Dispoziţiile Legii ţării cu privire la statutul juridic al persoanelor
Persoanele au capacitate de drept şi capacitate de
fapt. Capacitatea de drept desemnează
aptitudinea fiinţelor umane de a fi subiecte de drept.
Capacitatea de fapt desemnează aptitudinea fiinţei
umane de a avea reprezentarea consecinţelor actelor şi faptelor sale. În dreptul modern, capacitatea persoanelor este
unitară, pe când în dreptul sclavagist era foarte diversificată. În societatea
feudală capacitatea persoanelor era reglementată printr-un sistem al castelor
de tip feudal, caste care reprezentau categorii sociale închise şi ereditare şi
care au un statut juridic de sine stătător.
Conform Legii ţării, existau cinci asemenea caste:
- boierii;
- ţăranii liberi;
- ţăranii aserviţi;
- orăşenii;
- robii.
Conceptul de “boier” are, în istoria noastră socială,
două accepţiuni: una economică şi una politică. Din punct de vedere economic,
erau consideraţi boieri marii proprietari funciari. Din punct de vedere politic, erau consideraţi boieri
doar marii proprietari funciari care fuseseră înnobilaţi de către domn prin
hrisov domnesc.
În documentele
vremii redactate în slavonă, în Ţara Românească boierii erau denumiţi jupani, pe când în Moldova erau numiţi pani. În documentele
redactate în latină erau denumiţi barones sau boyarones. Boierii erau de
mai multe feluri. Conform unui
prim criteriu, boierii se clasificau în:
- dregători
domneşti;
- boieri de
ţară.
Alt criteriu ne face să delimităm boierii mari
de boierii mici. Iniţial, boierii
de ţară au împărţit cu domnul exerciţiul funcţiilor statului, prin intermediul
Sfatului domnesc. Raportul de forţă, însă, s-a schimbat, astfel încât odată cu
centralizarea, atribuţiile boierilor de ţară au fost preluate de către
dregătorii domneşti (boierii de slujbe). Relaţiile dintre domn şi boieri erau
reglementate în sistemul vasalităţii, în sensul că relaţiile domn-boieri se
stabileau pe baze contractuale, cu drepturi şi obligaţii reciproce, şi
constituiau baza politică a sistemului feudal. Boierii aveau obligaţiile de a
răspunde cu steagurile lor la chemarea domniei, de a duce la îndeplinire
poruncile domneşti şi de a presta o dreaptă şi credincioasă slujbă. Domnul avea
obligaţiile de a-i proteja pe boieri faţă de pericolele interne şi externe şi
de a-i milui (a le face donaţii) pentru dreaptă şi credincioasă slujbă. În practica feudală s-a constatat că doar boierii s-au bucurat de
plenitudinea drepturilor politice şi civile, pe când celelalte categorii
sociale aveau un statut juridic inferior.
Ţăranii liberi trăiau fie în obşti săteşti
libere, fie în afara obştilor săteşti. Cei ce trăiau în afara obştilor se numeau
cnezi (judeci), căci după întemeiere unii dintre cnezi
(judeci) s-au transformat în boieri, pe când alţii au decăzut în rândurile
ţăranilor liberi. De aceea, în epoca feudalismului dezvoltat ţăranii liberi
sunt desemnaţi prin termenul de “judec”. Obştile săteşti libere exercitau şi pe mai departe un drept de
autoconducere, mai restrâns, faţă de faptul că obştea liberă a fost inclusă în
stat, iar o parte dintre atribuţiile ei de autoconducere au fost preluate de
către organele specializate ale statului.
Ţăranii aserviţi, în secolele XV şi XVI, erau
denumiţi rumâni în Ţara
Românească, vecini în
Moldova şi iobagi în
Transilvania.
Unii autori au susţinut că
exista un drept distinct ce reglementa statutul juridic al rumânilor şi care nu
se confunda cu Legea ţării. În documentele noastre medievale, termenul de “rumân” are şi înţeles etnic şi înţeles social,
astfel încât dreptul rumânesc la care se referea profesorul Constantin
Giurescu, care îl considera ca fiind diferit de Legea ţării, este de fapt un
drept al românilor, deoarece sintagma de “drept rumânesc” nu desemnează un
drept social, ci unul etnic. Prin forţa argumentului se poate observa cu
uşurinţă că dreptul rumânesc se confundă cu Legea ţării, ceea ce nu înseamnă că
Legea ţării nu cuprindea şi norme aplicate doar ţăranilor aserviţi. Statutul juridic
al ţăranilor dependenţi era definit, în primul rând, prin dreptul de
proprietate incompletă pe care boierii îl exercitau asupra lor, deoarece ei
puteau fi vânduţi doar odată cu moşia. Totodată, ei aveau faţă de boieri
obligaţiile care decurgeau din cele trei forme ale rentei de tip feudal, precum
şi dreptul de a primi pământ în folosinţă şi de a păstra o parte din recoltă. Procesul de
aservire a ţăranilor a cunoscut două momente principale. Primul este dependenţa
personală, iar al doilea legarea de pământ a ţăranilor. Dependenţa
ţăranilor este cunoscută încă din epoca întemeirii, fiind mai târziu completată
cu legarea de pământ. Prin urmare, nu trebuie confundat conceptul de “aservire”
a ţăranilor cu dependenţa personală, căci aservirea presupune întrunirea şi a
dependenţei personale, şi a legării de pământ. Până spre sfârşitul secolului al
XVI-lea, ţăranii se aflau în dependenţă personală faţă de boieri, căci aveau
obligaţia de a executa poruncile boiereşti. În caz contrar puteau fi certaţi,
adică pedepsiţi, de către domn sau de către
boieri. Dacă îşi executau obligaţia de ascultare, precum şi obligaţiile
pecuniare faţă de boieri, se puteau muta oricând pe altă moşie. Abia la
sfârşitul secolului al XVI-lea dependenţa personală a fost completată cu
legarea de pământ.
Legarea de
pământ a fost pusă în mod greşit pe seama lui Mihai Viteazul, întrucât acesta,
în toamna anului 1595, după bătălia de la Călugăreni
a dat un aşezământ cunoscut sub denumirea de Legătura lui Mihai. Prin acest aşezământ s-a precizat “care pe unde va fi să fie vecin pe veci”.
De aici s-a tras concluzia că Mihai Viteazul i-ar fi legat pe ţăranii aserviţi
de pământ. Numai că, acea afirmaţie a lui Mihai, care, de fapt, este un ordin,
a fost scoasă din context. Avem în vedere faptul că după Călugăreni, Mihai s-a
retras, iar ţăranii aserviţi au început a fugi de frica turcilor în Oltenia,
iar boierii din Muntenia şi-au exercitat dreptul de a-i urmări pe ţăranii
fugari şi de a-i readuce pe moşii. În acele condiţii, Mihai a dat aşezământul
cu pricina, prin care le-a interzis boierilor să-i urmărească pe ţăranii fugari
şi să îi readucă pe moşii, astfel încât acei ţărani au rămas în Oltenia. Pe
această cale, ţăranii au fost dezlegaţi de pământ în Muntenia, fiind legaţi de
pământ în Oltenia. Aceasta nu însemană că Mihai Viteazul a creat instituţia
legării de pământ a ţăranilor aserviţi,
deoarece boierii, aşa cum s-a arătat, aveau dreptul de a-i urmări pe
ţăranii fugari şi înaintea Legăturii
lui Mihai. Din acel moment, în documentele vremii acei ţărani sunt
numiţi “rumâni de legătură”. Aservirea
ţăranilor s-a realizat, la origine, prin silă şi cotropire, adică prin mijloace
violente. Mai târziu, după întemeiere, Legea ţării a creat procedee juridice
prin intermediul cărora ţăranii liberi puteau fi aserviţi, cunoscute sub
denumirea de “forme de cădere în rumânie”.
O primă formă
este contractul de vânzare, căci, în mod relativ frecvent, ţăranii liberi îşi
vindeau unui boier pământul şi libertatea. Altfel spus, înstrăinarea pământului
nu atrăgea după sine căderea în rumânie, pentru aceasta fiind necesară o clauză
expresă care să prevadă înstrăinarea libertăţii.
Altă formă de creare a rumâniei era contractul de donaţie. Pe această cale,
ţăranul dona boierului pământul odată cu libertatea. Clauza prin care se
înstrăina libertatea trebuia să prevadă în mod expres acest lucru, ca şi în
cazul contractului de vânzare-cumpărare. Ţăranii liberi
puteau cădea în rumânie şi prin efectele produse de contractul de împrumut.
Ţăranii liberi care contractau împrumuturi băneşti de la boieri includeau la
sfârşitul contractului o clauză expresă, prin care se prevedea că, dacă
debitorul nu plăteşte la scadenţă, va cădea automat în rumânie.
Ţăranii liberi mai cădeau în rumânie prin efectele hotărârilor
judecătoreşti. Precum ştim, în cadrul obştilor săteşti libere a funcţionat
principiul răspunderii colective în materie fiscală şi în materie penală. În
virtutea acestui principiu, dacă membrii obştii nu puteau plăti suma globală,
era aservită boierului ce plătea acea sumă sau de către domnie.
În materie penală, răspunderea colectivă rezulta din faptul că, după
întemeiere, obştea sătească a pierdut dreptul de a judeca faptele penale, dar a
păstrat dreptul de a-i urmări pe infractori şi de a-i preda slujitorilor
domneşti, pentru ca statul să îi judece şi să îi pedepsească. Dacă obştea nu
îşi îndeplinea obligaţia de a depista infractorul, era condamnată la plata unei
amenzi penale. În caz de neplată a amenzii, obştea era aservită fie către
domnie, fie către boierul care plătea amenda.
În mod simetric, Legea ţării a creat şi procedee prin care se putea
obţine ieşirea din rumânie. Menţionăm răscumpărarea din rumânie prin plata unor
sume de bani, iertarea de rumânie şi
hotărârea judecătorească, deoarece
uneori Sfatul domnesc judeca procesele dintre boieri şi ţăranii aserviţi şi,
constatându-se că ţăranii au fost aserviţi prin silă, li se dădea dreptate şi,
pe această cale, îşi redobândeau libertatea şi pământul.
În ceea ce priveşte statutul juridic al orăşenilor,
Legea ţării le recunoaşte un drept de autoconducere exercitat prin Adunarea
orăşenilor, Consiliul orăşenesc şi prin breslele de meşteşugari, acestea din
urmă începând a fi organizate încă din secolul al XVI-lea în oraşe.Orăşenilor nu li
se aplica, potrivit dispoziţiilor Legii ţării, un statut unitar, deoarece
conceptul de “orăşean” are un conţinut neomogen. Orăşenii erau
împărţiţi în trei categori:
- patriciatul oraşelor, care era
format din privilegiaţii care exercitau conducerea oraşelor;
- negustorii şi meşteşugarii;
- agricultorii, care lucrau terenurile
aflate în hotarul oraşului. Aceştia puteau fi liberi sau aserviţi.
Robii au un statut juridic reglementat prin dispoziţiile Holobskoe pravo (dreptul holobilor sau al robilor), norme ce aparţineau Legii Ţării. La
origine, robii proveneau dintre pecenegi şi cumani, mai târziu dintre tătari şi
ţigani. De aici putem trage concluzia că un creştin nu putea fi rob în statele feudale
româneşti. Din punct de vedere juridic, robul nu era considerat a fi persoană,
nu avea capacitate juridică, nu era considerat subiect de drept, era asimilat
bunurilor. Cu toate acestea, spre deosebire de sclav, care putea fi ucis, robul
nu putea fi ucis de către stăpânul său fără ca acesta din urmă să nu rămână
nepedepsit. În schimb, robul putea fi supus unor corecţii fizice. În cazul în
care robii ar fi comis vreun delict, stăpânul îi putea abandona în mâinile
victimei delictului pentru ca victima să îşi exercite asupra lor dreptul de
răzbunare, după cum stăpânul putea despăgubi pe victima delictului prin plata
unei sume de bani. Neavând capacitate
juridică, robul nu putea încheia acte juridice în nume propriu, dar, după
modelul roman, putea încheia acte juridice împrumutând capacitatea stăpânului
său cu condiţia ca, prin efectele produse de acele acte, situaţia stăpânului
său să devină mai bună. Totodată, în vederea stabilirii filiaţiei, robilor li
s-a recunoscut dreptul de a încheia o căsătorie inferioară, după cum li s-a
recunoscut şi dreptul de a exercita un drept de proprietate asupra sălaşului şi
asupra uneltelor de muncă. Robii puteau fi domneşti, boiereşti sau
mănăstireşti. Statutul de rob putea înceta fie prin dezrobire, care putea fi cu
titlu oneros sau cu titlu gratuit, fie prin denunţarea stăpânului pentru
hiclenie sau pentru calpuzanie. Încetarea statutului de rob avea ca efect
creştinarea.
Sursa: EMIL CERNEA, EMIL
MOLCUŢ, Istoria statului şi dreptului
românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu