Dispoziţiile Legii ţării cu privire la organizarea fiscală
În legătură cu
organizarea fiscală, în ţările române domnul exercita un drept de proprietate
supremă asupra întregului teritoriu al statului – dominium eminens. Din acest drept de proprietate supremă decurgea dreptul
domnului de a percepe impozite (dări) de la supuşii săi. Ţăranii aserviţi,
însă, aveau asemenea obligaţii atât faţă de stat, cât şi faţă de boieri. Aceste
impozite erau percepute într-un sistem ce dădea expresie celor trei forme ale
rentei de tip feudal – renta în natură, renta în muncă şi renta în bani. Faţă
de faptul că până prin secolul al XVI-lea economia ţărilor române a fost
predominant naturală, predominau impozitele în natură şi în muncă. Mai târziu,
în secolele XVII şi XVIII trec, treptat, pe primul plan impozitele în bani.
Impozitele în natură se numeau
dijme domneşti.
Reprezentau a zecea parte din produsele animaliere şi cerealiere, din produse
piscicole şi din albinărit. De aceea se mai numeau zeciuială (în Ţara Românească)
şi deseatină (în Moldova). Din secolul al XVI-lea, unele obligaţii în natură au fost
transformate în bani.
Dările în muncă erau denumite slujbe. Constau din diferite prestaţii efectuate
după o anumită planificare la construcţia sau la repararea cetăţilor,
drumurilor sau podurilor domneşti, efectuarea de transporturi, găzduirea
curierilor domneşti şi procurarea pentru aceştia a cailor de olac (de poştalion
– vine din turcescul “ulak”). Din secolul al XVIII-lea unele munci puteau fi
răscumpărate prin plata unor sume în bani, pe când altele au fost transformate
în obligaţii băneşti.
Impozitele în bani erau
venituri constituite din o dare pe cap de persoană, din diferite taxe şi din
răscumpărarea dărilor în natură sau în muncă. Iniţial se numeau dare sau dajdie, pentru ca mai târziu să se numească biruri. Până în secolul al XVI-lea boierii nu
plăteau impozite. Din secolul al XVI-lea au fost impuşi şi ei, deşi se bucurau
de unele scutiri. Anumite categorii sociale se
bucurau de unele scutiri. Era cazul dregătorilor,
curtenilor şi al negustorilor.
În ţările române, impozitele
în bani erau stabilite pe grupe fiscale. Aceste grupuri fiscale erau alcătuite
pe criterii teritoriale, sociale, economice, etnice sau chiar religioase.
Astfel se stabileau sume globale pentru judeţe sau ţinuturi, oraşe sau sate,
moşii individuale sau grupe de moşii, cele plătite de armeni sau cele plătite
de catolici. Aceste sume globale se împărţeau apoi pe unităţi impozabile, în
funcţie de puterea economică a gospodăriilor sau a marilor domenii. Potrivit Catastifelor lui Petru Şchiopul rezulta
că fiecare sat avea de plătit o sumă globală, împărţită apoi pe gospodării în
funcţie de puterea lor economică, întrucât, în virtutea acestor catastife,
ţăranii înstăriţi (ţăranii de istov) plăteau impozite mai mari, pe când ţăranii
săraci (siromahii) plăteau impozite mai mici. Puterea economică a fiecărei
gospodării era apreciată în funcţie de numărul vitelor de muncă. Starea
materială a boierilor în vederea impozitării era apreciată după întinderea
moşiilor cultivate prin munca ţăranilor aserviţi. Dar aceste impozite erau
percepute în sistemul cislei (îşi are originea în slavonescul “cislo”, care înseamnă număr), guvernat de
principiul răspunderii solidare în materie fiscală, căci dacă un membru al
obştei săteşti se dovedea a fi insolvabil, birul său trecea asupra sătenilor,
în primul rând asupra rudelor şi vecinilor. O dată cu instaurarea şi înăsprirea
dominaţiei otomane, când birurile sporeau de zeci de ori, ţăranii dădeau bir cu
fugiţii, fiind insolvabili. Cei rămaşi în sat aveau obligaţia de a plăti suma
globală, astfel încât, în mod frecvent, în secolele XVI şi XVII, numeroase
obşti săteşti devin insolvabile neputând plăti statului impozitele. Acele
obşti, ca urmare a neplăţii birului, erau aservite fie către domnie, fie către
boierul din vecinătate care prelua plata impozitului. Pe această cale, multe
dintre satele libere au ajuns să fie aservite fie către domn, fie către boieri.
În acelaşi timp, statul feudal
a fixat şi o serie de taxe cum erau cele pe comercializarea produselor şi pe
exploatarea subsolului.
Sursa: D. FIROIU, Istoria statului şi dreptului românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu