Situatia de pe domeniile coroanei regale romane
Prin
adoptarea Legii Domeniilor Coroanei Regale la 10/22 iunie 1884 se constituia un
patrimoniu format din moşii ce aparţineau statului, dar supuse familiei regale
spre administrare. Astfel, se urmărea îmbunătăţirea situaţiei financiare a
familiei monarhice, conform cu noul statut al ţării, devenit regat la 14 martie
1884. Acest domeniu, ce se compunea din douăsprezece moşii situate în diferite
zone ale ţării, urma să aibă un statut cu totul diferit de cel al proprietăţilor
particulare ale regelui. Regele Carol I şi urmaşii săi urmau să primească din
partea statului uzufructul celor 118. 286 ha teren agricol. Scopul regelui,
odată ce a primit aceste moşii, a fost acela de a le transforma în ferme model.
O
preocupare permanentă a arătat-o regele, în mod deosebit îmbunătăţirii
situaţiei sătenilor de pe aceste teritorii, dar şi a celor din zonele învecinate.
Acest lucru se putea face, în primul rând, prin depăşirea condiţiei de de
oameni lipsiţi de carte. Astfel, atenţia sa s-a îndreptat, pentru început,
către repararea acelor şcoli care se aflau în condiţii improprii desfăşurării
activităţii didactice dar, şi către construirea unor noi localuri de şcoală,
acolo unde nu existau. Toate aceste şcoli au fost înzestrate cu materialele
didactice necesare. Considera însă că, pentru realizarea unei mai rapide
dezvoltări intelectuale, foarte importante erau cărţile de lectură care să permită
o mai bună înţelegere a istoriei ţării noastre, fapt posibil numai sub o îndrumare
atentă a profesorilor. În aceste condiţii a căutat ca, pe lângă fiecare şcoală
sătească să funcţioneze şi câte o bibliotecă. Biblioteci au fost organizate pe
lângă toate instituţiile importante de pe domenii: şcoli, biserici, societăţi
culturale dar şi o bibliotecă a domeniului. Cărţile existente aici prezentau
diferite teme, de la cele religioase până la cele ştiinţifice, istorice şi
practice.
În
intervalul 1884-1905, prin grija Administraţiei Coroanei, au funcţionat
instituţii şcolare pe fiecare domeniu. Astfel, pe Domeniul Gherghiţa funcţiona
un număr de şase şcoli, pe Domeniul Domniţa trei localuri de şcoală, în satele
Piscu, Domniţa şi Corbeni, pe Domeniul Cocioc au fost construite două şcoli în
satele Cocioc şi Pisc, iar în 1905, din fondurile Domeniului Coroanei şi cele
venite de la judeţ era în construcţie, pe acest domeniu, un nou local
de şcoală. Pe Domeniul Coroanei Ruşeţu a fot construită o şcoală cu patru clase
de studiu, o sală specială pentru lucru manual, o cancelarie şi o locuinţă
pentru învăţător. La Mălini existau patru şcoli, dintre care două erau mixte,
la Mălini şi Găineşti.
Pe
lângă şcolile ridicate pe teritoriul Domeniilor Coroanei funcţionau şi ateliere
şcolare. În cadrul acestora se lucrau pălării de paie, împletituri, diferite obiecte
de traforaj, pirogravuri din răchită şi papură, iar fetele învăţau să realizeze
diverse ţesături pe pânză, broderii. Toate materialele erau procurate tot cu
cheltuiala Administraţiei. O parte dintre obiectele realizate aici erau
vândute, dar multe dintre ele erau păstrate în muzeul Administraţiei Domeniilor
de la Bucureşti.
De
asemenea, pe lângă fiecare şcoală exista şi câte o grădină şcolară, care
cuprindea o suprafaţă de teren de 1-2 ha, unde elevii puneau în practică tot ceea
ce învăţau la cursuri. Aici, sub îndrumarea învăţătorilor, ei învăţau modul în care
se cultivă legume, pomii fructiferi şi, în special, felul în care se realizează
altoitul. Produsele obţinute de pe aceste terenuri mergeau la expoziţii, iar
cele mai reuşite primeau şi premii. Toate acestea aveau drept scop motivarea oamenilor
de a se dedica tot mai mult cultivării pământului. Cum
însă în mediul rural cea mai mare parte dintre oameni fuseseră lipsiţi de
posibilitatea de a urma o şcoală, s-a luat şi iniţiativa organizării pe timp de
iarnă, a unor cursuri pentru adulţi. Dintre cei care frecventau aceste cursuri cea
mai mare parte erau neştiutori de carte, absolvenţi ai şcolilor primare sau cei
care nu-şi încheiaseră cursul primar. Învăţătorii care susţineau aceste cursuri
erau remuneraţi de către Administraţie, care le punea la dispoziţie şi
materialul didactic.
O
altă preocupare a Administraţiei a fost aceea de a atrage pe ţărani către
cultură. Programul societăţilor culturale urmărea organizarea de conferinţe unde
să se discute subiecte legate de agricultură, economie etc. Fiecare Domeniu beneficia
de cel puţin o astfel de societate culturală. La 24 ianuarie 1899, pe Domeniul
Mălini a fost înfiinţată prima Societate culturală „D.A. Sturdza”, care de la 1
ianuarie 1902 se va transforma în societate economico-culturală. Aceasta avea 2
membri onorifici şi alţi 64 de asociaţi cu un capital de 1935,97 lei. Scopul acestei
societăţi era acela ca, locuitorii să se poată împrumuta de bani, beneficiind
de dobânbzi mai mici decât cele percepute de cămătari. Începând cu ianuarie
1905, aceasta a preluat statutul de bancă populară pentru a putea lucra cu Casa
centrală a băncilor. În aceste condiţii dobânda va cunoaşte o scădere de la 15%
pe lună la 8-10% pe an.
Tot
în sprijinul sătenilor, Administraţia a hotărât înfiinţarea unor infirmerii
care să deservească pe cei care lucrau pe aceste Domenii, mai ales acolo unde
spitalele erau la o distanţă destul de mare. Menţionăm, în acest sens, înfiinţarea
pe Domeniul Gherghiţa a unei infirmerii rurale, situată într-un local cu două
săli. Una dintre aceste săli servea ca loc de consultaţie, iar cealaltă era destinată
ca locuinţă pentru agentul sanitar. Administraţia a utilat această infirmerie
cu 6 paturi şi instrumente chirurgicale.
Acţiunile
iniţiate de către Administraţia Domeniilor nu s-au limitat numai la construirea
de şcoli, biblioteci, teatre, biserici, infirmerii, ci şi la crearea de
aşezăminte destinate invalizilor, a orfanilor de război, sau a altor opere de
binefacere. Au fost aprobate, astfel, diferite cereri de ajutor, constând în bani
sau produse, reduceri sau gratuităţi.
Toţi
angajaţii Domeniului Coroanei Regale aveau posibilitatea cumpărării de produse
la preţ redus, după cum urmează: între 20 şi 25% pentru personalul superior
fără şi, respectiv, cu copii; între 30 şi 35% pentru personalul inferior.
Astfel de facilităţi erau acordate şi pensionarilor care serviseră această
instituţie.
Sursa: Coord: Cezar Avram
Comentarii
Trimiteți un comentariu