Împăratul Domitian şi problema dacică
După
un sfert de secol de linişte, focul războiului totdeauna
latent la Dunăre
reizbucneşte
cu violenţă,
după
cum relatează
Iordanes (Getica 76); „Pe
când domnea împăratul
Domitian, goţii
[în realitate: geţii],
de teama lăcomiei
acestuia, desfăcură
alianţa
(foedus) pe care o încheiaseră
odinioară
cu alţi
împăraţi
şi
începură
să
devasteze malul Dunării, stăpânit de multă
vreme de Imperiul roman, nimicind armatele şi pe comandanţii
lor. În fruntea acestei provincii [este vorba de Moesia] era pe atunci, după
Agrippa, Oppius Sabinus, iar la goţi domnia o avea Dorpaneus; dându-se lupta,
romanii au fost învinşi, lui Oppius Sabinus i s-a tăiat
capul, iar goţii,
năvălind
asupra multor castre şi oraşe, au prădat
ţinuturile
ce ţineau
de imperiu”.
Poetul
Statius denumeşte
fapta dacilor „furie”
(Silvae I 1,26: furores), „sminteală” (III 3,117: amentia). Dar din textul lui Iordanes,
rezultă
că
motivul care-i îndemnase pe geţi (= daci) la desfacerea alianţei
era teama de avaritia lui Domitian,
care poate decisese reducerea stipendiilor plătite regilor barbari
de la graniţele
lumii romane. Probabil că această decizie era
determinată
în măsură
însemnată
de dificultăţi
economice reale prin care trecea imperiul; a apăsat în balanţă
şi
impresia că
subsidiile romane serveau la întărirea unui fost şi viitor
inamic. În realitate, un regat clientelar puternic reprezenta un aliat de nădejde
al Romei faţă
de ameninţările
continue din partea seminţiilor germanice şi sarmatice
puse tot timpul pe jaf şi harţă.
În obştea
istoricilor, dezbaterile în această privinţă
continuă
să
fie aprinse şi
în orice caz departe de a fi încheiate. Fapt este că dacii trec Dunărea,
probabil pe gheaţă,
în iarna anilor 85/86. Cum se exprimă Tacitus (Agricola 41,1), „acum nu se mai
punea în discuţie
hotarul Imperiului şi un mal, ci taberele de iarnă
ale legiunilor şi
stăpânirea
provinciilor noastre” (nec iam de limite
imperii et ripa, sed de hibernis legionum et possessione dubitatum). De la
Iordanes (Getica, 77), aflăm
în continuare: „Din
cauza nenorocirii celor ai săi, Domitian a plecat cu toate forţele
sale în Illyricum şi încredinţând conducerea aproape
întregii armate comandantului Fuscus şi câtorva bărbaţi
aleşi,
i-a obligat să
treacă
peste Dunăre
pe un pod de corăbii
legate între ele”. De la alt autor târziu, Orosius (Adv. paganos VII 10,3-4), aflăm doar: „Războiul
contra germanilor şi dacilor a fost dus de locţiitorii
săi
într-un mod atât de nenorocit pentru stat, precum şi el la Roma
decima senatul şi
poporul, iar la hotare armata, rău condusă, era distrusă
de duşmani
prin măceluri
necontenite. Căci
cât de mari au fost luptele lui Diurpaneus, regele dacilor, cu generalul
Fuscus, şi
cât de mari dezastrele romanilor, le-aş enumera într-o înşirare
lungă,
dacă
Cornelius Tacitus, care a tratat în mod organic şi cu foarte
mare exactitate aceste evenimente istorice [...]” etc.; din păcate,
partea respectivă
a Istoriilor lui Tacitus s-a pierdut.
Din biografia împăratului
Domitian, scrisă
de Suetonius (VI 1), aflăm doar următoarele despre războaiele
purtate în timpul domniei acestuia: „A întreprins expediţii,
fie de voie, fie de nevoie; de voie, împotriva chattilor; de nevoie, una
împotriva sarmaţilor,
deoarece au măcelărit
o legiune împreună
cu comandantul ei, şi două împotriva dacilor:
prima, după
ce a fost înfrânt consularul Oppius Sabinus, iar a doua după
înfrângerea lui Cornelius Fuscus, comandantul cohortelor pretoriene, căruia
îi încredinţase
comanda supremă
a războiului.
Asupra chattilor şi
dacilor a obţinut
un triumf, după
un şir
de lupte cu rezultat schimbător, iar împotriva sarmaţilor
n-a adus decât o cunună de lauri lui Jupiter de pe Capitoliu”. Vădit
inspirat de acest text este Eutropius (VII 23,4): „El a întreprins
patru expediţii:
una împotriva sarmaţilor, cealaltă împotriva cattilor,
iar două
contra dacilor. Asupra dacilor şi cattilor a serbat un triumf; împotriva
sarmaţilor
a obţinut
doar cununa de lauri. Totuşi a suferit multe înfrângeri în aceste războaie;
căci
în Sarmatia o legiune a fost nimicită împreună
cu comandantul ei, iar consularul Appius Sabinus [eroare a autorului antic – în
loc de Oppius Sabinus] şi prefectul pretoriului Cornelius Fuscus au
fost ucişi
de daci împreună
cu marile lor armate”.
Relatarea războiului,
extrem de lacunară,
o găsim
în Istoria romană a lui
Cassius Dio (LXVII 6,1-6), care începe astfel: „Cel mai însemnat război
de atunci al romanilor a fost potriva dacilor, asupra cărora, în vremea
aceea, domnea Decebal”. În Excerpta
Valesiana se arată că Douras - fără
îndoială
identic cu Dorpaneus (Diurpaneus), menţionat de Iordanes - lăsase
de bună
voie domnia lui Decebal, deoarece era „foarte priceput la
planurile de război
şi
iscusit în înfăptuirea
lor, ştiind
să
aleagă
prilejul pentru a-l ataca pe duşman şi a se retrage la
timp. Dibaci în a întinde curse, era un bun luptător[...]”.
Motivul abdicării
lui Douras (Diurpaneus) poate fi vârsta înaintată a regelui, cum
se crede de obicei. Dar nu este exclus ca fostul rege să fi plătit
cu tronul neinspirata rupere a relaţiilor cu Roma, care a
adus războiul
pe pământul
Daciei; că
aşa
stau lucrurile, pare să rezulte şi din faptul că,
aflând de apropierea armatei romane în frunte cu împăratul însuşi,
Decebal a trimis soli făgăduind pace.
Istoricul
Cassius Dio relatează că Domitian a zăbovit
o vreme într-un oraş (probabil Naissus, azi Niš), dedându-se unei vieţi de petreceri şi
desfrâu. „Trimitea
la război
în locul său
pe alţi
conducători
de oşti
şi
de cele mai multe ori nu izbândea”. În realitate, se pare că
împăratul
a luat o serie de măsuri urgente şi destul de inspirate -
cum s-a dovedit divizarea Moesiei, provincie prea întinsă şi
prin urmare prea greu de apărat, în Superior
şi
Inferior .
Datorită
unor surse epigrafice, aflăm numele primilor guvernatori ai celor două
provincii. Guvernarea Moesiei Superioare a primit-o L. Funisulanus Vettonianus:
fost consul (probabil în anul 78), care mai guvernase Dalmatia şi
Pannonia; în calitate de guvernator al Moesiei Superioare, a fost decorat
pentru participarea la războiul cu dacii. Guvernarea Moesiei
Inferioare a fost încredinţată lui M. Cornelius
Nigrinus Curiatius Maternus; el a fost decorat în două rânduri în războiul
cu dacii, în 86 şi
88.
Înainte de
a urmări
desfăşurarea
evenimentelor, vom mai stărui asupra unui amănunt: în ce zonă
a limes-ului moesic a avut loc
invazia dacilor din iarna anilor 85/86? Fără
a cunoaşte
exact situaţia
apărării
Moesiei, este destul de sigur că ea se baza pe câteva legiuni (I Italica la Novae, V Macedonica la Oescus, VII
Claudia la Viminacium, probabil şi V Alaudae), precum şi trupe auxiliare; cum se vede, grosul
trupelor romane era masat în faţa Olteniei şi Banatului, menite a
feri Moesia de un eventual atac al dacilor din munţi. Punctul slab
al apărării
romane era în sectorul dobrogean al Dunării - şi
credem că
tocmai pe aici s-a produs invazia dacică din 85/86. Am emis
ipoteza că
în aceste părţi
şi-a
pierdut viaţa
consularul Oppius Sabinus, poate acolo unde ulterior se va ridica complexul de
monumente comemorative de la Adamclisi; dar despre acestea va mai fi vorba în
altă
parte.
În urma
unor lupte grele (vezi în acest sens Orosius), probabil în tot cursul anului
86, invadatorii au fost aruncaţi peste Dunăre; de la Eusebius (Chronicon, 190, 15 i) aflăm
că
în anul 86, Nasamones et Daci dimicantes
adversum Romanos victi - „nasamonii [un neam african] şi
dacii, care luptau împotriva romanilor, au fost învinşi”. Apoi, mai
aflăm
de la Suetonius (Domitianus VI 1) şi
Cassius Dio (LXVII 6,5), împăratul a încredinţat comanda războiului
lui Cornelius Fuscus. Iordanes adaugă: „şi
câtorva bărbaţi
aleşi”,
fără
a le aminti numele; doi dintre aceştia trebuie să fi fost guvernatorii
Moesiilor amintiţi
mai înainte.
Văzând
că
oferta-i de pace este dispreţuită, Decebal hotărăşte
să
facă
faţă
situaţiei
cu trufie; Cassius Dio relatează în acest sens următoarele (LXVII
6,5): „Când
a aflat de aceasta, Decebal i-a trimis din nou solie, în bătaie
de joc, spunând că
va încheia pace dacă Domitian are să vrea ca
fiecare roman să-i
dea lui Decebal, anual, câte doi oboli. Iar dacă nu va primi această
propunere, Decebal spunea că va duce mai departe războiul şi
că
romanii vor avea de înfruntat mari nenorociri”.
Dacă
relatarea istoricului antic este reală, înseamnă
că
orgoliul roman a fost grav rănit; căci intempestivul
Fuscus se aruncă
fără
precauţie
asupra dacilor. În primăvara anului 87, armata romana trece Dunărea
pe un pod de vase - eventual cel identificat de D. Tudor, între Vadin şi
Orlea - , urcând apoi pe Olt în sus. S-ar putea, de asemenea, ca armata romană
condusă
de Fuscus să
fi trecut Dunărea
pe la Drobeta; aici, lângă Schela Cladovei, s-a identificat un mare
castru cu val de pământ (650 x 576 m; 37,44 ha), care a servit fără
îndoială
pentru adăpostirea
unei armate ce abia debarcase (acum ori mai târziu, în timpul expediţiei
lui Traian). De aici, armata romană a putut înainta prin zona de dealuri
subcarpatice ale Mehedinţilor, trecând râul Motru şi
atingând Jiul la Porceni (com. Bumbeşti, jud. Gorj), unde
se cunoaşte
alt castru cu val de pământ de dimensiuni apreciabile (234 x 156 m);
apoi, în continuare, va fi intenţionat să treacă
munţii,
prin pasul Vâlcan, îndreptându-se spre Sarmizegetusa regală.
În aceste
împrejurări
grele pentru patria sa, Decebal îşi pune în valoare calităţile
de strateg militar, aşa cum apar în caracterizarea ce i-o face
Cassius Dio; retrăgându-se
din calea invadatorului, îi pregăteşte o cursă
(se crede că
regele a lăsat
pe imprudentul general roman să se aventureze între munţi)
şi
îi atacă
pe neaşteptate.
„Atunci
goţii
<geţii,
dacii>, care n-au fost luaţi pe neaşteptate, au pus mâna
pe arme şi
chiar din prima ciocnire îi înving pe romani, iar comandantul Fuscus fiind
ucis, jefuiesc bogăţiile din tabăra soldaţilor”,
scrie Iordanes (Getica 78); apoi
imediat, în continuare: „Pentru dobândirea acestei victorii mari ei
i-au numit pe conducătorii lor semizei, adică
«anzi»
şi
nu simpli oameni, ca şi cum ar fi învins datorită
norocului lor” (magnaque potiti per loca
victoria iam proceres suos, quorum quasi fortuna vincebant, non puros homines,
sed semideos id est Ansis vocaverunt). Din păcate, textul
lui Cassius Dio, care prezenta desfăşurarea
războiului,
este pierdut; dintr-un fragment din cartea LXVII se mai păstrează
doar propoziţia:
„cei
care erau în expediţie cu Fuscus cerură să-i
conducă
la luptă”.
De la acelaşi
istoric mai aflăm
că,
după
înfrângerea dacilor din 102, împăratul Traian „a ocupat munţii
întăriţi
şi
a găsit
acolo armele, maşinile
de război
cucerite, precum şi
steagul (shmeîon) luate de la Fuscus (Cassius Dio, LXVIII 9,3) (se crede
că
este vorba de stindardul legiunii V Alaudae).
Dezastrul lui Fuscus a produs o puternică
impresie la Roma. Într-una din satirele sale (IV, 111-112), Iuvenal scria
despre Fuscus că
îşi
păstra
măruntaiele
pentru vulturii din Dacia (qui vulturibus
servabat viscera Dacis / Fuscus marmorea meditatus proelia villa); într-o
scolie la această
satiră,
se notează:
„Fuscus,
comandantul armatei lui Domitian, a murit în Dacia.<Poetul> îl blamează,
deoarece acesta, trăind într-un lux nemăsurat,
întreprindea acţiuni
războinice
doar în toiul plăcerilor”.
Dar în anul următor, romanii reiau
ofensiva. Comanda operaţiunilor o are de data aceasta Tettius
Iulianus, fost consul, un general prudent şi experimentat; el era
un veteran al războaielor
de la Dunăre,
cunoscând bine ţara
dacilor împotriva cărora era trimis. De aceea a ales, se pare,
calea de înaintare prin Banat. Relatarea evenimentelor, din păcate
prea concisă,
o găsim
iarăşi
la Cassius Dio (LXVII 10,1-3; excerptele lui Xiphilinus): „În
vremea războiului
dacic s-au întâmplat următoarele evenimente demne de a fi pomenite.
Iulianus, rânduit de împărat cu conducerea războiului,
printre alte măsuri,
luă
pe aceea de a-i obliga pe soldaţi să scrie pe scuturi
numele lor şi
ale centurionilor, pentru a se deosebi mai lesne cei ce se vor arăta
viteji de cei cu purtare mişelească. Şi
dând lupta cu duşmanii
la Tapae, măcelări
pe mai mulţi
dintre ei. Între duşmani se afla şi Vezina ('Ouezínaß), care venea, ca demnitate, îndată după
Decebal; pentru că
nu putea scăpa
cu fuga, el se trânti la pământ, ca şi cum ar fi murit; şi
astfel rămase
nebăgat
în seamă,
iar în timpul nopţii
a fugit. Decebal se temu ca romanii victorioşi să
nu pornească
spre capitala lui. De aceea tăie copacii din preajma lor [la o oarecare înălţime]
şi
puse arme pe trunchiuri, pentru ca romanii să creadă
că
sunt soldaţi
romani şi
să
se retragă
înspăimântaţi.
Ceea ce s-a şi
întâmplat”. Locul bătăliei a fost
identificat ipotetic de istoricii moderni cu Poarta de Fier a Transilvaniei.
Cam în acelaşi timp, împăratul a organizat o
expediţie
de pedepsire împotriva cvazilor şi marcomanilor: „Domitian vru să
se răzbune
pe cvazi şi
marcomani, fiindcă
nu-l ajutaseră
împotriva dacilor. Veni în Pannonia ca să lupte cu ei şi
ucise solii de pace, pe care îi trimiseseră pentru a doua oară”
(Cassius Dio, LXVII 7,1). Dar, relatează în continuare acelaşi
istoric (7,2-3): „Învins
şi
pus pe fugă
de marcomani, Domitian a pornit grabnic o solie la Decebal, regele dacilor,
îndemnându-l să
încheie un tratat, pe care el <Domitian> îl refuzase mai înainte, deşi
<regele> i-l ceruse adesea. Decebal primi propunerea de pace (căci
era la mare strâmtoare), dar nu a vrut să vină
el însuşi
să
stea de vorbă
cu Domitian, ci l-a trimis pe Diegis, împreună cu câţiva
bărbaţi,
ca să-i
predea armele şi
câţiva
prizonieri, sub cuvântul că i-ar avea numai pe aceştia.
După
sosirea acestuia, Domitian puse lui Diegis o diademă pe cap - ca şi
cum ar fi fost un adevărat învingător şi
omul în stare să
dea un rege dacilor -, iar soldaţilor le împărţi
onoruri şi
bani”.
Carl Patsch credea că marcomanii erau în
relaţii
clientelare cu romanii încă din anul 69; refuzul de a-l ajuta în războiul
contra dacilor a determinat venirea împăratului în Pannonia.
Ca şi
Decebal în 86, marcomanii au trimis soli, ale căror explicaţii
se pare că
nu l-au satisfăcut
pe împărat.
Repetarea ambasadei l-a înfuriat însă pe Domitian, care a
ucis solii de pace. Dar trupa romană trimisă
peste Dunăre
a fost înfrântă
de marcomani (Cassius Dio).
Cassius Dio afirmă că
Decebal a primit propunerea de pace deoarece „era la mare
strâmtoare”, probabil în urma înfrângerii de la Tapae şi - după
Patsch - datorită
unor mişcări
separatiste în Dacia. În realitate, Decebal a ştiut să
iasă
cu bine din înfrângere. El a întârziat în chip diplomatic să
încheie pacea, pentru a obţine maximum de avantaje posibile; cel puţin
aşa
reiese din afirmaţia
poetului Statius, când se adresează lui Domitian (Silvae I, 1,80-81: tu tardum
in foedera montem longo Marte domas, „tu supui muntele care
întârzie să
încheie un tratat după un război îndelungat”). Din
acelaşi
motiv, regele se eschivează să vină
personal să-l
întâlnească
pe împărat.
Solia dacă este confirmată de o epigramă
a lui Martial (Epigr. V, 3,1-6), în
care ni se dezvăluie
identitatea lui Diegis, ca fiind fratele regelui Decebal:
Accola iam nostrae Diegis, Germanice, ripae
a familis
Histri qui tibi venit aquis,
laetus et
attonitus visu modo praeside mundi,
adfatus comites dicitur esse suos:
“Sors mea
quam fratris melior, cum tum prope fas est
cernere,
tam longe quem collit ille deum”
„Diegis, locuitor de pe ţărmul
care acum ne aparţine,
a venit să
te vadă,
o Germanicus, tocmai de pe apele Istrului, care se află sub stăpânirea
ta. Bucuros şi
uimit când a văzut
pe stăpânul
lumii, se zice că
acesta ar fi spus celor ce-l însoţeau: Soarta mea este mai bună
decât a fratelui meu, fiindcă mie îmi este îngăduit să
privesc atât de aproape pe zeul pe care el îl cinsteşte atât de
departe”.
Acelaşi
poet face aluzie într-o altă epigramă (VI 10,7) la
ceremonia aşezării
diademei pe capul lui Diegis (tantis
supplicibus tribuit diademata Dacis, „aşa-i
el [Domitian] când dă diademe dacilor care îl roagă”),
despre care vorbeşte
şi
Cassius Dio (LXVII 6,1).
Desigur, versurile citate sunt ale unui poet patriot,
menite să
consoleze orgoliul rănit în urma unor înfrângeri şi
a unei păci
care pentru mulţi
romani trecea drept ruşinoasă. Dacă
Diegis va fi rostit cu adevărat vorbele consemnate de poet - dar cu
precizarea: „se
zice că
ar fi spus celor care-l însoţeau”! -, ele pot fi cel mult luate ca o
exprimare în termeni diplomatici din partea fratelui regelui, de la care va fi
primit „instrucţiuni”
să
obţină
maximum de avantaje la care Decebal putea spera în urma înfrângerii suferite. Şi,
într-adevăr,
pacea a fost avantajoasă, mai avantajoasă decât va fi
sperat poate Decebal. Cassius Dio (LXVII 7,3) ne informează
că
împăratul
„cheltuise
foarte mulţi
bani pentru încheierea păcii, căci fără
întârziere dădu
lui Decebal nu numai însemnate sume de bani, dar şi meşteri
pricepuţi
la felurite lucrări
folositoare în timp de pace şi de război şi
făgădui
să-i
dea mereu mai multe”.
De la acelaşi istoric mai aflăm că
împăratul
a împărţit
onoruri şi
bani; ştirea
este confirmată
de o serie de descoperiri epigrafice. Astfel, în afară de
guvernatorii celor două Moesii, menţionaţi
mai înainte, inscripţiile mai amintesc: un tribun militar şi
doi centurioni ai legiunii V Macedonica, un centurion al legiunii II Adiutrix,
un stegar al călăreţilor
din legiunea VII Claudia, un centurion al cohortei XIII urbana de la
Carthagina, prefectul unei ale necunoscute şi al unui steag (vexillum) de pretorieni; fie şi
simpla lor enumerare ne încunoştinţează
despre forţele
militare angajate în războiul cu dacii. Dintre alte trupe, se
presupune că
că
a participat la lupte legiunea V Alaudae, care ar fi pierit în dezastrul lui
Fuscus.
„Ca un biruitor, trimise la Roma, între
altele, nişte
aşa-zişi
soli ai lui Decebal şi o pretinsă scrisoare de-a
acestuia, despre care se spune că ar fi plăsmuit-o el”, ne mai
informează
Cassius Dio (LXVII 7,3). De la poetul Statius (Silvae V, 1,127-129) pare să reiasă
că
Domitian a fost însoţit în campanie de şeful biroului
de corespondenţă
(ab epistulis), ceea ce ar face
plauzibilă
afirmaţia
lui Cassius Dio despre confecţionarea acestui fals. Oricum, scrisoarea
trebuie să
fi existat (vezi astfel Martial, Epigr.
IX, 35,5: verba ducis Daci chartis
mandata resignas:„desfaci sigiliul de pe răvaşul
conducătorului
dac”), iar aşa-zişii
soli trebuie să
fi fost daci autentici, poate nişte nobili disidenţi filoromani.
Asupra dacilor, Domitian a sărbătorit
un triumf; despre acesta ne informează Statius (Silvae III 3,118: magno gens est damnata triumpho, „neamul lor a fost
condamnat să
ne dea prilejul unui mare triumf”), Martial (Epigr. V 19,3; VI 4,2 şi 10,8), Suetonius (Domit. VI 1), Cassius Dio (LXVII 7,4: „Domitian îşi
împodobi triumful cu multe lucruri ce nu fuseseră luate ca pradă.
Aceste lucruri el le-a scos din mobilierul împărătesc.
Căci
el folosea totdeauna asemenea lucruri ca pradă de război,
ca unul care adusese imperiul în stare de robie”), Pliniu cel Tânăr
(Panegyricus 11,4: „un
împărat
despre a cărui
înfrângere nu există altă dovadă
mai sigură
decât înfrângerile pe care le serba”), Eusebius (Chronicon 191, 9 b, anul 90: Domitianus
de Dacis et Germanis triumphavit), Eutropius (VII 23,4: vezi textul citat
în legătură
cu campaniile lui Domitian), Orosius (Adv.
paganos VII 10,5: Domitianus tamen
pravissima elatus iactantia sub nomine superatorum hostium de extinctis
legionibus triumphavit, „totuşi Domitian, umflat de
cea mai nebunească
vanitate, sub pretextul înfrângerii duşmanilor, triumfa
pentru legiunile distruse”; cf. Pliniu cel Tânăr).
„Victoria dacică” a fost trâmbiţată
de o serie de linguşitori, „cea mai rea specie de
duşmani”
(pessimum inimicorum genus, laudantes),
cum îi denumeşte
Tacitus (Agricola 41,1). Dar împăratul
nu şi-a
luat niciodată
titlul triumfal, pe care din linguşire i-l acordă Martial (în prefaţa
cărţii
a VII-a a epigramelor) şi Iuvenal (Satirae VI 205). Statius vorbeşte de „dacii
alungaţi
din muntele care conspiră împotriva noastră” (coniurato deiectos vertice Dacos:Thebais
I 1,20) şi
de blândeţea
împăratului,
„care
lasă
dacilor muntele lor” (Silvae III
3,169; quaeque suum Dacis donat clementia
montem). Dar Martial avea fără îndoială
dreptate când indirect proclamă binefacerile păcii: „copilul
dac să
nu se teamă
de armele împăratului”
(Epigr. I 22,6: non timeat Dacus Caesaris arma puer).
În general,
istoricii moderni privesc pacea din anul 89 ca pe una de compromis, necesară
din cauza violenţei
luptelor şi
a epuizării
reciproce. Greu de spus dacă romanii erau atunci în stare de un nou efort
militar pentru a-i îngenunchea pe daci; în orice caz, nu erau dispuşi
să-l
facă.
Este mai logic a accepta că Domitian nu a dorit să se îndepărteze
de doctrina augusteană a sprijinirii imperiului pe graniţe
naturale şi
deci să
nu depăşească
Dunărea.
Pe de altă
parte, Decebal era conştient că pentru ţara
sa, o ameninţare
permanentă
o reprezentau şi
neamurile din jur - precum sarmaţii iazygi cuibăriţi
în pusta pannonică
ori fraţii
acestora roxolani care trăiau la răsărit
de Dacia, ca şi
unele seminţii
germanice din nord-vest, care râvneau la pământurile dacilor. Ca
rege aliat al Romei, cu sprijin financiar şi chiar militar roman,
Decebal putea face faţă mai uşor acestei primejdii.
În spiritul tratatului (foedus) se
înscrie şi
permisiunea dată
ca o trupă
romană,
condusă
de fostul primipil C. Vellius Rufus, să treacă
prin regatul lui Decebal (per regnum
Decebali, regis Dacorum) pentru o expediţie contra barbarilor
de dincolo de Dacia.
Pacea a
adus linişte
şi
în provinciile ce fuseseră afectate de năvala dacilor;
cel puţin
aşa
pare să
reiasă
dintr-o altă
epigramă
a lui Martial (VI 76,1-6), „epitaful” lui Cornelius Fuscus:
Ille sacri lateris custos Martisque togati
credita cui summi castra fuere ducis,
hic situs est Fuscus. Licet hoc, Fortuna, fateri:
non timet hostilis iam lapis iste minas;
grande iugum domita Dacus cervice recepit
et famulum victrix possidet umbra nemus.
„Fuscus, care a fost păzitorul
unui personaj sfânt, al zeului Marte îmbrăcat în togă,
căruia
i-a fost încredinţată
tabăra
comandantului suprem, odihneşte aici. Putem s-o spunem cu glas tare,
Fortuna, lespedea aceasta nu se mai teme de ameninţările
duşmanului.
Dacul a primit pe grumazul său înfrânt un mare jug, iar umbra victorioasă
stăpâneşte
pădurea
înrobită”.
Sursa: Constantin C.
Petolescu, Curs istorie veche a romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu