Sistemul electoral roman intre 1918-1937
La sfârşitul războiului, mai precis în 16 noiembrie 1918, a fost
promulgat primul Decret - Lege electoral care consacra aplicarea
principiului votului universal în alegerea deputaţilor şi senatorilor în Vechiul
Regat şi Basarabia. Această primă reglementare a noului regim reprezentativ
a fost compilată după legea electorală belgiană, bazată pe sistemul divizorului
comun. Decretul a fost întocmit în grabă şi, ca urmare, a avut încă de la
început o serie de imperfecţiuni. Guvernanţii au încercat să le corecteze din
mers, fiind permanent convinşi de necesitatea adoptării unei legi electorale
unice, cu aplicabilitate la nivelul întregii ţări. Votul era declarat
universal, egal direct şi obligatoriu, cu scrutin de listă şi pe baza
reprezentării proporţional. Alegerea se făcea pe circumscripţii electorale;
fiecare judeţ forma o circumscripţie electorală şi alegea câte un deputat la
fiecare număr de 30.000 locuitori şi la fracţiune suplimentară numărului de
20.000 locuitori. Toţi cetăţenii români de la vârsta de 40 ani în sus alegeau,
pe circumscripţii, câte un senator la fiecare număr de 70.000 locuitori şi la
fracţiunea suplimentară superioară numărului de 47.000 locuitori. În fiecare
Universitate, profesorii şi agregaţii titulari alegeau din sânul lor câte un
senator. Erau membrii de drept ai Senatului: moştenitorul Tronului de la vârsta
de 18 ani împliniţi, mitropoliţii şi episcopii eparhioţi.
Pentru Bucovina
guvernul Ion I. C. Brătianu a elaborat un alt Decret ‑ Lege electoral în
august 1919 care, deşi se inspira din cel aplicabil în Vechiul Regat,
cuprindea numeroase deosebiri în ceea ce priveşte procedura de vot,
repartizarea mandatelor.
În Transilvania, Consiliul Dirigent, invocând un anumit specific
local, a preferat să elaboreze un proiect de lege electorală propriu, adoptat
de Marele Sfat Naţional şi promulgat de regele Ferdinand în august 1919.
Legea electorală din Transilvania, Banat, Sătmar şi Maramureş însemna un
pas înainte pe calea modernizării şi democratizării vieţii politice în comparaţie
cu vechie stări de lucruri, dar şi unul înapoi faţă de prevederile Rezoluţiei
din 1 Decembrie 1918. Elita politică transilvăneană, cu idei atât de generoase
în privinţa drepturilor electorale, din nevoia rezolvări unei concepţii unitare
la scara României Mari, a renunţat la acordarea dreptului de vot pentru femei,
aşa cum cereau prevederile de la Alba Iulia. De asemenea, conţinea deosebiri
principiale faţă de legislaţia electorală din Vechiul Regat, lucru ce a
îngreunat unificarea sistemului electoral din România.
În
conformitate cu prevederile constituţionale, în iunie 1925 se făcea un
nou pas în sensul unificării sistemului electoral prin adoptarea Legii
pentru unificarea administrativă a României. Aceasta stabilea modalitatea
de organizare a scrutinului pentru comune, oraşe, municipii şi judeţe. În
baza acestei legi, în februarie 1926 au fost
organizate, după un sistem unic, primele alegeri locale la scara întregii ţări,
care au fost câştigate de Partidul Liberal aflat la guvern. Adoptarea Legii electorale din martie 1926 a constituit etapa
finală în ceea ce priveşte unificarea sistemului electoral din România Mare.
Noua reglementare era, de asemenea, tot opera liberalilor. Specific acestei
legi electorale era acordarea unei „prime electorale”, reprezentând jumătate
din mandatele Adunării Deputaţilor, acelui partid care obţinea în alegeri un
minim de 40 % din totalul voturilor valabil exprimate. Sistemul primei majoritare,
care avea rolul de a fortifica guvernul, formând în parlament o majoritate
guvernamentală masivă, a fost copiat de legislativul liberal din legea
electorală italiană din 1923. Legea menţinea principiul obligativităţii
exercitării dreptului de vot, prevăzând şi sancţiuni pentru cei care nu se
prezentau la urne.
Legea electorală din martie 1926 a redus
opoziţia la un rol de figuraţie, aceasta nereuşind, datorită numărului redus de
mandate obţinute, să joace un rol constructiv în cadrul Parlamentului. Astfel,
partidele din opoziţie s-au rezumat la a critica guvernul şi la întreprinderea
unor acţiuni menite să răstoarne partidul de la putere. Este important de menţionat faptul că,
imediat după adoptarea legii electorale din martie 1926, formaţiunile politice
din România au luat în discuţie modificarea regimului electoral. Critici şi
propuneri de revizuire apar, în mod surprinzător, şi în sânul Partidului Liberal.
Modificarea legii electorale a fost cerută de majoritatea partidelor şi
grupărilor politice din România în perioada 1926-1937. Se avea în vedere în
principal renunţarea la „prima electorală” şi introducerea principiului
proporţionalităţii, dar şi alte aspecte ale legii. Explicaţia menţinerii în
vigoare a legii electorale din martie 1926, pe toată perioada de funcţionare a
regimului parlamentar, rezidă în faptul că toate partidele care s-au perindat
la putere au preferat să exploateze avantajele oferite de prima electorală în
scopul asigurării unei guvernări stabile, decât să respecte promisiunile de
revizuire a legii electorale făcute în anii de opoziţie.
Evoluţia sistemului electoral a fost oprită de instituirea regimului
personal al regelui Carol al II-lea. Constituţia din februarie 1938 a adus
schimbări radicale în sensul restrângerii caracterului universal şi democratic
al votului. Prevederile electorale vor fi dezvoltate prin publicarea unei noi
legi electorale în mai 1939 întocmită în baza principiilor corporatiste.
Sursa: Sorin Radu, Introducere in istoria contemporana a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu