Al doilea razboi daco roman (105 - 106)
Traian părăsea
Roma la 4 iunie 105, îmbarcându-se la Brundisium; îmbarcarea împăratului
şi
a statului său
major este redată
de o scenă
de pe Columnă
(LXXIX). Încă
pe pământ
roman, înainte de a ajunge în Dacia, Traian va fi fost întâmpinat de o solie
din partea regelui dac. “Întrucât mulţi daci trecuseră
de partea lui Traian - şi încă din alte pricini -,
Decebal ceru iarăşi
pace” (Cassius Dio, LXVIII 11,1). Condiţiile care i le punea
împăratul
erau probabil inacceptabile; textul păstrat din Istoria romană a lui
Cassius Dio menţionează
numai: “Însă
el nu înţelegea
să
depună
armele şi
să
se predea” - ceeace este destul pentru a ne face să înţelegem
că
pretenţiile
lui Traian echivalau cu o capitulare fără
condiţii,
erau deci inacceptabile; de aceea, Decebal “îşi aduna - în văzul
tuturor - trupe şi
chema în ajutor pe vecini”. Regele dac adresează un apel patetic
popoarelor vecine, chemându-le la alianţa antiromană:
“Spunea că
dacă-l
vor părăsi
pe dânsul, şi
ei vor fi în primejdie; că mai uşor şi
mai sigur îşi
vor păstra
libertatea, ajutându-l în luptă, înainte ca el să fi suferit
vreo nenorocire. Însă privind nepăsători
cum sunt nimiciţi
dacii, mai pe urmă
vor ajunge ei înşişi
robi, căci
vor rămâne
fără
aliaţi”
(Cassius Dio, LXVIII 11,1). Apelul a rămas probabil fără
ecou. A contat desigur teama de represaliile romanilor, în caz că-l
vor ajuta pe Decebal. Simţeau, totodată, că
libertatea lor nu era direct şi imediat ameninţată,
dar, fără
îndoială,
mai sperau că
numicirea lui Decebal le va uşura încercarea de a ocupa cel puţin
o parte din pământurile
dace râvnite
Lacuna din textul lui Cassius Dio nu ne lasă
să
înţelegem
la ce anume sevreferă istoricul antic când scrie: “Prin forţă
Decebal n-a izbutit”; în continuare ne relatează însă
următoarea
încercare disperată a acestuia: “Dar era cât pe-aci să-l
ucidă
pe Traian prin vicleşug, întinzându-i o cursă.
Triumise în Moesia câţiva dezertori, ca să încerce să-l
omoare, întrucât se putea ajunge uşor la el. Atunci, din cauza nevoilor războiului,
primea fără
excepţie
pe oricine voia să-i
vorbească.
Oamenii aceia nu au putut însă să-şi
aducă
la îndeplinire planul, fiindcă unul din ei a fost bănuit şi
prins. Supus la cazne, a dast în vileag întreaga urzeală” (Cassius Dio,
LXVIII 11,3).
Toate acestea se petreceau când Traian nu trecuse încă
Dunărea.
Împăratul
punea probabil la punct pe teritoriul Moersiei Superioare ultimele detalii ale
expediţiei.
S-ar putea însă
ca adversarii să
nu fi socotit epuizate mijloacele diplomatice, ca dovadă că
generalul Longinus este convins să aibă o întrevedere cu
Decebal; iată
ce ne spune Cassius Dio (LXVIII 12,1-5):
“Atunci
Decebal chemă
la dânsul pe Longinus, comandantul unei legiuni, a cărui dârzenie o
simţise
în luptele purtate cu el, şi, după ce-l convinse să
vină
sub cuvânt că
va face ce i se va porunci, îl prinse şi-l întrebă
de faţă
cu alţii
despre planurile lui Traian. Pentru că [Longinus] nu voia să
mărturisească
nimic, îl ţinu
sub pază,
dar nelegat. Decebal trimise apoi un sol la Traian şi ceru acestuia
- în schimbul eliberării lui Longinus - să-i cedeze ţara
până
la Istru şi
să-i
plătească
banii pe care i-a cheltuit cu războiul. [Traian] răspunse prin
vorbe îndoielnice prin care voia să arate că nici nu preţuieşte
prea mult pe Longinus, dar nici prea puţin; că
nici nu dorea să-l
piardă,
dar nici să-l
scape cu sacrificii mari. Decebal mai stătea în cumpănă,
neştiind
ce să
facă.
Dar între timp Longinus îşi făcu rost de otravă
cu ajutorul unui libert de-al său, şi făgădui
lui Decebal că
are să-l
împace cu Traian, pentru ca regele să nu bănuiască
de loc ce are în gând şi să nu i se pună
o pază
aspră;
Longinus scrise o scrisoare plină de rugăminţi
şi
o dădu
libertului s-o ducă lui Traian, spre a putea să
rămână
nestânjenit. După
ce libertul plecă,
Longinus bău
otravă
în timpul nopţii
şi
muri. După
această
întâmplare, Decebal ceru lui Traian pe libert şi făgădui
să-i
dea în schimb trupul lui Longinus şi zece prizonieri. Şi trimise îndată
un centurion prins împreună cu Longinus, spre a aduce la îndeplinire
cele cerute. Traian află de la acesta tot ce se petrecuse cu
Longinus. Dar nu-i trimise înapoi lui Decebal nici pe acela, şi
nu-i dădu
nici pe libert, socotind că viaţa libertului este mai
de preţ
pentru demnitatea imperiului decât înmormântarea lui Longinus”.
Indiferent
de pretenţia
lui Decebal - exagerată de istoricul antic - ca Traian să-i
restituie teritoriul cucerit şi mai ales să plătească
despăgubiri
de război,
rezultă
că
Decebal încerca totuşi cu disperasre să menţină
pacea; aceasta reiese şi din faptul că Longinus
adoarme uşor
bănuielile
lui Decebal, promiţând să-l împace pe rege cu
împăratul.
Acum însă,
eşuând
tratativele, rămânea
să
decidă
numai calea armelor.
Capturarea
lui Longinus, urmată de sfârşitul tragic al
acestuia, au însemnat deschiderea ostilităţilor.
Columna ni-i arată
pe daci atacând primii (scenele XCIII-XCV); era semnalul răscoalei
antiromane, în speranţa că duşmanul
va fi aruncat peste Dunăre înainte ca Traian să treacă
dincoace cu grosul trupelor sale. Probabil că abia acum se refac în
grabă
unele fortificaţii,
aşa
cum au arătat
cercetările
arheologice: zidul Sarmizegetusei (unde se folosesc blocuri cu inscripţii
şi
însemne ale legiunilor romane, poate după nimicirea garnizoanei
lăsate
aici de Traian); construirea cetăţii nr. 2 de pe Blidaru; construirea unei
incinte noi, mai largi, la cetatea de la Piatra Roşie; refacerea
elementelor defensive ale cetăţii de la Costeşti.
Istoricul
antic afirmă
că
unul din motivele pentru care Decebal ceruse pace încă de la
începutul ostilităţilor
era faptul că
mulţi
daci trecuseră
de partea lui Traian. În mod constant, vina este aruncată pe nobilimea
care găsea
mai uşoară
calea trădării
decât rezistenţa
armată.
Columna ne arată
însă
un grup de daci închinându-se lui Traian (scena XC): este vorba de comaţi,
bărbaţi
şi
copii, care întind mâinile în semn de rugă spre împărat.
Scena se petrece foarte probabil la sud de Dunăre; sunt oameni paşnici
fugiţi
de urgia războiului,
care cer poate îngăduinţa să
li se permită
revenirea la vetrele lor. Fără îndoială
că
împăratul
le-a îndeplinit rugămintea - altfel, reprezentarea scenei nu şi-ar
fi avut rostul.
Abia după
aceea Columna (XCVIII-XCIX) reprezintă podul de peste Dunăre
construit de Apollodor; scena înfăţişează
pe Traian pe cale de a aduce o jertfă cu prilejul inaugurării
podului.
“Traian
trecu Istrul pe acest pod şi a purtat război mai mult cu
chibzuială
decât cu înfocare, biruindu-i pe daci după îndelungi şi
grele strădanii.
El însuşi
dădu
multe dovezi de pricepere la comandă şi
de vitejie, iar oştenii
trecură
împreună
cu dânsul prin multe primejdii şi dădură
dovadă
de vrednicie. Un călăreţ
greu lovit fu scos din luptă în nădejdea că
va mai putea fi salvat. Dar simţind el că nu se va mai vindeca,
se repezi din cort (căci rana nu-l istovise de tot) şi
se întoarse la postul său, prăbuşindu-se
fără
suflare, după
ce săvârşi
fapte măreţe”
(Cassius Dio, LXVIII 14,1-2). Este tot ce ne-a rămas de la
Cassius Dio despre acest război, de fapt ceea ce s-a păstrat
din excerptele lui Xiphilinus; relatarea istoricului antic trebuie să
fi fost însă
destul de amplă,
dacă
a ţinut
să
consemneze chiar şi
un episod mărunt
precum acela despre eroismul călăreţului
roman.
Războiul
a fost se pare destul de greu resimţit şi
de romani. Istoricul antic ne spune că Traian “a purtat război
mai mult cu chibzuială decât cu înfocare”; împăratul
a gândit bine fiecare acţiune, pentru a evita capcanele şi
situaţiile
neprevăzute.
Biruinţa
a fost câştigată
“după
îndelungi şi
grele strădanii”.
Este ceea ce rezultă şi din scenele
Columnei. Se pare că toată vara anului 105 a
fost trecută
cu operaţiuni
menite a readuce armata romană la poziţiile pierdute în urma
dezlănţuirii
răscoalei
antiromane. Atacul asupra Daciei s-a desfăşurat
probabil şi
atunci din mai multe direcţii; din vest, prin Banat până
spre valea Mureşuluii
şi
pe valea Apei Oraşului;
dinspre sud, de la Drobeta, prin pasul Vâlcan; în sfârşit, poate că
şi
pe valea Oltului. În orice caz, la căderea iernii, cercul
în jurul cuibului de vulturi din munţi trebuie să
se fi strâns puternic.
Probabil că
operaţiunile
de cucerire a ultimelor cetăţi au început abia în vara anului 106.
Arheologii au constatat că cetatea de la Costeşti a fost din
nou trecută
prin foc şi
sabie. La asediul cetăţilor, romanii folosesc maşini
de război
şi
scări
pentru escaladarea zidurilor. Într-o scenă de pe Columnă
(CXIII), se vede cum un castru roman a fost ridicat în apropierea zidurilor unei
cetăţi
dacice; ea nu pare a fi Sarmizegetusa, cum se crede, pentru că
sistemul de construcţie a zidurilor (rânduri din pietre neregulate
alternând cu bârne de lemn) este diferit de cel constatat prin cercetările
arheologice de la Sarmizegetusa Regia (blocuri paralelipipedice de piatră).
Se văd
soldaţii
romani purtând scări
pentru a asalta zidurile citadelei dacice, apoi escaladându-le; dar se pare că
apărătorii
au respins atacul. În continuare, se văd alte lupte violente;
soldaţii
romani sunt biruitori, dacii zac doborâţi cu săbiile
încovoiate căzute
alături.
Alte scene
redau asediul unei cetăţi cu ziduri din piatră tăiată
regulat (CXVI şi
urm.). Aceasta trebuie să
fie Sarmizegetusa. Scena prezintă soldaţi romani care probabil
escaladează
zidurile, în timp ce alţii, din afară, cu târnăcoape,
încearcă
să
facă
o breşă
în zid. S-ar părea
că
şi
aici atacul a fost respins, căci într-o scenă (CXVII) vedem
cum soldaţii
romani construiesc un fel de turn de lemn (?), pentru a putea urca pe ziduri.
Câteva scene redau în continuare asediul capitalei regale. Apărătorii
rezistă
cu înverşunare,
deşi
sunt sleiţi
de puteri. O scenă
dramatică
(CXX) redă
împărţirea
ultimelor rezerve de apă între apărători;
sunt deopotrivă
tarabostes (îi recunoaştem
după
pileus) şi comaţi.
Într-o altă
scenă
(CXIX) vedem cum apărătorii pun foc construcţiilor
din cetate, pentru ca nimic să nu cadă în mâna
cuceritorului. Dar rezistenţa continuă în alte părţi.
Într-o scenă
(CXXXII-CXXXIII), vedem cum apărătorii părăsesc
o cetate, poate în cursul nopţii, în linişte, cu gândul de a
cuceri printr-un atac prin surprindere castrul roman din apropiere. Într-adevăr,
o scenă
de pe Columnă
(CXXXIV) îi arată
cum, protejaţi
de scuturile lor ovale, dacii încearcă să
ia cu asalt un castru, dar sunt respinşi cu pierderi grele;
un grup de tarabostes asistă
de pe o înălţime
la luptă,
cel din centru pare a fi chiar regele Decebal (scena CXXXV).
Din
capitala cucerită
şi
jefuită,
romanii duc tot ce pot lua (vezi scena CXXIV); o scenă (CXXXVIII)
arată
cum prada, constând din vase probabil din metal preţios, este încărcată
în samare pe cai. Între timp, a fost capturat şi tezaurul regal. “Fură
descoperite şi
comorile lui Decebal, deşi se aflau ascunse sub râul Sargetia, din
apropierea capitalei sale. Căci [Decebal] abătuse râul cu
ajutorul unor prizonieri şi săpase acolo o groapă.
Pusese în ea o mulţime de argint şi aur, precum şi
alte lucruri preţioase,
mai ales dintre cele care suportau umezeala, aşezase perste ele
pietre şi
îngrămădise
pămant,
iar după
aceea adusese râul din nou în albia lui. Tot cu oamenii aceia {Decebal] pusese
în siguranţă,
în nişte
peşteri,
vestminte şi
alte lucruri la fel. După ce făcu toate acestea, îi măcelări,
ca să
nu dea nimic pe faţă. Dar Bicilis, un tovarăş
al său,
care cunoştea
cele întâmplate, fu luat prizonier şi dădu
în vileag toate acestea” (Cassius Dio, LXVIII 14,4-5).
Cei scăpaţi
din încercuire - printre ei însuşi regele Decebal - încearcă
să
se desprindă
de urmăritori.
Probabil că
viteazul rege spera să mai organizeze o rezistenţă,
spre răsărit,
unde mai avea cetăţi
care încă
nu fuseseră
cucerite. Poate voia să treacă mai departe, dincolo
de munţi,
să
înjghebe o coaliţie
cu bastarnii şi
roxolanii cu care se aliase în cursul expediţiei moesice din iarna
dintre anii 101-102. Această nădejde va fi împărtăşit-o
credincioşilor
săi,
cărora
le mai vorbeşte
într-o scenă
reprodusă
de Columnă
(CXXXIX). Dar romanii erau pe urmele lor (scenele CXLII-CXLIV). Textul lui
Cassius Dio (LXVIII 14,3; la Xiphilinus) redă epilogul într-o
singură
frază:
“Când a văzut
Decebal că
scaunul lui de domnie şi toată ţara
sunt în mâinile duşmanului, că el însuşi
este în primejdie să fie făcut prizonier, îşi
curmă
zilele”. La Pliniu cel Tânăr întâlnim doar o aluzie într-una din
epistole (VIII 4,2): “un rege alungat din reşedinţa
sa, izgonit chiar din viaţă, fără
să
fi pierdut niciodată nădejdea”.
Sfârşitul
eroic al regelui este redat într-o scenă a Columnei (CXLV).
Regele apare aşezat
lângă
trunchiul unui copac, sprijinit în genunchiul şi braţul
stâng, iar piciorul drept întins, cu scutul căzut alături;
în mâna stângă
ţine
un pumnal uşor
curbat, pe care-l duce spre gât. Câţiva călăreţi,
cu braţele
ridicate în care ţineau
probabil lăncile,
sunt încă
în avânt, ceea ce înseamnă că se aflau la oarecare
distanţă
de rege; în fruntea lor se vede alt călăreţ,
probabil comandantul, căci are braţul drept întins, cu
degetele apucătoare
îndoite, semn că
ţinea
o sabie.
Un document
deosebit de important pentru împrejurările sfârşitului
eroic al regelui Decebal este stela funerară a lui Ti. Claudius
Maximus descoperită la Grammeni (lângă anticul
Philippi), pe teritoriul fostei provincii romane a Macedoniei. Sus, în
registrul sculptural, este redat un călăreţ
roman în galop, aruncându-se asupra unui om prăbuşit
la pământ;
acesta din urmă
poartă
pe cap un fel de bonetă cu moţ (pileus), iar din mână îi cade un pumnal încovoiat. Dedesubt sunt
redate câteva decoraţii primite de Ti. Claudius Maximus în cursul
serviciului său
militar. Inscripţia,
păstrată
aproape în întregime, este următoarea:
Ti. Claudius Maximus, vet(eranus), [s(e)] v(ivo)
f(aciendum) c(uravit); militavit
eque(s) in leg(ione) VII C(laudia) p(ia) f(ideli), factus
qu(a)estor equit(um), singularis legati legionis eiusdem, vexillarius equitum
itembello Dacico ob virtute(m) donis donatus ab imp(eratore) Domitiano, factus
dupli(carius) a divo Troiano in ala secu(n)d(a) Pannoniorum a quo et fa(c)tus
explorator in bello Dacico et ob virtute(m) bis donis donatus bello Dacico et
Parthico et ab eode(m) factus decurio in ala eade(m) quod cepisset Decebalu(m)
et caput eius pertulisset ei Ranisstoro, missus voluntarius honesta missione a
Terent[io Scau]riano, consulare [exerci]tus provinciae nov[ae....].
“Tiberius
Claudius Maximus, veteran, fiind în viaţă
s-a îngrijit să
se facă
(acest monument); a făcut serviciul militar călăreţ
în legiunea VII Claudia pia fidelis; făcut cvestor al călăreţilor,
ales în garda de corp a legatului aceleiaşi legiuni, stegar al călăreţilor;
de asemenea, decorat pentru virtute în războiul dacic de împăratul
Domitian; făcut
duplicarius de către
divul Traian în ala a doua de pannoni, de către care a şi
fost făcut
cercetaş
în războiul
dacic şi
pentru virtute de două ori decorat în războiul dacic şi
în cel partic şi
de către
acelaşi
[împărat}
făcut
decurion în aceeaşi
ală
fiindcă
prinsese pe Decebal şi îi dusese capul la Ranisstorum; trimis
voluntar, după
lăsarea
la vatră
de către
Terentius Scaurianus, consularul noii provincii...”.
Aşadar,
o descoperire epigrafică excepţională
ne-a revelat în chip neaşteptat numele celui ce conducea grupul de călăreţi
(cercetaşi)
romani porniţi
pe urmele lui Decebal. Într-o altă scenă de pe Columnă
(CXLVII), grav mutilată, vedem cum capul regelui şi
mâna dreaptă
a acestuia sunt prezentate pe o tipsie armatei: pentru ca să
se afle că
marele adversar al Romei fusese răpus. Dar adevărata valoare a stelei
lui Ti. Claudius Maximus constă în faptul că se confirmă
veridicitatea scenei de pe Columna lui Traian: faptul că Decebal şi-a
pus el însuşi
cu demnitate capăt
vieţii.
Actul eroic
şi
disperat mai apare redat pe câteva vase fragmentare de tip terra sigillata descoperite în Gallia. Remarcăm
prezenţa
acestui motiv istoric în repertoriul unui centru ceramic din sud-estul Galliei.
După
părerea
noastră,
această
prezenţă
nu este întâmplătoare.
Astfel, se poate aminti descoperirea la Axima, nu departe de centrul ceramic
amintit, a unei inscripţii datând din anul 108:
Imp(eratori) Caesari divi Nervae f(ilio) Nervae
Traiano Aug(usto) Germ(anico) Dacico pontifici max(imo) tribunic(iae)
potest(atis) XII imp(eratori) VI co(n)s(uli) V p(atri) p(atriae), devictis
Dacis, Foroclaud(ienses) pub(lice).
“Împăratului Caesar Nerva Traianus Augustus
Germanicus Dacicus, fiul divului Nerva, mare preot, învestit a douăsprezecea
oară
cu puterea tribuniciană, având cea de-a şasea salutaţie
imperială,
consul pentru a cincea oară, părinte al patriei,
fiind înfrânţi
Dacii, (au ridicat această inscripţie) cetăţenii
din Forum Claudii, pe cheltuială publică”.
Tragicul act este demn de marii eroi ai antichităţii.
Decebal ştia
că
învingătorul
nu va fi mărinimos
cu el. Dar mai grea decât moartea era umilinţa la care ar fi fost
supus în cursul serbării triumfuluiîmpăratului. Doar
cu numai câţiva
ani în urmă,
în 100, Pliniu celTânăr i se adresase astfel împăratului
în Panegyricus (!7,1-3):
“Am impresia că văd de pe acum un
triumf,plin nu de prăzi alese din provincii sau de aur stors de la
aliaţi,
ci de arme duşmane
şi
de lanţuri
ale regilor luaţi
prizonieri; mă
şi
văd
cum încerc să
recunosc numele lungi ale acestor conducători şi
trupurile lor care nu desmint deloc faima numelui lor. Mi se pare că
văd
tablourile pline de isprăvile groaznice ale barbarilor, iar pe fiecare
dintre ei, cu mâinile legate, urmând tabloul cu isprăvile sale. Apoi
[te văd]
pe tine, în picioare, urmărind îndeaproape, din spate, neamurile
învinse; iar înaintea carului sunt scuturile pe care tu însuţi
le-ai străpuns.Şi
nu ţi-ar
lipsi nici spolia opima, dacă
ar îndrăzni
să
te înfrunte vreun rege şi dacă nu s-ar îngrozi nu
numai de suliţele
aruncate de tine, dar şi de căutătura
ta, chiar atunci când vă desparte un câmp întreg şi
toată
armata”.
Regele erou a preferat moartea dezonoarei. Cu aceeaşi
înverşunare
au fost urmăriţi
probabil toţi
ceilalţi
membri ai familiei regale. Pe Columnă (scena CXLVI) vedem
cum doi copilandri, probabil vlăstare regeşti, sunt capturaţi
de soldaţii
romani. Ei nu trebuiau să scape cu fuga la neamurile vecine, unde ar
fi putut conspira pentru organizarea unei coaliţii antiromane, menţinând,
totodată,
vie în sufletele dacilor învinşi scânteia rezistenţei antiromane.
Legaţi
în lanţuri
- aşa
cum apar doi asemenea captivi pe fragmentul de vas de la Blain -, aceşti
prizonieri de neam regal erau meniţi a împodobi cortegiul triumfal al împăratului.
Moartea regelui a pus practic capăt războiului.
Chiar înainte de relatarea actului disperat, o scenă de pe Columnă
(CXLI) arată
un grup de nobili daci închinandu-se lui Traian: unul apare îngenunchiat, cu
braţele
deschise şi
lăsate
în jos, alţi
cinci întind braţul
drept în semn de implorare. Scena vrea să arate că
împăratul
este generos cu învinşii (dictonul vergilian: parcere subiectis); altfel, i-ar fi arătat suferind
represaliile şi
mania învingătorului.
Focare de rezistenţă
armată
au continuat să
existe şi
după
aceea. O scenă
(CLI) redă
o ultimă
luptă;
în faţa
unei aşezări
întărite
cu zid din piatră
cioplită
şi
palisadă,
un grup de daci şi
sarmaţi
(recunoscuţi
după
bonetele lor conice) luptă cu disperare cu soldaţii romani; un
dac căzut
în genunchi este pe cale a fi străpuns de lancea duşmanului. Scena
prezintă
importanţă
deosebită;
pentru prima dată
aflăm
că
alături
de daci în acest război luptă şi
nişte
aliaţi
al căror
ajutor a venit se pare prea târziu. S-ar găsi astfel o explicaţie
la următoarea
frază
din opera lui Sex. Aurelius Victor (Caesares
13,3): quippe primus aut solum etiam,
vires Romanas trans Istrum propagavit, domitis in provinciam Dacorum pileatis
Sacisque nationibus, Decibalo rege ac Sardonio (“într-adevăr,
primul sau singurul a extins stăpânirea romană peste Istru, fiind
supuşi
în provincie pileaţii dacilor şi neamurile scitice,
regele Decebalus şi
Sardonius”). Este clar că Dacorum
pileati reprezintă (semnifică) poporul dac condus
de regele Decebal; dar Sacae nationes
sunt altceva, iar Sardonius poate fi conducătorul războinicilor
roxolani retardatari care apar în scena abia menţionată
de pe Columna lui Traian. Poate că Decebal, ieşind din cetatea
încercuită
şi
luând-o spre răsărit,
spera în sosirea acestui ajutor, cu care să încerce o nouă
rezistenţă.
Nădejdea
i-a fost spulberată de escadronul de călăreţi
din ala II Pannoniorum condus de Ti. Claudius Maximus, care s-au luat pe
urmele sale.
Pentru a face orice rezistenţă
a dacilor imposibilă, romanii distrug din temelie cetăţile
şi
sanctuarele lor. Într-o scenă de pe Columnă, vedem cum, în timp
ce soldaţii
romani pun foc unei cetăţi, auxiliarii romani escortează
un grup de daci (CLIII). Este greu de spus ce reprezintă această
scenă;
puţin
probabil să
fie prinşi
de război,
duşi
în sclavie, căci
nu au mâinile legate. Erau poate cei ce vor fi înrolaţi cu forţa
în unităţile
auxiliare romane? Mult mai probabil par să fie locuitorii evacuaţi
din cetatea căreia
i se pune foc; că
este aşa,
rezultă
şi
din alte doă
scene în continuare, în care vedem aceşti oameni porniţi
din locurile lor împreună cu vitele lor. O altă interpretare a
acestor scene (Froehner, Cichorius, Lehmann-Hartleben, Christescu etc.), cum că
ar fi vorba de exodul acestei populaţii, dincolo de graniţele
provinciei romane, nu este acceptabilă, deoarece cei plecaţi
sunt însoţiţi
de soldaţi
romani. Aşa
cum au subliniat o serie de istorici ai noştri (în special H.
Daicoviciu), este vorba de evacuarea populaţiei din zona cetăţilor
şi
din locurile unde se vor înălţa castrele sistemului
defensiv roman.
După ce ne informează lapidar că
regele Decebal şi-a
pus capăt
zilelor, rezumatul lui Xiphilinus mai adaugă: “Capul său
fu dus la Roma” (Cassius Dio, LXVIII 14,3). Evenimentul este consemnat şi
în Fasti Ostienses pentru anul 106: [caput D]ecibali [regis in sca]lis Gemon[is
expositum sau iacuit] (“capul lui
Decebal a fost aruncat pe scările Gemoniilor”); din păcate,
nu se păstrează
data (luna şi
ziua) acestei însemnări, pentru a avea şi o indicaţie
despre sfârşitul
războiului.
O inscripţie grecească din Cyrenaica - din păcate,
tot nedatată
- se referă
şi
ea la “capturarea” monarhului Decebalus ( [tòn tôn Dakôn
monar]xôn Élabe[...] ); titlul merită a fi reţinut,
dacă
avem în vedere că
în istoria lui Cassius Dio (LXVII 7,2-3) demnitatea regală
este desemnată
cu termenul de basileus.
Victoria împotriva dacilor a fost sărbătorită
cu fast la Roma. Excerptatorul lui Cassius Dio (LXVIII 15,1) notează:
“După
întoarcerea la Roma, veniră la Traian nenumărare solii din
partea altor barbari şi de la inzi. El dădu spectacole
timp de o sută
douăzeci
şi
trei de zile, în cursul cărora au fost ucise cam unsprezece mii de
animale sălbatice
şi
domestice. Au luptat zece mii de gladiatori”. Senatul roman a decretat
ridicarea în forul care poartă numele lui Traian a unei coloane, având în
vârf statuia împpăratului,
iar pe fus având gravată într-o friză continuă
istoria celor două
războaie.
În legătură cu războaiele
cu dacii şi
victoria lor s-au emis numeroase monede: de aur, argint şi bronz; pentru
ideea urmărită
de subiectul nostru, ne vom mulţumi a face doar o prezentare generală
a principalelor tipuri. Se pot aminti astfel mai întâi monedele reprezentând pe
Traian în galop, trecând peste un dac căzut la pământ;
probabil că
aceste piese sunt cele mai vechi, bătute chiar în cursul
operaţiunilor
militare din 105-106. O monedă reprezintă pe Traian aducând un
dac, care cade în genunchiu, în faţa unui personaj cu togă, reprezentând
senatul; pe alta, vedem Roma ţinând Victorie şi suliţă,
iar la picioare un dac îngenunchiat. Cele mai interesante piese privitoare la
înfrângerea Daciei sunt cele purtând în exergă legenda DAC(ia) CAP(ta); reversul acestora
reprezintă
un dac (sau Dacia personificată)
cu mâinile legate şi cu sabia încovoiată la pământ.
Câteva monede reprezintă pe zeiţa Victoria atârnând de
un trunchi de arbore un scut pe care a scris VIC(toria) DAC(ica). Legate de triumful dacic sunt emisiunile
reprezentând pe Traian în cvadrigă ori încununat de zeiţa Victoria. Un
loc important deţin
piesele cu simbolizarea păcii; cea mai interesantă
ni se pare una reprezentând pe Pax cu
torţă,
punând foc unei grămezi de prăzi.
Evident imitat după tipul monetar al
dacului înfrânt, este un medalion de plumb descoperit la Pârjoaia (jud. Constanţa),
reprezentând un călăreţ
roman care se aruncă asupra unui personaj căzut
la pământ.
Motivul dacului înfrânt este întâlnit pe alte două
monumente sculpturale.
Unul a fost descoperit la Atena. Din trupul unui personaj
se mai păstrează
doar piciorul drept, care apasă asupra unui om căzut la pământ,
identificat ipotetic cu un dac.
Mai interesant este un relief descoperit la Grădiştea
Muncelului, la o distanţă oarecare de latura de est a cetăţii.
Este vorba de un bloc de calcar văros (0,83 x 0,57 x 0,33 m), rău
conservat; lipseşte
sfertul de sus din dreapta; totuşi, elementele esenţiale ale scenei
se pot încă
distinge. Astfel, în partea stângă se vede un personaj în picioare, ţinând
în mâna dreaptă
o lance; capul este corodat; braţul stâng este întins; piciorul stâng, îndoit,
din profil, apasă
genunchiul unui om răsturnat la pământ. Acesta din urmă
este redat în proporţii reduse faţă
de personajul principal. Deasupra capului său, mai spre dreapta,
este sculptată
o sabie încovoiată;
prin acest din urmă element, personajul căzut este
identificat cu un dac, iar învingătorul era probabil însuşi
împăratul
Traian.
Sursa: Constantin C.
Petolescu, Curs istorie veche a romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu