Asezari in Dacia romana
Deşi
descoperirile arheologice ne fac cunoscute un număr apreciabil de
aşezări,
cunoştinţele
noastre privitoare la toponimia antică a Daciei romane sunt
destul de sărace:
abia dacă
ating 80 de atestări.
Principalele izvoare sunt Îndreptarul geografic al lui Ptolemeu (44 de aşezări,
dintre care doar jumătate sunt menţionate şi
de alte surse, putând fi astfel identificate topografic; dar o parte datează
din perioada anterioară provinciei sau chiar erau situate extra
fines provinciae), Tabula Peutingeriana (acest itinerariu redă
imaginea Daciei din prima jumătate a secolului al II-lea) şi
Cosmografia anonimului din Ravenna (sec. VII). O bună
parte apar şi
în izvoarele epigrafice (sau numai în acestea), permiţând
identificarea lor geografică.
Dintre aceste toponime, cele mai multe sunt de origine
autohtonă:
Acidava, Agnaviae (Acmonia), Aziziz, Alburnus (Maior), Ampelum, Apulum,
Arcidava, Arutela, Brucla, Buridava, Cedonia, Cumidava, Darnithitum, Dierna,
Drobeta, Deusara, Gaganae, Germisara, Immenosum (Maius), Masclianae, Micia,
Partiscum, Pelendava (Pelendova), Porolissum, Potaissa, Ranisstorum, Resculum,
Rucconium, Rusidava, Sacidava, Saldae (?), Samum, Sarmizegetusa,
Singidava, Tibiscum. Alte toponime sunt în schimb de factură
romană
(unele create pe baza unui toponim sau hidronim autohton): Ad Batavos, Ad
Mediam, Ad Mutrium, Ad Pannonios, Alburnus Maior („de Sus”; deci
exista şi
un Alburnus Minor), Angustia („locuri strâmte”: trecătoare)
(Breţcu),
Aquae (€Udata la Ptolemeu, azi Călan;
în Dacia existau şi
alte locuri cu ape vindecătoare, numite probabil tot Aquae), Blandiana,
Castra Nova, Castra Traiana, Centum Putei; câteva castella ale
minerilor dalmatini (v. mai departe); Certiae, Largiana, Optatiana, Petrae,
Pons Augusti (Zeûgma
la Ptolemeu), Pons Aluti, Pons Vetus, Praetorium (două
aşezări
omonime: la Copăceni
pe Olt şi
la Mehadia), Resculum, Romula, Salinae, Ulpianum. Trebuie menţionat
că
niciunul din aceste toponime nu s-a perpetuat în toponimia medio-modernă
(românească);
situaţia
este în bună
măsură
aceeaşi
şi
în fostele provincii romane de la Dunărea de jos (Moesia
Superior, Moesia Inferior), unde puţine din vechile
toponime au rezistat până în vremea noastră (este vorba în
special de centrele fortificate de pe Dunăre, stăpânite
fără
întrerupere de imperiile ce s-au succedat până în epoca modernă).
Toponimia Daciei romane se referă deopotrivă
la aşezări
civile şi
castre (în cele mai multe cazuri, pe lângă acestea din urmă
s-au înfiripat şi
aşezări
civile). Dar multe aşezări, unele deosebit de
importante din punct de vedere edilitar şi economic, rămân
anonime. În cele ce urmează, atenţia noastră
se va concentra asupra statutului aşezărilor
civile; în această
privinţă,
documentarea noastră este cu precădere epigrafcă.
Oraşele romane din Dacia - chiar dacă
numărul
lor, prin comparaţie
cu alte provincii, a fost mai redus - au jucat un rol deosebit în progresul vieţii
romane. Ele aduceau întrucâtva, prin aspect şi prin maniera de
organizare, imaginea Romei în provincii (Aulus Gellius, scriitor roman din sec.
II, le denumea chiar „mici efigii şi cópii ale Romei”: effigies
parvae simulacraque populi Romani). Ele au fost, de altfel, fundate în
perioada cea mai importantă a fenomenului urban în Imperiul Roman (sec.
II p. Chr.).
Vorbind despre opera împăratului Traian la Dunărea
de jos, Aurelius Victor notează: castra suspectioribus atque opportunis
locis exstructa ponsque Danubio impositus ac deductae coloniarum pleraeque.
Tot într-un mod general se exprimă istoricul Cassius Dio: „Traian
stabili în ea (Dacia) oraşe (póleiß) de colonişti”. Astfel încât, în afară
de sursele epigrafice, singurul izvor care face referire la statutul oraşelor
din Dacia este juristul Ulpianus (începutul sec. III); de la acesta aflăm
că
mai multe oraşe
din Dacia au primit, în decursul sec. II, dreptul italic: In Dacia quoque
Zernensium colonia a divo Traiano deducta iuris Italici est. Zarmizegetusa
quoque eiusdem iuris est; item Napocensis colonia et Apulensis et
Patavissensium vicus qui a divo Severo ius coloniae impetravit. Aceste date
trebuie coroborate şi în unele cazuri emendate (rectificate) cu
informaţiile
esenţiale
oferite de sursele epigrafice.
Se poate remarca de la început că procesul de
urbanizare a urmat întrucâtva etapele creării şi
reorganizării
structurilor administrative şi militare ale provinciilor Daciei.
Prima fundaţie urbană din provincia Dacia
datează
din timpul domniei împăratului Traian, aşa cum glăsuieşte
inscripţia
pusă
cu acest prilej: [Divinis auspiciis Imp(eratoris) Cae]saris divi Nerva[e
f(ilii) Nervae] Traiani Augusti [Germ(anici) Dacici] condita Colonia [Ulpia
Traiana Augusta] Dacica [Sarmizegetusa] per [D(ecimum) Terenti]um Scaurianum,
[legatum] eius pro pr(aetore). Noua Sarmizegetusa se afla la marginea de
vest a actualei Ţara
Haţegului,
pe locul unde ulterior (în evul mediu) s-a înfiripat satul Grădiştea
(azi Sarmizegetusa, jud. Hunedoara), la circa 45 km depărtare de fosta
reşedinţă
a regilor daci. Este se pare singurul oraş fundat prin
colonizare efectivă, cu veterani. Numele oraşului,
destul de lung, este însoţit în sec. III şi de titlul Metropolis
- subliniind calitatea sa de centru al cultului imperial; adeseori, numele
este redat în forme mai simple: Colonia Dacica, Colonia Sarmizegetusa,
Colonia Sarmizegetusa Metropolis.
În fruntea oraşului se afla un ordo coloniae (prefigurând
în mic senatul roman), având dreptul de a emite decrete. Membrii consiliului
poartă
numele de decuriones, având în frunte doi bărbaţi:
duoviri (duumviri); ei aveau atribuţii juridice (iure
dicundo). La fiecare cinci ani se alegeau duumviri quinquennales,
care, alături
de atribuţiile
obişnuite,
aveau şi
sarcina de a efectua censul şi a întocmi lista decurionilor; uneori,
această
cinste era acordată împăratului, care îşi
exercita magistratura printr-un intermediar: quinquennalis pro imperatore. Un
număr
însemnat de magistraţi ai Ulpiei Traiana erau de rang ecvestru.
Pe timpul împăratului Hadrian s-au întemeiat în Dacia două
municipii: Drobeta - pe numele-i oficial municipium Hadrianum Drobetense
(Drobetensium) şi Napoca - denumită oficial municipium
Aelium Hadrianum Napoca (Napocensium). Municipiile romane erau conduse de
un ordo decurionum, având în frunte, asemeni coloniilor, IIviri
(duumviri). Există părerea că
tot acum a fost ridicată în rang şi Romula (în
Dacia Inferior); dar prima atestare a unui municipium Romulensium datează
din timpul lui Marcus Aurelius.
După reorganizarea Daciilor din anii 168-169,
constatăm
existenţa
unui municipium Aurelium Apulense; după o părere
oarecum generală,
este vorba de ridicarea în rang a aşezării
civile (vicus) de pe teritoriul actualului cartier Partoş
din Alba Iulia. Dar în fruntea consiliului municipal se aflau de data aceasta IIIIviri
(quattuorviri) - deoarece este vorba probabil de un municipiu de
drept latin. Curând după aceasta, sub Commodus, constatăm
că
două
municipii din Dacia sunt ridicate la rangul de colonie romană:
colonia Aurelia Apulensis (în două inscripţii
de la mijlocul sec. III ea va fi denumită colonia nova
Apulensis, respectiv colonia Aurelia Apulensis Chrysopolis) şi
colonia Aurelia Napoca; în fruntea consiliului acestora erau doi
magistraţi
(IIviri).
Pe timpul lui Septimiu Sever, alte câteva aşezări
sunt promovate la treapta municipală: al doilea municipiu
de la Apulum (probabil din canabele legiunii XIII Gemina) - municipium
Septimium Apulense; Potaissa - municipium Septimium Potaissense şi
Porolissum - municipium Septimium Porolissense; se crede că
tot acum au fost ridicate la acest rang Dierna şi Tibiscum. În fruntea
consiliilor lor municipale (ordo decurionum) se aflau patru magistraţi,
IIIIviri. Tot pe timpul acestui împărat, unele municipii
sunt ridicate la treapta de colonia: Drobeta (colonia Septimia
Drobetensium), Potaissa (dar, după Ulpian, colonia
ar proveni dintr-un vicus) şi probabil Romula (în inscripţii
din prima jumătate
a sec. III denumită simplu: colonia Romulensium). Este
greu de spus dacă
Dierna a atins şi
ea rangul de colonia, aşa cum ne lasă să
credem Ulpianus (v. mai sus). De asemenea, este puţin probabil ca Ampelum,
important centru al exploatărilor aurifere din Dacia, să
fi primit rangul de municipium.
O discuţie aprinsă şi
îndelungată
a suscitat, în literatura de specialitate privitoare la organizarea Daciei
romane, problema identităţii şi localizării
coloniei Malva şi implicit a provinciei Dacia Malvensis.
Unica menţiune absolut sigură privitoare la
această
enigmatică
aşezare
se găseşte
într-o diplomă
militară
din 7 ianuarie 230, aparţinând unui fost eques singularis Augusti, originar
(ex) colonia Malvese ex Dacia. De asemenea, un laterculus de la
Roma menţionează
un pretorian d(omo) Malue[se] (dar, după după
altă
părere,
ar putea fi vorba în acest caz de municipium Malvesatium din Dalmatia).
În sfârşit,
o inscripţie
de la Smederevo (Moesia Superior) ne face cunoscut, se pare, un IIvir
col(oniae) Mal(vensis). Pe de altă parte trebuie
eliminată
categoric, din seria probelor pertinente privitoare la atestarea şi
localizarea acestei colonii, inscripţia de la Denta, unde
ultimul rând păstrat
menţionează
aproape sigur un d(ecurio) c(oloniae) M(ursae)(din Pannonia Inferior).
În schimb, câteva inscripţii ne permit a schiţa
cadrul geografic al provinciei Dacia Malvensis. Cea mai importantă
rămâne
inscripţia
de mult celebră
de la Sevilla, care ne prezintă cariera lui Sex. Iulius Possessor, praef(ectus)
cohortis III Gallorum, praepositus numeri Syrorum sagittariorum, item alae
primae Hispanor(um) (aceste trupe staţionau pe Olt, în Dacia
Inferioară),
precum şi
curator civitatis Romulensium Malvensium. O altă inscripţie,
descoperită
la Caesarea (în Mauretania), menţionează un tribunus
n(umeri) Syrorum M(a)lvensium; acest numerus îşi
avea sediul la Romula. De asemenea, la Thessalonic, doi fraţi,
amândoi ofiţeri
în coh(ors) I F. m(illiaria) Bryttonum Malvensis, onorează
cu o inscripţie
pe tatăl
lor: Aurel(ium) Cassianum, v(irum) e(gregium), praesidem prov(inciae) Daciae
Malvensis; cohorta respectivă (identificată
între trupele Daciei Inferioare, în diplomele din anii 130 şi
140: cohors I Nervia Pacensis Brittonum milliaria) staţiona
tot pe Olt, într-o vreme la Stolniceni (Buridava). Rezultă
din aceste trei inscripţii că atributul Malvensis
se referă
la provincia Dacia Malvensis (care se identifică din punct de vedere
teritorial cu fosta Dacia Inferior: estul Olteniei, vestul Munteniei,
sud-estul Transilvaniei); dar colonia Malvensis nu era identică
totuşi
cu Romula.
Din păcate, Malva nu este consemnată
nici de Ptolemeu, nici de Tabula Peutingeriana. Din numeroasele ipoteze
formulate, ar putea fi reţinută totuşi
aceea a lui C. S. Nicolăescu-Plopşor, care, acum mai
bine de trei decenii, publica un fragment de relief cu inscripţie
de la Cioroiu Nou (jud. Dolj): M. Opellius Maximus, / [dec(urio)
Mo]ntanensium, Herculi / [pro sal(ute) Mal?]vensium ex voto posuit.
Formal, oraşele se bucurau de o largă
autonomie, având o conducere proprie, căreia îi revenea
sarcina de a a rezolva toate problemele locale. La viaţa publică
şi,
cu atât mai mult, la conducerea oraşelor, participau numai
cetăţenii
(municipes).
Organul de conducere al oraşelor (municipia,
coloniae), dar şi al unor aşezări
de caracter cvasi-urban (de exemplu Ampelum sau canabele legiunii XIII Gemina),
era ordo decurionum (uneori numit simplu, ordo); din rândul
decurionilor făceau
parte cetăţenii
cei mai de vază
ai oraşelor.
După
cum rezultă
din lex Malacitana, lex Salpensana şi lex Irnitana (legi
de organizare a municipiilor Malaca, Salpensa şi Irni din Hispania
Baetica, datând din timpul lui Domitian), înscrierea pe lista decurionilor atrăgea,
în municipiile de drept latin, acordarea cetăţeniei
romane.
Apartenenţa la ordo decurionum era limitată
de trei condiţii:
obligaţia
de a fi născut
om liber (ingenuus), vârsta de minimum 25 de ani şi posedarea
unui cens de minimum 100 000 de sesterţi. Dar nu lipsesc excepţiile
(cea mai strict respectată condiţie fiind posedarea
censului corespunzător); astfel, fiii decurionilor puteau fi
înscrişi
în album încă înainte de împlinirea vârstei legale; de
asemenea, în afară
de decurionii propriu-zişi, înscrişi după
rang, existau aşa-numiţii
decuriones ornamentarii, care primeau numai însemnele onorifice ale
decurionatului (ornamenta decurionalia. Ordo decurionum se bucura de un
prestigiu deosebit, asemeni senatului de la Roma; de aceea, el îşi
asumă
sau i se atribuie - oficial sau ca simplu act de atenţie - titlul de splendidissimus.
În provincii, în coloniile şi municipiile romane,
locul consulilor îl ţineau tot doi bărbaţi,
duumviri (duoviri); ei erau eponimi (dădeau numele anului);
purtau toga praetexta şi erau precedaţi de doi
lictori. În municipiile de drept latin, întâlnim patru magistraţi
- IIIIviri (quattuorviri); unul dintre aceşti patru bărbaţi
se intitula primus şi prezida şedinţele
ordinului. În afară de aceştia, inscripţiile
mai atestă
aediles şi
quaestores, având atribuţii identice cu ale omonimilor lor de la Roma.
Alături de magistraţi, mai trebuie
amintiţi
preoţii;
ei erau aleşi
de ordo decurionum. Cea mai înaltă funcţie
sacerdotală
era cea de pontifex; mai sunt atestaţi flamines, însărcinaţi
cu efectuarea sacrificiilor publice şi oficierea cultului
împăratului,
precum şi
augures şi
haruspices. Personajele importante cumulau, pe lângă
funcţiile
municipale, şi
demnităţi
preoţeşti,
ca semn de prestigiu şi influenţă.
De asemenea, un personaj putea deţine onoruri municipale şi
sacerdotale în mai multe localităţi, uneori chiar concomitent.
Imaginea vieţii municipale din Dacia se completează
cu calitatea de patronus. Această onoare se acorda de
obicei unor personaje de vază, de la care cetăţenii
sperau ajutor şi
protecţie.
Cele mai frecvente menţiuni le întâlnim la Ulpia Traiana
Sarmizegetusa, unde acest titlu este adesea deţinut de guvernatorii
provinciali. În alte oraşe ale Daciei, întâlnim deţinând
această
demnitate o serie de personaje de rang ecvestru (la Drobeta, Apulum, Napoca,
Porolissum).
Dacă
oraşele
polarizează
viaţa
civică
a provinciei şi
reprezintă
principalele centre de producţie meşteşugărească
şi
activitate comercială, nu mai puţin important este
studiul aşezărilor
rurale - atât prin faptul că în ele trăia cea mai mare parte
a populaţiei
provinciei, cât şi
prin contribuţia
lor la viaţa
economică
(agricultura cu ramurile ei). Cunoaştem astfel, datorită
cercetărilor
arheologice, un număr foarte mare de aşezări
rurale; sursele antice (inclusiv cele epigrafice) ne fac cunoscute numele unora
dintre ele, însă
cele mai multe (unele deosebit de importante: Micăsasa, Cristeşti,
Cioroiu Nou etc.) rămân încă anonime. Dar cel mai
defectuos informaţi
suntem asupra rangului (statutului juridic) al acestor aşezări,
multe dintre ele cu rol important în viaţa provinciei (Alburnus
Maior, Ampelum, Salinae, Sucidava etc.), staţiuni balneare
(Germisara, aşezarea
anonimă
de la Băile
Herculane) etc.
În Dacia sunt atestaţi, pe cale epigrafică,
pagi. În epoca romană, aceştia erau unităţi
autonome în teritoriul unei cetăţi; fiecare pagus avea nume propriu,
care se trăgea
de la cel al populaţiei care îl locuia (cu acest sens, de
district sau canton, îi atestă Caesar la galli şi germani) sau
de la localitatea reprezentând capitala acelui district. Astfel, de la Călanu
Mic provine o inscripţie menţionând un dec(urio)
col(oniae), praef(ectus) pag(i) Aquensis; omisiunea numelui coloniei este o
sugestie sigură
că
epigrafa a fost înălţată
în teritoriul coloniei Ulpia Traiana Sarmizegetusa, din care făcea
parte şi
pagus Aquensis. Titlul de praefectus arată că
deţinătorul
lui, decurion al coloniei, era însărcinat (probabil provizoriu) cu conducerea
districtului (pagus) respectiv. Inscripţiile atestă
de asemenea un pagus Miciensis (centrul la Micia, azi Veţel,
jud. Hunedoara), având în frunte doi magistri; locuitorii acestuia erau veterani
et cives Romani (Micienses).
Alte aşezări poartă
numele de vici; Caesar dă acest nume tuturor satelor întâlnite în
Gallia. În epoca romană, termenul se aplică unui grup mai
mic sau mai mare de locuinţe, iar locuitorii se cheamă
vicani; aceştia erau colonişti sau
veterani, dar şi
peregrini şi
autohtoni. În această situaţie a fost Potaissa - Patavissensium
vicus, înainte de a urca la treapta de oraş, după
cum ne informează
juristul Ulpianus; în această situaţie au fost probabil şi
alte aşezări,
viitoare oraşe
(municipia şi coloniae) ale Daciei romane.
Epigrafic, vici sunt atestaţi doar de două ori: R[....]ul(um),
vicus An[artor(um), probabil un sat de autohtoni (după
nume, celţi
dacizaţi)
din nord-vestul Daciei, la Almaşul Mare; vicus Pirustarum - cartierul
minerilor dalmatini de la Alburnus Maior.
Nu ştim care era statutul juridic al aşezării
romane de la Sucidava. Dintr-o inscripţie, pe baza căreia
s-a putut localiza acest toponim antic, aflăm de un alt sistem de
organizare a aşezărilor
rurale; în ea sunt amintiţi curial(es) territ(orii) Suc(idavensis), care se îngrijesc de
restaurarea unui templu al zeiţei Nemesis. O analogie întâlnim într-o
inscripţie
din Dobrogea, menţionând
un loci princeps, quinquennalis territo(rii) Capidavensis; cum
statutul Capidavei era cel de vicus, este probabil că
şi
Sucidava era tot un vicus. Din rândurile satelor care făceau
parte din territorium se alegeau acei curiales, formând probabil
un fel de ordo, ca la Barboşi (în sudul Moldovei); inscripţia
de la Barboşi
şi
cea de la Capidava arată că în fruntea lor se
afla un quinquennalis.
Pentru că a fost vorba de minerii dalmatini, amintim că
aşezările
acestora din ţinutul
aurifer poartă
uneori denumirea de castella, precum: K(astellum) Ansum, K(astellum)
Artum, K(astellum) Avieretium, K(astellum) Baridustarum; ele par a fi fost
conduse de un princeps: aşa se intitulează unul din
martorii care semnează un act de vânzare a unei sclave (pe o tăbliţă
cerată
din anul 139).
De-a lungul drumurilor şi în punctele de
control de la graniţă sunt atestate aşa-numitele stationes
- fiscale, vamale, de poştă, militare (de pază
şi
control). Astfel, deosebit interes prezintă o inscripţie
votivă
de la Căşei
(pe Someş)
din anul 239, pusă
de un b(ene)f(iciarius) co(n)s(ularis), [mi]l(es) le[g(ionis)] XIII
G(eminae) Gordi(anae), aed[il(is)] col(oniae) Nap(ocensis), agens sub sig(nis)
Samum cum reg(ione) Ans(amensium); această statio mai
este menţionată
şi
în alte inscripţii.
Importanţa
inscripţiei
citate constă
mai întâi în menţionarea
unei unităţi
administrativ-teritoriale (regio) sub jurisdicţie militară;
apoi, pentru însăşi
funcţia
municipală
la Napoca, pe care acest personaj ar fi fi exercitat-o concomitent cu comanda
militară
asupra regiunii Ansamensilor („cei de pe râul Samus”, ad Samum). Tot
o statio militară este atestată şi
la Cioroiu Nou (jud. Dolj), unde a apărut o inscripţie
închinată
mai multor divinităţi, între care [Genio] stationis, de un
speculator din legiunea VII Claudia (probabil pe timpul lui Filip
Arabul); dar statutul juridic al aşezării (precum atâtea din
Dacia: Ampelum, Alburnus Maior etc.) rămâne necunoscut.
Dintr-o tăbliţă
cerată
aflăm
de o statio Resculi, undeva în apropiere de (sau la) Alburnus Maior,
probabil o statio vamală.
În concluzie, se poate afirma că teritoriul
provinciei era împărţit între oraşe
(municipii şi
colonii, care dispuneau fiecare de un întins teritoriu rural), castre (legiuni şi
trupe auxiliare, în care erau stabiliţi cu precădere
peregrini, în special daci - strămutaţi din aşezările
lor de autorităţile
romane sau reveniţi
din pribegie de peste graniţele provinciei; ordinea în aceste ţinuturi
era supravegheată
prin posturi de jandarmerie, depinzând direct de autoritatea guvernatorului, de
aceea având în frunte câte un beneficiarius consularis) şi
domenii ale împăratului
(în special în zona auriferă a Munţilor Apuseni, dar
probabil şi
a ocnelor de sare: Salinae).
Sursa: Constantin C.
Petolescu, Curs istorie veche a romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu