Secularizarea averilor manastiresti
Până în 1859, reglementarea chestiunii mănăstirilor
închinate nu a fost posibilă datorită sprijinului pe care Rusia şi Imperiul
Otoman îl acordau Patriarhiei de la
Constantinopol. În aceste condiţii egumenii greci nu-şi mai respectă obligaţiile financiare către autorităţi încât
la începutul domniei lui A.I.Cuza mănăstirile închinate datorau statului aproximativ
21 milioane de lei (1,5 milioane lei cele din Moldova şi 19,5 milioane lei cele
din Ţara Românească) pentru ca în august 1863 datoria lor să crească la circa
29 milioane lei. Guvernul român, din dorinţa de a soluţiona pe caleamiabilă
această problemă cu implicaţii internaţionale, încearcă în vara anului 1863 să
răscumpere proptrietăţile mănăstirilor închinate. Ierarhii greci refuză oferta
şi sperând să obţină sprijinul marilor puteri ameninţă cu internaţionalizarea
conflictului situaţie pe care guvernul de la Bucureşti dorea să o evite.
În noiembrie 1863, domnitorul
Cuza obţine sprijinul guvernului francez în această problemă. În disputa ce
opunea autorităţile româneşti celor ecleziastice intervine guvernul francez,
care se pronunţă, în noiembrie 1863 în favoarea autorităţilor româneşti. În
aceste condiţii, Cuza era conştient că poate declanşa acţiunea de secularizare
fără riscuri majore din partea marilor puteri şi, în principal, a Porţii şi Rusiei.
Principele îl va înştiinţa pe Aali Pasa, ministrul de externe otoman, la
începutul lunii decembrie 1863 că problema mănăstirilor închinate trebuie să-şi
găsească rapid rezolvarea.
Guvernul român, prin Dimitrie
Bolintineanu, ministru al cultelor şi instrucţiunii publice în momentul
respectiv, prezintă Parlamentului Proiectul de lege privind secularizarea tuturor
averilor mănăstireşti din ţară, a averilor mănăstirilor închinate şi
neînchinate, proiect care este adoptat cu însufleţire cvasiunanimă: 93 voturi
pentru şi 3 voturi contra. Astfel, la 17/29decembrie 1863 Parlamentul adoptă
Legea secularizării averilor mănăstireşti. Prin această lege, pe principiul
faptului împlinit, intră în patrimoniul statului şi sub incidenţa legilor lui
şi a controlului autorităţilor româneşti o suprafaţă echivalentă cu 25,26% din suprafaţă
agricolă a ţării. Articolul 1 din lege stipulează că „Toate averile
mănăstireşti din România sunt şi rămân averi ale statului”, iar articolul 2
arată că „Veniturile acestor averi se înscriu între veniturile ordinare ale
bugetului statului”. Legea prevede – în articolul 3 – să se acorde mănăstirilor
închinate, sub formă de ajutor,suma de 82 milioane de lei, din care urma să se
scadă datoriile acestora către statul român. Călugării greci urmau să returneze
toate documentele, cărţile, vasele sacre de cult etc., conform cu inventarele
din Arhivele Statului. Pământurile care au aparţinut mănăstirilor închinate şi
neînchinate vor fi folosite de autorităţile româneşti fie pentru
împroprietărirea clăcaşilor, ca urmare a aplicării Legii rurale din 14/26
august 1864, fie se vor adăuga domeniilor statului.
Secularizarea
a fost o acţiune politică în care atât domnitorul Cuza cât şi primul ministru
Kogălniceanu şi-au dovedit abilităţile diplomatice şi politice. Obţinând
sprijinul Franţei în noiembrie 1863 şi prevenindu-l pe ministrul de externe
otoman despre aţiune a de secularizare, domnitorul a făcut posibil, fără complicaţii
externe, un act de politică internă, care prin urmările sale a însemnat o primă
amendarede către români a hotărârilor Conferinţei de la Paris din 1858. Secularizarea
s-a bucurat de o largă adeziune şi înParlamentul Românie deoarece a creat
speranţa iluzorie că va fi o măsură prin carestatul va conserva marea
proprietate în momentul apropriatei restructurări a proprietăţii funciare. În
acelaşi timp, secularizarea a ameliorat temporar raporturile tensionate dintre
executiv şi legislativ, dându-i lui Mihail Kogălniceanu răgazul necesar
finalizării măsurilor ce vor sta la baza Legii rurale. Conducerea Bisericii
Ortodoxe a hotărî să refuze oferta făcutăde statul român, în speranţa
soluţionării problemei prin medierea Puterilor garante însă, câţiva ani mai
târziu, în timpul domniei lui Carol I, parlamentul va declara definitiv închisă
problema mănăstirilor închinate.
Sursa: Mihai Opritescu, Istoria Economiei Romanesti Moderne
Comentarii
Trimiteți un comentariu