor ce sunt, că sunt, a celor ce nu sunt, că nu sunt”.
Cugetarea avea deplină acoperire în mentalitatea de a guverna cetatea ateniană,
prima dintre cetăţile antice care au dat “demos – ului” dreptul la “autocraţie”
instaurând “democraţia”.
În toate problemele cetăţii atenienii
erau ascultaţi, iar judecata lor avea putere de lege. În anul 594 i.c. Solon da prima
constituţie democratică, îmbunătăţită în 508 i. c. de către Clistene, prilej cu
care se constituie “Adunarea poporului” ca organ deliberativ şi “Consiliul
celor 500” ca organ administrativ de conducere, format din atenieni desemnaţi
prin tragere la sorţi.
În timpul celei mai luminoase domnii
elenistice, cea a lui Pericle (500 – 429 i. c.) se instituie suveranitatea
deplină a “Adunării Populare” (eclesia), organul suprem al statului din punct
de vedere legislativ, executiv şi judecătoresc. Libertatea deosebită a cetăţeanului
atenian rezultă în mod deosebit de plastic din dialogurile lui Platon. În
dialogul “Criton” vorbind în numele Legilor, Socrate se exprima astfel: “noi,
care ti-am dat lumina zilei, care te-am crescut şi te-am educat şi care te-am
împărtăşit şi pe tine şi pe toţi ceilalţi cetăţeni cu toate lucrurile ce ne
stau la îndemână, spunem dinainte şi dăm oricărui atenian fără excepţie
libertatea, că după ce va fi început să se bucure de drepturile lui de cetăţean
şi va fi luat cunoştinţă de aşezămintele şi legile ţării să-şi ia ce-i al lui şi
să plece unde o vrea, dacă noi, Legile, nu-i suntem pe plac. Nici una dintre
noi, Legile, nu-l împiedicăm şi nu interzicem nimănui de a pleca în vreo
colonie sau de a se aşeza ca străin aiurea, cu tot ce-i al lui, în cazul când
nu se împăca cu legile şi ţara asta.”
Cu Socrate disputa teoretică asupra
problematicii omului şi a drepturilor sale căpăta o nouă dimensiune. El se
declara adversar deschis al sofiştilor, meditând pentru primatul raţiunii ca
instanţă supremă a opiniilor şi atitudinilor sociale, având ca deviză
inscripţia de pe frontispiciul Oracolului din Delfi: “Cunoaşte-te pe tine
însuti”. Chiar dacă nu a lăsat nimic scris, opera sa teoretică şi educativă
fiindu-ne transmisă de Platon (“Dialoguri”) şi Xenophon (“Memorabilele”),
contribuţia sa la eliberarea omului de dogme şi dezvoltarea încrederii în
raţiune este indiscutabilă. A rămas definitiv marcat în istoria umanităţii
martiriul său exemplar, dovadă a unei neînduplecate credinţe în unitatea dintre
libertate şi datorie, dintre drepturile şi obligaţiile cetăţeneşti.
Discipol al lui Socrate şi mare
admirator al acestuia, asemeni tuturor înţelepţilor Atenei antice, Platon se
îndepărtează şi mai mult de sofişti, marcând, prin opera sa, un reflux în
afirmarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. Cu rădăcini încă în dialogurile
dedicate nemijlocit viziunii socratice asupra omului, concepţia lui Platon
privind supremaţia absolută a statului asupra cetăţeanului este conturată în
toată amploarea sa în dialogurile “Republica”, “Statul” şi “Legile”. În aceste dialoguri preocuparea pentru
drepturile individuale ale cetăţeanului este sacrificată cu desăvârşire în
favoarea celui pentru aspectele sociale şi politice la nivelul cetăţii. Clasa
sclavilor este exclusă totalmente din ceea ce Platon aprecia că trebuie să
“compună politiceşte“ organizarea socială, iar principiul său, denumit al “oikeiopragiei” prin care stabileşte cine şi ce trebuie să facă în
cetate potrivit naturii sale, anulează, de fapt, ideile iluministe despre
democraţie ale înaintaşilor săi.
În spiritul oscilant specific operei
lui Platon, găsim, totuşi, îndeosebi în dialogul târziu “Legile” unele referiri
cu privire la drepturile cetăţeanului destul de progresiste, îndeosebi
referitoare la administrarea justiţiei (Cartea a XI-a a Legilor în care atenianul îşi
propune să trateze “Convenţiile obişnuite în relaţiile vieţii”). Prin această “Carte a XI-a” a
“Legilor” Platon atenuează intransigenţa faţă de drepturile individuale
profesată în dialogurile “Republica” şi “Statul” apărând drepturile de
proprietate (inclusiv asupra sclavilor), echitatea în afacerile comerciale,
protecţia împotriva abuzurilor şi înşelătoriei, tratarea corectă a străinilor,
respectul faţă de războinici, întemeierea şi întreţinerea familiei, dreptul de
divorţ etc.
Continuatorul cel mai remarcabil al
operei filosofice a lui Platon, Aristotel, spre deosebire de intransigenţa fără
limite a maestrului său, dă dovadă de mult mai mare discernământ. Autor al
celebrei metafore prin care denumeşte omul “zoon politikon”, Aristotel
considera fiinţa omenească drept parte a unei comunităţi politice organizate,
deci “cetăţean”, el analizează statutul omului în societate pe baza consultării
unui mare număr de “constituţii” ale timpului. Punctul de vedere al Stagiritului
exprimat în opera “Politica” este acela că nu se poate vorbi de un stat ideal
sau de o constituţie ideală; pentru a realiza armonia deplină în sânul
polis-ului, trebuie luate în considerare toate dimensiunile umane, cu accent pe
ceea ce reprezintă cetăţeanul real, pe ideea de echilibru, pe de o parte şi pe
“orientarea către…” pe de altă parte. Gândirea greacă asupra omului şi
problemelor sale, deşi a căpătat apogeul prin operele lui Socrate, Platon şi
Aristotel, nu s-a oprit la aceştia; lui Aristotel i-au urmat două şcoli majore
de gândire asupra omului: “epicurianismul” şi “stoicismul”.
Epicur şi adepţii lui sunt de părere
că oamenii trebuie să caute în viaţă “fericirea,” “printr-o stare lăuntrică de
împăcare, de calm”, prin “ataraxie”. Aceasta nu
presupune indiferenţa faţă de lume, ci “o radicală independenţă
interioară” în raport cu ameninţările exterioare, cu plăcerea. Epicur propune împărţirea plăcerilor
în trei categorii: naturale şi necesare, naturale şi nenecesare, nenaturale şi
nenecesare. Pe primele trebuie să le favorizăm, pe cele din a doua categorie
trebuie să le admitem, iar pe ultimele trebuie să le evităm. Stoicismul, căutând aceeaşi “fericire
a omului”, propune ca soluţie acordul cu sine şi prin aceasta, acordul cu
Raţiunea universală şi cu Legea divină. Ei cer să fie repudiat tot ce nu se
încadrează în acest acord, să fie promovată o atitudine activă, participativă
la viata publică şi să fie practicată virtutea. Deşi pe căi relativ diferite, cele
două şcoli de gândire ale amurgului antichităţii greceşti ajung, de fapt, la
acelaşi punct: propunerea ca omul să caute dobândirea unei independenţe
lăuntrice, protejată de orice influenţă socială, venită din afară sau din
propriile porniri.
Gândirea filosofică şi social –
politică a antichităţii greceşti a rămas, din perspectiva interesului nostru de
cercetare, în memoria umanităţii prin cel puţin trei dimensiuni esenţiale. În primul rând, prin faptul că a adus
în prim – planul disputelor teoretice omul ca membru al cetăţii, dând
posibilitatea conturării primelor judecăţi sistematice despre drepturile şi
libertăţile cetăţeanului şi despre democraţie ca expresie social – practică a
acestora. În al doilea rând, prin faptul că
practica politică a devansat, oarecum cercetarea teoretică şi s-a derulat
oarecum independent de aceasta, fapt pentru care, în pofida unor concepţii
antiindividualiste, etatiste, promovate de Platon sau alţi gânditori ai
timpului, în viata cetăţii ateniene omul era respectat şi preţuit ca
participant nemijlocit la viaţa publică. Din această perspectivă, mare parte
din gândirea filosofică greacă, prin faptul că descrie realitatea socială şi
emite judecaţi de valoare asupra acesteia, are un caracter profund sociologic.
Comentarii
Trimiteți un comentariu