Normele de conduită în cadrul obştei săteşti
Viaţa socială din cadrul obştei
săteşti era reglementată prin norme de conduită fără caracter juridic, adică
norme de conduită care nu erau impuse prin forţa de constrângere, pentru că nu
exista aparatul de stat care să exercite o asemenea constrângere. De aici putem
trage concluzia că acele norme erau respectate de bună-voie, întrucât ele
exprimau interese comune.
În
materia bunurilor, hotarul satului se
identifica cu moşia obştei săteşti, care era stăpânită în devălmăşie. Acest lucru s-ar traduce prin faptul că
asupra pământului obştei purta un drept de proprietate colectivă (“stăpânire
de-a valma”). Din acestă stăpânire devălmaşă s-a
desprins încă din epoca statului geto-dac stăpânirea
individuală asupra terenurilor destinate agriculturii. În perioada cuprinsă
între secolele IV şi VIII e. n., prima desprindere din fondul devălmaş a fost
locul pe care membrii obştei şi-au întemeiat casa şi curtea. Ulterior, din câmpul de cultură
obştea a atribuit pentru totdeauna fiecărei familii un lot de pământ denumit “sorţ”, care îşi are originea în latinescul “sortis”, ce desemnează o parte
atribuită cuiva. Lotul aflat în stăpânirea individuală purta şi denumirea de raclă (lot matcă), deoarece doar aceia care stăpâneau un
lot matcă, adică practicau agricultura în sat, aveau acces şi la bunurile
aflate în stăpânire devălmaşă. Stăpânirea individuală putea fi extinsă prin desţeleniri şi defrişări, ce puteau fi întreprinse numai cu
acordul Adunării megieşilor. Acele stăpâniri dobândite prin muncă proprie purtau
denumirea de stăpâniri locureşti. De asemenea, tot
Adunarea megieşilor se pronunţa cu privire la trecerea unor loturi de pământ în
stăpânirea şi folosinţa personală, obştea păstrând asupra acestora un drept
superior de supraveghere şi control. Cu timpul această stăpânire dobândeşte
caracter permanent, manifestându-se ca un embrion al proprietăţii private
asupra pământului. Tot cu titlu de folosinţă individuală erau exploatate terenurile din vatra satului, pe când pădurile,
păşunile, apele şi subsolul, din care se exploatau minereuri, au rămas în stăpânirea
devălmaşă.
Pentru că obştea era, în
principal, o comunitate de muncă, multe din normele de conduită reglementau relaţiile
de muncă. Obştea sătească avea
un caracter agrar şi pastoral. Normele din acest domeniu reglementau, în
principal, agricultura şi păstoritul. Existau însă şi norme care reglementau
vânătoarea în comun, mineritul, precum şi desfăşurarea unor activităţi
meşteşugăreşti de către membrii obştei.
În legătura cu practicarea
agriculturii, s-au aplicat norme privind sistemul asolamentului, repartizarea
loturilor de cultură, destinaţia loturilor de cultură, începerea lucrărilor
agricole, strângerea recoltelor, formarea rezervelor obştei pentru anii cu
recolte slabe.
În legătură cu păstoritul avem norme privind locurile
de păşunat, servitutea de păşunat moştenită, în sensul că după strângerera
recoltelor turmele individuale puteau fi păscute pe terenurile din hotarul
obştei, ca o rămăşiţă a proprietăţii colective. Existau şi norme cu privire la
drumurile oilor, pornirea turmelor, aceasta întrucât se practica şi păstoritul
transhumant.
În ceea ce priveşte practicarea unor meşteşuguri de
către membrii obştei săteşti, normele de conduită recunoşteau celor care au
deprins anume meserii, precum olari, morari, fierari, etc., dreptul asupra
bunurilor produse, precum şi posibilitatea de a lucra pentru alţii contra
plată.
Normele
de conduită privind statutul persoanelor se întemeiază pe principiul egalităţii,
egalitate ce rezulta din stăpânirea devălmaşă a terenurilor şi din munca în
comun. Conducătorii obştei săteşti erau aleşi doar în funcţie de calităţile
individuale, dovadă că sfatul obştei era format din oameni buni şi bătrâni; de
asemenea, aşa cum am mai arătat, Adunarea megieşilor putea atribui anumite
sarcini unor persoane din cadrul obştei.
Aceeaşi egalitate se manifesta şi
în relaţiile din cadrul familiei, în
sensul că între soţi, pe de o parte,
părinţi şi copii, pe de altă parte, exista obligaţia reciprocă de
întreţinere. Această obligaţie izvora din faptul că patrimoniul familiei era
rezultatul muncii colective a familiei. Căsătoria se realiza prin
consimţământul viitorilor soţi, urmat de binecuvântarea părinţilor şi a
bisericii. Divorţul putea fi obţinut în condiţii egale de ambele părţi,
deoarece, în obştea sătească, până în a doua fază a regimului turco-fanariot,
divorţul putea fi obţinut prin repudiere (se afirma de faţă cu martori fie că
femeia nu se mai reîntoarce la domiciliul conjugal, fie că aceasta nu mai este
primită în domiciliul conjugal).
Exista egalitate şi pe plan succesoral, în sensul că descendenţii, fii sau fiice, au
vocaţie succesorală egală la moştenirea defunctului, după cum vocaţie
succesorală la moştenirea defunctului are şi soţul supravieţuitor.
În
materia convenţiilor, operaţiile de
schimb de bunuri sau de servicii se realizau pe baza unor convenţii de mult
practicate, cunoscute încă din epoca Daciei Traiane, cu deosebirea că acele
convenţii nu mai presupuneau forme solemne laice, ca în dreptul daco-roman, ci
sunt îmbrăcate în forma jurământului religios. În cadrul obştei săteşti exista
o sinonimie între sintagmele “lege creştinească” şi “lege românească”. Vânzarea
era contractul cel mai răspândit şi avea ca efect transmiterea proprietăţii
prin simplul consimţământ al părţilor. Totodată se practica schimbul, dat fiind
caracterul natural al economiei. Asemenea acte aveau loc atât în interior, cât
şi în târgurile de graniţă de pe linia Dunării
Alte norme de
conduită se referă la reprimarea delictelor în sânul
obştei săteşti.
Ca o reminiscenţă a practicilor prestatale, constatăm că se mai aplica legea
talionului. Însă, în paralel cu aceasta, se aplica şi sistemul compoziţiunii
voluntare, ca un corectiv adus sistemului răzbunării private. În sistemul compoziţiunii
voluntare, victima delictului putea renunţa la dreptul de răzbunare în schimbul
unei sume de bani, pe care o va plăti delincventul. Această sumă de bani ce
urma a fi plătită victimei reprezenta echivalentul dreptului la răzbunare şi se
stabilea prin convenţia părţilor. Acest sistem a evoluat după apariţia primelor
formaţiuni statale, valoarea răscumpărării dreptului de răzbunare nemaifiind
stabilită de către părţi, ci de către stat. Acest sistem purta numele de
compoziţiune voluntară (secolele XI
şi XIII e. n.). Altminteri, litigiul este soluţionat fie prin dreptul de
răzbunare, fie prin compoziţiunea voluntară, fie prin hotărărea Sfatului
oamenilor buni şi bătrâni, fie pe baza solidarităţii rudelor. Pedeapsa pentru
faptele grave consta din alungarea din cadrul obştei săteşti a vinovatului
Sfatul oamenilor
buni şi bătrâni soluţiona litigiile din toate domeniile vieţii sociale (cu privire la
patrimoniu, la integritatea şi onoarea persoanelor, etc.), ocazie cu care
părţile administrau probele. Cele mai importante probe erau proba cu martori şi
jurămintel. În paralel cu acestea se aplicau şi ordaliile, ca o
reminiscenţa a sistemului primitiv, deoarece toate popoarele primitive au
practicat ordaliile. Prin ordalii, de regulă, are loc o slujbă religioasă în
vederea invocării voinţei divine, pentru ca divinitatea să intervină şi să
arate de partea cui este dreptatea în acel litigiu. Spre exemplu, babilonienii
au practicat ordalia apei, conform căreia, dacă o
femeie căsătorită era bănuită de
infidelitate, femeia era cufundată în apele râului numărându-se până al 100. Catolicii practicau ordalia
fierului roşu. La daci şi la români s-a
aplicat ordalia pământului în procesele de
hotărnicie. Conform acestei ordalii, una dintre părţi sau o terţă persoană îşi
presăra pământ pe cap sau pe umeri, invocând divinitatea pământului, străbătea
hotarul terenului în litigiu şi jura că acela este adevăratul hotar.
Sursa: I.
CETERCHI, Istoria dreptului românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu