Relatiile dacilor liberi cu Imperiul Roman
Denumirea de daci are mai degtabă un sens geografic:
locuitori ai Daciei;l in acest fel se exprimă chiar Ptolemeu, care notează în
Geografia sa: “Locuiesc Dacia în partea cea mai de miazănoapte, dacă începem de
la apus: anarţii şi teuriscii şi costobocii, iar dedesubtul lor vin predavensii
şi ratacensii şi caucoensii, tot aşa, mai jos de aceştia sunt biefii,
buridavensii şi cotensii şi mai jos de ei albocensii, potulatensii şi sensii,
după care sunt, în partea cea mai de miazăzi, saldensii, ceiagiscii şi piefigii”.
De fapt, aceste seminţii aparţin grupului tracilor nord-dunăreni; în chip
paradoxal, dacii înşişi nu sunt menţionaşi altminteri de geograful alexandrin:
înseamnă că la data când acesta îşi scria opera, denumirea de daci se impusese
ca o denumire generală, pentru toţi locuitorii spaţiului vechii Dacii.
Dacii din
vest sunt atestaţi arheologic prin
aspectul cultural Sântana-Arad; o importantă aşezare s-a cercetat şi la
Medieşul Aurit (jud. Satu mare). Ei locuiau prin urmare în zona Crişanei, în
Maramureş şi până în Slovacia. După înfrângerea regatului dacic, încetează şi
aşezările fortificate de la vest şi nord de provincia romană, aşezările
coborând în zona colinară şi de câmpie. Dacii din vest au fost permanent
strâmtoraţi de sarmaţi, cu care sunt în contact (iar spre câmpia ungară chiar
se amestecă), de seminţiile germanice (spre exemplu, la Medieşul Aurit dacii
intră în contact cu elemente vandalice; vezi situaţia din necopolă) şi
îndeosebi de romani (trupele provinciilor Daciei şi Pannoniei).
În cursul evenimentelor de la graniţa
de vest a Daciei de la sfârşitul domniei lui Traian, dacii liberi au rămas se
pare linişiţi, nemaiavând forţa să întreprindă acţiuni războinice împotriva
romanilor; este adevărsat că împăratul adrian poartă în câteva inscripţii
titlurile de Germanicus, Dsacicus şi Parthicus - dar în aceste cazuri se se
consideră că este vorba de atribuirea abuzivă a acestor cognomina triumphalia
ale împăratului Traian şi urmaşului său.
Dacii liberi din vest şi-au păstrat o organizare politică
şi militară proprie: dintr-o inscripţie de la Roma, aflăm că Zia, de neam dac,
fiica lui Tiatus, era soţia regelui Pieporus al costobocilor; Tiatus era
probabil un tarabostes dac, dacă nu cumva un descendenrt al casei regale a
dacilor, scăpat din mâna romanilor.
Costobocii reprezintă ramura nord-estică a neamului traco-dacic;
îi menţionează mai întâi Ptolemeu, Pausanias, Historia Augusta, Ammianus
Marcellinus şi Lexiconul lui Suidas). Din punct de vedere arheologic, le este
atribuită cultura Lipiţa, de caracter predominant dacic.
După evenimentele din jurul anului 170, asupra
costobocilor pare să se aştearnă tăcerea. Probabil că, totuşi, nu au dispărut
cu totul, ca dovadă că îi mai menţionează vag Ammianus Marcellinus (XXII 8,42).
Anonimatul în care vor trăi de acum înainte se datorează faptului că, după
aventura lor nefericită din 170, vor intra sub hegemonia altor vecini mai
puternici.
Carpii. Numele lor se leagă, evident, de cel al Munţilor
Carpaţi - atestaţi întâia dată abia de Ptolemeu, dar rădăcina o întâlnim încă
la Herodot, care menţionează doi afluenţi ai Dunării, Kárpiß şi Alpiß, altfel
neatestaţi (probabil o confuzie cu denumirile munţilor Alpi şi Carpaţi, prin
urmare prima referire la Munţii Carpaţi), precum şi la Ptolemeu prin toponimul
Kárpiß.
Carpii locuiau în special în zona subcarpatică şi
Podişul Moldovei, unde s-au descoperit un număr foarte mare de aşezări (precum
Poiana Dulceşti, jud. Neamţ, unde s-au cercetat 32 de locuinţe; Poieneşti, jud.
Vaslui; Pădureni şi Vârteşcoi, jud. Vrancea etc.); locuinţele lor erau fie sub
formă de bordeie, fie de suprafaţă. Nu există aşezări fortificate. Se cunosc de
asemenea circa 50 de necropole carpice (unele pe lângă aşezări) în care s-au
cercetat peste 1500 de morminte; cele mai multe erau de incineraţie, cu
depunerea resturilor funerare în urne sau direct îngroapă.
Ocupaţiile sunt caracteristice pentru o populaţie
sedentară: agricultura (atestată în special prin unelte agricole) şi creşterea
animalelor, precum şi unele meşteşuguri (obţinerea fierului şi prelucrarea lui;
olăritul) şi îndeletniciri casnice (în special ţesutul). Descoperirile
arheologice (ceramica) demonstrează caracterul pregnant dacic al culturii
carpice; în acest sens se poate invoca şi un fragment de vas descoperit la
Borniş (com. Dragomireşti, jud. Neamţ), pe care s-a zgâriat în pasta arsă
numele Scorilo, cunoscut în antroponimia dacică. Cum au subliniat toţi
cercetătorii istoriei carpilor, civilizaţia lor materială reprezintă o formă
evoluată a Latène-ului geto-dacic, cu unele influenţe sarmatice (spre exemplu
vasele cu torţi zoomorfe) şi în special romane; se cunosc astfel pe teritoriul
Moldovei numeroase descoperiri de amfore şi alte obiecte ceramice (în special
opaiţe), obiecte de metal (fibule, catarame, chei), precum şi monede (piese
izolate, dar în special tezaure monetare, provenind probabil din subsidii).
Anonimatul în care rămân până în secolul al III-lea
p.Chr. se explică probabil prin faptul că ei trăiau încă sub tutela altor
populaţii de la est şi nord-est de Carpaţi; aşa se face că nu apar între popoarele
din aceste părţi care presează graniţele Imperiului Roman pe timpul împăratului
Marcus Aurelius. Abia după înfrângerea costobocilor (în urma invaziei lor
aventuroase, când au ajuns până în Grecia centrală, pe la anul 170), carpii au
putut să-şi manifeste propria personalitate în spaţiul de la est de Carpaţi.
Carpii
au rămas probabil liniştiţi până prin anul 138 - când izvoarele istorice îi
scot în sfârşit din anonimat. Astfel, în biografiile împăraţilor Maximinus şi
Balbinus din Historia Augusta, aflăm că
năvălitorii au pătruns pe teritoriul Dobrogei, căci dintr-o inscripţie din 238
(anul asigurat prin numele consulilor), aflăm despre un cetăţean întors din
captivitate: [receptus] ex captivitate barbarorum; ei au fost se pare alungaţi
deîndată de forţele romane. În acţiunile lor, carpii au colaborat cu goţii; de
la Petrus Patricius (Istorii, 8) aflăm că Tullius Menophilus, guvernatorul
Moesiei Inferioare, caută să-i dezbine, refuzând carpilor plata subsidiilor,
deşi ei pretindeau că sunt “mai vrednici decât goţii”; în cele din urmă, “ei
s-au retras înfuriaţi, şi timp de trei ani cât a condus Menophilus provincia,
au rămas liniştiţi”.
Profitând de slăbirea apărării Daciei, ca urmare a
plecării unor efective militare în campania orientală a împăratului Gordianus
III, carpii se aruncă asupra provinciei (la începutul domniei lui Filip
Arabul), distrugând castrele de pe limes transalutanus (cum arată cercetările
de la Săpata de Jos şi Câmpulung-Jidova); invadatorii au pătruns se pare şi în
Dacia Superioară, căci dintr-o inscripţie de la Apulum aflăm despre un locuitor
al acestui oraş întors din captivitate (a Carpis liberatus). Atunci s-a
refugiat la sud de Dunăre mama viitorului împărat Galerius, precum ne
informează Lactantius (De mortibus persecutorum XIX 2). Se presupune că atacul
a afectat şi Moesia Inferioară.
Împăratul Philippus, îndată după proclamarea sa
(primăvara anului 214), se îndreaptă spre zona confruntărilor; un rescript din
12 noiembrie 245 arată că se afla într-o localitate numită Aquae, posibil în
Moesia (Superioară), ori chiar în Dacia. După lupte grele, carpii sunt
înfrânţi; istoricul Zosimos ne relatează: “Şi avnd loc o bătălie, barbarii n-au
îndurat atacul, ci au fugit într-o cetate (froúrion), unde au fost împresuraţi.
Văzând că aceia dintre ei care se împrăştiaseră în toate părţile se strâng
laolaltă, au prins inimă. Ei năvăliră afară din cetate şi pe negândite se
năpustiră asupra oştirii romane. Dar neputând ţine piept atacului maurilor, ei
propuseră o înţelegere pe care Filip a primit-o uşor. Apoi acesta s-a retras”.
Carpii apar şi în anii următori luptând alături de
alte populaţii din marea coaliţie a neamurilor “scitice”: sub Decius, sub
Trebonianus Gallus şi eventual sub Gallienus. Unica menţiune a unei acţiuni
independente a carpilor (deoarece goţii fuseseră zdrobiţi în 268 de împăratul
Claudius II ) pare a fi de pe timpul împăratului Aurelian.
Sursa: Constantin C.
Petolescu, Curs istorie veche a romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu