Dispoziţiile Legii ţării cu privire la rudenie, familie şi succesiuni
Familia era formată din
rudele cele mai apropiate, având ca nucleu părinţii şi copiii. Era consacrată o
anumită egalitate între soţi, determinată de condiţiile de viaţă specifice
obştii săteşti. Astfel, ambii soţi exercitau puterea părintească asupra
copiilor, iar soţia supravieţuitoare putea exercita singură puterea părintească
asupra copiilor minori. În cadrul familiei exista obligaţia reciprocă de
întreţinere şi protecţie.
Rudenia de sânge este legătura
dintre persoanele care descind din acelaşi autor. Legea ţării distinge între
rudenia de sânge în dreaptă linie, în sus şi în jos şi rudenia de alături.
Alianţa este legătura dintre rudele unui soţ şi rudele
celuilalt soţ.
Rudenia spirituală, în conformitate cu dispoziţiile
Legii ţării, rezulta din tainele botezului şi ale cununiei; practic, în sfera
sa de cuprindere includea relaţiile dintre naşi şi fini.
Legea ţării prevede, totodată,
gradele de rudenie, numerotate după numărul generaţiilor ce se interpun între
rudele respective. În funcţie de gradul de rudenie, erau stabilite drepturi şi
obligaţii de ajutor reciproc şi întreţinere, precum şi drepturi succesorale.
Cele mai importante efecte patrimoniale le generează rudenia de sânge, pentru
că aceasta constituia fundamentul succesiunii. De asemenea, rudenia de sânge în
linie directă constituie şi piedică la căsătorie la infinit, pe când rudenia de
sânge în linie colaterală constituia piedică la căsătorie până la gradul al
patrulea. Legea ţării cunoaşte şi alte forme de rudenie, precum
rudenia derivată din înfrăţire şi rudenia derivată din înfiere.
Legea ţării a consacrat, din
punct de vedere juridic, următoarele categorii de copii:
- copii fireşti (legitimi);
- copii din flori (naturali) – erau născuţi în afara
căsătoriei;
- copii de suflet (adoptaţi);
- copiii dobândiţi prin efectul înfrăţirii.
Dispoziţiile Legii ţării din Moldova asigură o egală
vocaţie succesorală şi pentru fii şi pentru fiice. Dar în Ţara Românească este
consacrat privilegiul masculinităţii, în sensul că ocinele (proprietăţele funciare ereditare)
nu puteau fi dobândite de către fete, ci doar de către băieţi. Fetele puteau
moşteni bunuri mobile (bani, etc) şi pământuri de cumpărătură (pământurile
cumpărate, iar nu ocinele). Totuşi, prin utilizarea procedeului juridic al
înfrăţirii pe moşie, în Ţara Românească fetele erau înfrăţite cu băieţii, încât
fetele deveneau pe cale artificială băieţi. Pentru a produce efectele scontate,
înfrăţirea trebuia aprobată prin hrisov domnesc. Astfel se prevalau de acest
privilegiu ţăranii în Ţara Românească.
Moştenirea testamentară era deferită pe baza
testamentului. În concepţia Legii ţării, testamentul este actul de ultimă
voinţă prin care o persoană, numită testator, instituie unul sau mai mulţi
moştenitori. Testamentul putea fi întocmit în formă scrisă – diată (vine de la grecescul “diata”, care
are înţelesul de testament)– sau în formă verbală – cu
limbă de moarte. Diata era scrisă, datată şi semnată de către testator,
numai că urma a se întocmi în prezenţa martorilor. Testamentul cu limbă de moarte consta dintr-o
declaraţie verbală, făcută în prezenţa martorilor. Cum mulţi nu ştiau carte,
deseori testamentul oral îmbrăca forma hrisovului domnesc. S-a constatat că
testamentul prezintă unele puncte comune cu hrisovul domesc, pentru că ambele
erau însoţite de un blestem care urmau să îi lovească pe aceia care nu
îndeplineau cea din urmă voinţă a testatorului. Legea ţării permitea părinţilor
să dezmoştenească pe fiii răufăcători sau pe fiii lipsiţi de respect.
Deoarece Legea ţării nu cunoştea majoratul, s-a recurs
la fideicomis. Fideicomisul este actul de ultimă voinţă prin care o persoană,
numită disponent (dispunător), roagă
o altă persoană, numită fiduciar, să transmită un anumit bun sau chiar o parte
din moştenire unei alte persoane, numită fideicomisar. Pe lângă fideicomisul
obişnuit, Legea ţării a consacrat şi fideicomisul de familie (substituţiunea
fideicomisară), instituţie întemeiată pe un mecanism conform căruia
beneficiarul, numit fideicomisar, devine la rândul său fiduciar şi trebuie să
transmită un anumit bun, de regulă, o suprafaţă de pământ altei persoane din
aceeaşi familie, care va deveni la rândul ei fiduciar.
Sursa: I.
CETERCHI, Istoria dreptului românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu