Organizarea de stat a Transilvaniei în perioada principatului dependent de Turcia (1541-1683)
În
perioada anilor 1541-1683, Transilvania a fost organizată ca principat, aflat
în dependenţă faţă de imperiul Otoman. Această organizare a fost urmarea
cuceririi Belgradului de către turci în anul 1521 şi a victoriei acestora de la Mohacs în anul 1526, când
statul ungar şi-a încetat existenţa. În aceste condiţii, Transilvania a devenit
principat autonom aflat sub suzeranitatea Porţii.
Prin
hotărârile Dietei din 1542 şi 1545, Transilvania s-a transformat în principat
sub conducerea unui principe vasal Turciei. Pe
plan central, în această perioadă, Transilvania era condusă de către un
principe ales de Dietă şi confirmat de sultan. Dar spre deosebire de domnii
Ţării Româneşti şi ai Moldovei, principii Transilvaniei nu erau obligaţi să se
deplaseze la Istanbul
pentru a primi steagul de domnie. Steagul de domnie era trimis de către sultan
prin intermediul unui reprezentant al său în Transilvania. În perioada de referinţă, autoritatea principelui tinde
să se consolideze deoarece principii Transilvaniei au promovat în mod constant
un regim centralizator. Pe de altă parte, magnaţii, baronii şi grofii, cunoscuţi
şi sub denumirea generică de “nemeşi”, îşi promovau interesele lor şi militau
pentru un regim nobiliar. De altfel, Dietele din 1542 şi din 1545 condiţionau
alegerea principelui de respectarea tuturor privilegiilor nobilimii. De aceea,
se afirmă, pe drept cuvânt, că în această epocă regimul politic al
Transilvaniei a oscilat între sistemul absolutist şi cel nobiliar. In calitate de şef al statului, principele exercita atribuţiuni
militare, administrative şi judecătoreşti, încheia tratate internaţionale şi
dirija politica externă, declara starea de pace şi de război. Principele
Transilvaniei a participat în calitate de şef al unui stat suveran la Pacea Westfalică
de la 1648. Dieta Transilvaniei era un organism
care îşi desfăşura activitatea nivel central. La lucrările ei aveau acces numai
vârfurile dominante ale celor trei naţiuni privilegiate. Aceasta era formată
din 200-250 persoane şi desfăşura o activitate legislativă permanentă.
Nobilimea,
în scopul controlării activităţii
principelui, a creat Consiliul intim, care
desfăşura pe lângă principe o activitate cu caracter permanent. Acest consiliu,
format din 10-12 membri, avea obligaţia de a-l sfătui pe principe, conform
legilor, iar principele trebuia să ţină seama de aceste sfaturi.
Organizarea
armatei a rămas aceeaşi, în sensul că fiecare nobil trebuia să întreţină o
armată proprie şi să răspundă la chemarea principelui. Oraşele, saşii şi secuii
aveau obligaţii militare specifice. Ţăranii din regiunile de margine se bucurau
de unele înlesniri, în schimbul obligaţiei de a asigura paza hotarelor. În
această epoca a crescut numărul mercenarilor, care erau dependenţi de către
principe.
În
ceea ce priveşte biserica,
odată cu trecerea Transilvaniei sub influenţa otomană, autoritatea bisericii
catolice a fost mult diminuată. În perioada pe care o analizăm, în Transilvania
erau patru religii recunoscute de către stat: catolică, reformată, calvină şi
luterană. Acestea erau numite religii recepte. Biserica ortodoxă a fosat
considerată schismatică. Totuşi, ea a profitat de slăbirea autorităţii papale
şi s-a organizat ierarhic. Au fost create mai multe episcopii: Vad, Geoagiu,
Ineu şi Silvaş şi s-a format Mitropolia de la Alba Iulia pentru toţi
românii din Transilvania, dependentă la un moment dat de mitropolia
Ţării Româneşti. Mihai Viteazul, ca principe al Transilvaniei, a fondat
Mitropolia Bălgradului, Vadului, Silvaşului, Făgăraşului, Maramureşului şi
Ţării Ungureşti.
Sursa: ST. PASCU, Voievodatul Transilvaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu