Epoca homerică (cca. 1175-750 i.Hr.)
Denumirea se justifica prin aceea că
pentru această perioadă aproape singurele informaţii proveneau din cele două
epopei homerice, Iliada şi Odyssea. Astăzi documentaţia a sporit mult datorită
cercetărilor arheologice care vizează această perioadă. Cu toate acestea, epoca
homerică este încă puţin cunoscută şi, de aceea, în istoriografie pentru
această perioadă se mai foloseşte şi denumirea de Ev întunecat. Din punctul de
vedere al periodizării arheologice, epoca homerică aparţine primei vârste a
fierului, cu perioadele submyceniană, protogeometrică şi geometrică.
Epoca homerică este un exemplu clasic de
regres în istorie, deoarece lumea greacă se va întoarce, timp de câteva secole,
la rânduielile gentilice, dominate de relaţiile bazate pe înrudire, pe
dispariţia statului care lasă loc organizării pe ginţi, fratrii şi triburi. În
fruntea tribului se afla filobasileul, în fruntea fratriei basileutatos iar în
fruntea ginţii basileuteros. Triburile şi fratriile avea un pronunţat caracter
militar. În acest sens, este caracteristic un pasaj din Iliada în care Nestor
îndeamnă pe Agamemnon să aşeze luptătorii după triburi şi fratrii, în aşa fel
ca fratria să dea sprijin fratriei şi tribul, tribului. Raporturile gentilice
erau reglementate de dreptul gentilic, themis, iar raporturile intergentilice
de dike.
În fruntea unei comunităţi era deci un
basileus, care conducea împreună cu sfatul (boule), compus din şefii ginţilor
şi de unii oameni cu prestigiu şi experienţă mai mare, numiţi boelephoroi,
«consilieri» şi gerontes, «bătrânii». Unele hotărâri mai importante se luau cu
acordul demos-ului, «poporului», care era format din toţi bărbaţii majori.
Regele avea atribuţii mai cu seamă militare la care se adăugau unele
prerogative de natură religioasă şi judecătorească.
Epopeile homerice vorbesc despre un mare
număr de basilei, ceea ce dovedeşte că în Grecia nu exista în acea vreme o
unitate politică. Această fărâmiţare politică se va menţine de fapt şi în
epocile următoare ca una din caracteristicile cele mai importante ale vieţii
politice greceşti.
Lumea homerică se baza pe o economie în
bună măsură naturală, adică într-o gospodărie se produceau cea mai mare parte a
celor necesare vieţii. Această celulă economică de bază se numea oikos.
Principala bogăţie o constituiau vitele. Astfel Odysseos avea 72 de turme de
vite cu 7-8 mii de capete. Se practica desigur şi agricultura, cultivându-se
mai ales orzul şi grâul, dar şi pomicultura şi grădinăritul. Meşteşugarii
(demiurgii) erau în număr mult mai mic în comparaţie cu epoca myceniană. Totuşi
ei se bucurau de un anumit prestigiu în societate. Erau făurari, olari,
pielari, dulgheri ş.a. Producţia meşteşugărească era limitată mai ales la
necesităţile comunităţii, căci Grecia homerică, spre deosebire de cea
myceniană, nu avea decât legături comerciale sporadice cu alte teritorii.
În ceea ce priveşte organizarea socială,
lumea homerică era împărţită în oameni liberi şi sclavi, cu observaţia că
aceştia din urmă erau încă forte puţini, sclavia homerică având un foarte
pronunţat caracter casnic, aşa cum arată şi denumirea de dmoes pentru sclavi.
Oamenii liberi se deosebeau după avere. În frunte era aristocraţia gentilică
care îşi baza poziţia superioară pe faptul că deţineau mai multe turme de vite
şi suprafeţe de teren mai mari. Cea mai mare parte a populaţiei libere era
formată din oameni simpli, crescători de vite, agricultori şi meseriaşi.
Sistemul economic, social şi politic homeric va decade treptat odată cu secolul
al VIII-lea a.C., când apar şi se dezvoltă acele elemente care vor caracteriza
lumea greacă în epoca arhaică.
Sursa: Mihail Vasilescu, Orientul Mijlociu si Mediterana in antichitate
Comentarii
Trimiteți un comentariu